Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

maandag 26 mei 2008

GBO-Basisplan ‘Hart van Dieren’ - deel I

De plannen van de Gezamenlijke Belangenorganisaties (GBO) in Dieren zijn helder verwoord in het GBO-Basisplan ‘Hart van Dieren’ die ik hier in twee delen (vandaag en morgen) publiceer zodat eenieder van het plan kennis kan nemen.

Het is helaas niet besteed aan de dovemansoren van de provincie en de gemeente. Gedeputeerde van Haaren heeft de tunneloptie (deel van het GBO-voorstel) vorige week woensdag (14 mei) bij het bestuurlijk overleg tussen gemeente en provincie van tafel geveegd.

Vandaag het eerste deel, de aanpak.


Inleiding
De plannen inzake het project Hart van Dieren zijn in der loop der tijd met regelmaat op (kleine en grote) onderdelen gewijzigd, maar de hoofdelementen zijn nagenoeg ongewijzigd gebleven: een autotunnel, een treinbak en veel nieuwe bebouwing.

Omdat deze laatsten zo onwrikbaar zijn, mogelijk door tal van onderliggende afspraken tussen tal van partijen, gaat het plan Hart van Dieren problemen veroorzaken die onaanvaardbaar zijn: lokale en regionale verkeersproblemen, grote kaalslag in het stationsgebied en een forse barrière in de vorm van een betonnen treinbak dwars door Dieren.

Veel individuele personen strijden al jaren voor een beter plan. Een plan dat goed is voor Dieren en goed voor haar omgeving. Tal van initiatieven zijn bekend van personen die, doorgaans allemaal verschillende, alternatieven hebben aangedragen.
In dit rapport komt het platform van de Gezamenlijke Belangenorganisaties Dieren en omstreken (GBO) met de belangrijkste elementen voor een ‘beter plan’: GBO-Basisplan ‘Hart van Dieren’.

Aanpak
Om te komen tot een basisplan zijn diverse ideeën van burgers alsmede het door het projectbureau Hart van Dieren gepresenteerde plan (8-min) onder de loep genomen en zijn bruikbare elementen eruit gefilterd en beoordeeld middels de beoordelingscriteria die ook zijn toegepast door het projectbureau Hart van Dieren om te komen tot een keuze uit alle door het projectbureau zelf gegenereerde origineel beschikbare alternatieven.

De beoordelingscriteria bestaan uit 3 strikte eisen en 4 wensen, te weten:




Wat wordt verstaan onder bovengenoemde criteria? Een korte toelichting.

1. Barrièrewerking
In de huidige situatie is er sprake van een barrière tussen Dieren-Zuid en Dieren-Noord. Deze barrière wordt vooral ingegeven door het (regionale) autoverkeer en het treinverkeer. Beide barrières heten in hun fysieke verschijningsvorm Burgemeester de Bruijnstraat (N348) resp. de spoorlijn Arnhem-Zutphen.

De onderliggende beoordelingscriteria zijn:
- Bereikbaarheid en rijtijden bestemmingsverkeer
- Oversteekbaarheid langzaam verkeer
- Ruimtelijke scheidende barrière

2. Verkeersafwikkeling
In de beoordelingscriteria zoals geponeerd door het projectbureau wordt als onderliggend criteria alleen gesproken over
- Doorstroming doorgaand verkeer

Hier wordt node het criterium van ‘Goede verkeerscirculatie op het lokale wegennet’ gemist. In de zoektocht naar een basisplan zal dit criterium wel moeten worden meegenomen.

3. Leefomgeving
Bij dit criterium gaat het om de volgende onderliggende criteria:
- geluidhinder
- luchtvervuiling
- trillingshinder;
- verkeersveiligheid in de kern Dieren;
- overwegveiligheid (lees: zo min mogelijk overwegen);
- verkeersveiligheid weg en spoor in Dieren-West
- Sociale veiligheid
- Veiligheid Vervoer gevaarlijke stoffen (VGS) in- en extern


4. Stedelijk Hart
Het is goed te melden dat het hier gaat om het plangebied. Het huidige hart van Dieren, Calluna, wordt hier niet mee bedoeld. Er is ook geen interactie tussen die twee plekken. De fysieke verbinding wordt gevormd door de Wilhelminaweg.
De volgende onderliggende criteria zijn hierbij van belang:
- Versterking noord-zuid-relatie
- Kansen voor ontwikkeling regionaal OV-knooppunt
- Mogelijkheden voor voorzieningen (kantoren, winkels etc..) en wonen
- ………………

Helaas heeft nog nooit iemand binnen of buiten het gemeentebestuur zich op ook maar een enkele wijze uitgesproken over hoe de kwaliteit en de schaal van het bebouwbaar oppervlakte binnen het projectgebied, dat een beschermd dorpsgezicht is, zou moeten zijn. En als daar in de gebouwde omgeving ingegrepen wordt hoe een en ander dan aan te laten sluiten op de schaal en typologie van de bestaande situatie.

5. Dieren-west
In Dieren-west gaat het vooral over het ontsnipperen van de Ecologiosche Hoofdstructuur (EHS) en het ontwikkelen van Hof te Dieren. Sec heeft deze ontwikkeling niets met het eigenlijke project Hart van Dieren te maken. Het is echter wel zo dat met name de bundeling van weg en spoor, zoals deze is voorzien in het tot nu door het bevoegde gezag aangehangen planvariant 8-min, deze ontwikkeling stimuleert omdat de mogelijkheden voor ontsnippering dan toenemen.

Gelezen hebbende de onafhankelijke negatieve adviezen inzake de geografische locatie van het ecoduct, stelt het GBO dat het aspect ontsnippering verkracht in het project is ingebracht om kennelijk andere belangen dan het dienen van ontsnippering, veilig te stellen.
De onderliggend door het projectbureau opgestelde criteria zijn:
- Ontsnippering en inpassing
- Ecologische relatie Veluwe-IJsseluiterwaarden versterken
- Landschappelijke en cultuurhistorische waarden landgoed Hof te Dieren vergroten.


6. Bouw
Bij de bouw gaat het eigenlijk maar om één ding, te weten de bouwhinder die ontstaat door de aanleg van het werk.

7. Kosten
De kosten zijn uiteraard een relevant kader. Onduidelijk bij dit criterium is of deze kosten zijn gelabeld of dat deze kosten slechts moeten blijven binnen een zeker budget, ongeacht de aanwending ervan, mits aan de projecteisen wordt voldaan.

Voor het op te stellen GBO-basisplan wordt ervan uitgegaan dat de kosten los staan van welk alternatief dan ook en dus vrij besteedbaar zijn, mits uiteraard de oplossingen waaraan de kosten worden uitgegeven voldoen aan de eisen van het project (opheffen barrièrewerking, goede doorstroming en leefbare omgeving)