Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

woensdag 23 april 2008

Tafel van 10

Excuses aan de lezers. Ik had dit bericht vanmorgen klaarliggen maar had het per abuis niet geactiveerd. Dank voor jullie geduld.
--------------------
Wethouder Joop Kock gaf gisteren een kort verslag over de eerste Tafel van Tien. Hij vond de avond naar omstandigheden goed verlopen. Na enig gekissebis over de vorm van het overleg en over procedures kon voorzichtig over de inhoud van het Masterplan worden gesproken. Inmiddels zijn er volgens Kock achttien tafelgenoten.

Rond de Tafel zijn de belangenverschillen groot en het is nog maar de vraag of er uiteindelijk een unanieme visie op het masterplan uitrolt. Meerderheids- en minderheidsstandpunten zullen onvermijdelijk zijn. Uiteindelijk zal de gemeenteraad beslissingen moeten nemen.

Bij de sessies van de Tafel van Tien luisteren ook raadsleden mee. Van iedere fractie mag één lid tevens luistervink spelen bij de Tafel van Tien. Uit opmerkingen bleek dat deelnemers aan de Tafel op dit moment vooral twee zorgpunten over de Dorpsvisie aandragen.

De dorpsas, de verkeersluwe Wilhelminaweg, kan niet op ieders instemming rekenen. Net als het onttrekken van de Harderwijkerweg aan het regionale doorgaande verkeer. De verkeersdruk op de Spankerenseweg (o.a. om de Gazelle-fabriek te bereiken) en op de Kanaalweg (regionaal verkeer) worden versterkt.

Volgens Kock leidt toename van het verkeer op de Harderwijkerweg problemen op voor de bewoners van Dieren-West. Andersom geldt dat natuurlijk ook. Minder regionaal verkeer op de Harderwijkerweg leidt tot meer verkeer op de Kanaalroute.

Joop is slim. Een geraffineerde zet. Of dat de Dierense bevolking echt zal helpen is vers twee maar door het regionaal verkeer uitsluitend over de Kanaalweg te leiden en de Harderwijkerweg te ontzien slaat hij meerdere vliegen in één klap. Allereerst reduceert hij aantal probleemgebieden Hij heeft liever één probleem dan twee. En de bevolking in Dieren-West staat natuurlijk niet afwijzend tegenover het weren van regionaal verkeer over de Harderwijkerweg. Zo creëert hij op zijn manier draagvlak en hij slaat een bres in het Dieren-front. Mogelijk dat daar ook nog andere voordelen bij. Op financieel vlak en in de afstemming met ProRail en de provincie. Dan moeten we eerst weten hoe de verbinding op, onder of over het spoor bij de Harderwijkerweg er uit gaat zien. Althans, als die verbinding wordt gehandhaafd.

Over de verkeersluwe Dorpsas heb ik al eerder geschreven in het kader van de “mijter-voorstellen”van Atelier Verdaas. Het versterkt de barrière tussen Dieren-Noord en Dieren-Zuid en het lokale autoverkeer kan alleen nog langs de buitenranden van Noord naar Zuid of andersom.
Trouwens, ik spreek van buitenrandEN (meervoud) maar dat is allerminst zeker. Als de Harderwijkerweg niet meer vanuit Zuid bereikbaar is dan blijft er nog maar één route, via de Kanaalweg over. Dan moet niet alleen het regionale verkeer maar ook een deel van het lokale verkeer langs het kanaal.

Piet Wubs had nog enkele opmerkingen over de Wilhelminaweg. Als de Wilhelmina-weg niet meer beschikbaar is voor afslaand verkeer naar de kom van Dieren-Noord zal dit voor extra druk op de Spankerenseweg zorgen. Gazelle en de bedrijven net over het spoor moeten immers bereikbaar blijven. Het geeft ook meer druk op de Kanaalweg. Hij zag daarom de eerder na de bouwsteensessies afgeschoten Parallelweg weer in beeld komen