Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

donderdag 11 juni 2009

Symposium Platform Leefmilieu Noordtak (2) - De railvervoerder

Op het vorige week gehouden symposium van het Platform Leefmilieu Noordtak werden vier presentaties verzorgd door vertegenwoordigers met verschillende belangen en vanuit verschillende invalshoeken: de overheid,/ProRail, de goederenvervoerders, belangengroeperingen/aanwonenden en een creatieve visie op spoorinfrastructuur.

De eerste presentatie, door dhr Kingma van het ministerie van V&W, was bedoeld om de aanwezigen te informeren over de stand van zaken in Programma Hoogfrequent Spoorvervoer. De derde en de vierde presentatie worden in de loop van de komende dagen op deze weblog gepubliceerd.

Vandaag de tweede presentatie, verzorgd door de heer Peer van Gemert van spoorgoederenvervoerder DB Schenker. Deze presentatie had tot doel de aanwezigen te informeren over de visie, positie en de activiteiten van de goederenvervoerders.

Er zijn op dit moment zo’n 14 à 15 bedrijven in Nederland actief die zich toeleggen op het goederenvervoer per spoor. DB Schenker is daarvan veruit de grootste (ook in Europa). DB Schenker is ontstaan bij de liberalisatie van het Duitse spoorvervoer. Het Nederlandse Railion (ontstaan uit de NS) is later in dit bedrijf opgegaan.

De spoorvervoerders hebben er belang bij dat zij via de kortste ononderbroken route zonder haperingen hun goederen van A naar B kunnen verplaatsen. Zij hebben groot belang bij een maximale beschikbaarheid van het spoor. In het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer worden daarvoor belangrijke stappen gezet. (zie daarvoor de presentatie van dhr. Kingma).

Allereerst schetste Peer van Gemert de ontwikkeling van het railgoederenvervoer op nationaal en internationaal niveau. De komende decennia zal het goederenvervoer per spoor explosief groeien. In de jaren 1994-2007 was er een groei van gemiddeld 7,5 % per jaar en tot aan 2020 wordt een groei van ca. 6% per jaar verwacht. In 2007 werd er iets meer dan 40 miljoen(volume) ton lading vervoerd. In 2020 verwachten de spoorvervoerders meer dan 90 miljoen ton te vervoeren. In 2040 zal dit zijn opgelopen tot ca. 150 miljoen ton, een verdrievoudiging ten opzichte van nu.

Al die tonnen zullen hun weg moeten vinden over het Nederlandse spoorwegnet: van west naar oost en van zuid naar noord (en terug natuurlijk). Alle beschikbare capaciteit zal daarvoor op termijn benut moeten worden. De Randstad is nu al overvol en ook de Betuwelijn zal op termijn niet alle vervoer aankunnen. Bovendien zullen goederentreinen die vanaf de Betuwelijn komen en naar de Betuwelijn toegaan hun weg moeten vinden. Voorlopig wordt er niet gedacht aan het bouwen van nieuwe infrastructuur dus als ook de Betuwelijn (max. 160 treinen per dag) volloopt dan zullen er alternatieve routes over het “oude” spoornet gevonden moeten worden.

Ook de IJssellijn zal een deel van deze treinen voor zijn kiezen krijgen.

Onderstaande dia visualiseert de groei van het railgoederenvervoer tot 2020
Klik op de afbeelding om te vergroten.


Vervolgens ging dhr. Van Gemert in op de relatie tussen het goederenvervoer en het milieu. Naast energiebesparende maatregelen en toepassing van elektrische tractie gebruikt DB Schenker alleen zwavelvrije diesel. En reeds nu is het mogelijk (tegen meerprijs uiteraard) om klimaatneutraal vervoer aan te bieden. Of daar ook daadwerkelijk gebruik van wordt gemaakt kwam niet helemaal uit de verf.

Het beroepsgoederenvervoer neemt volgens van Gemert ook haar verantwoording als het gaat om geluidsmaatregelen en veiligheid. Sinds 2003 wordt er geëxperimenteerd met de “fluistertrein” die het geluid met 8 tot 10 dB reduceert, een geluidsreductie van 80%. Daarnaast worden andere maatregelen genomen om de geluidsoverlast verder terug te dringen. Nou vraag ik me af hoe dat zit met die fluistertrein. Wanneer worden dat dan “fluistreinEN”? Als er al sinds 2003 mee wordt geëxperimenteerd dan wordt het anno 2009 hoog tijd om die fluistertreinen breed in te voeren. Of is het toch niet zo’n succes als wordt voorgespiegeld?

Klik op de afbeelding om te vergroten.


Tenslotte werd ingegaan op de externe veiligheid bij het vervoer van gevaarlijke stoffen. Wist u dat ca.10% van het goederenvervoer bestaat uit gevaarlijke stoffen maar dat ca. 40% van de treinen één of méér wagons met gevaarlijke stoffen bevat? Op het gebied van het vervoer van gevaarlijke stoffen nemen de vervoerders zalf ook maatregelen. Zo worden tankwagons steeds veiliger (dubbelwandig) en neem het gebruik van enkelwandige ketelwagons af. Daarnaast wordt bij het samenstellen van treinen rekening gehouden met de plaatsing van wagons met gevaarlijke stoffen (geen “gevaarlijke”wagons naast elkaar) en wordt het materieel steeds verder verbeterd.

Bij het vervoer van gevaarlijke stoffen komen termen als “plasbrandaandachtsgebied” en “BLEVE” naar voren. Een “BLEVE” (Boiled Liquid Expanding Vapour Explosion = Kokende Vloeistof Gas Expansie Explosie) is een explosie die ontstaat na het openscheuren van een onder druk staande tank met brandbare vloeistof. Over BLEVE heb ik al eerder geschreven compleet met filmpjes. Klik hier voor het betreffende artikel.

Een “plasbrandaandachtsgebied” is een zone van 30 meter aan weerskanten van het spoor om de effecten van lekkages beheersbaar te houden. De riolering moet in deze zone geschikt zijn om vloeistof effectief af te voeren om het risico op een plasbrand en/of een BLEVE te verkleinen.

De gezamenlijke goederenvervoerders hebben een ketelwagon beschikbaar waarmee zij aan belangenstellende overheden kunnen laten zien of de maatregelen in zo’n plasbrandaandachtsgebied effectief is. Deze met water gevulde ketelwagen komt op verzoek van een gemeente voorrijden waarna de ketelwagen op een daarvoor door de gemeente uitgekozen plaats zijn inhoud (water dus) loost zodat kan worden bekeken of de maatregelen tegen een plasbrand doelmatig genoeg zijn of dat er juist meer maatregelen moeten worden genomen. Wethouder Elsenaar zei tijdens het symposium toe deze ketelwagon voor een demonstratie uit te willen nodigen. Ben benieuwd wanneer dat is. Dan kom ik ook een kijkje nemen.

Onderstaand de volledige presentatie van dhr. Peer van Gemert.
Klik op een van de afbeeldingen om te vergroten.















U kunt de presentatie ook als diavoorstelling afspelen.

Klik daarvoor eerst op onderstaande afbeelding. U gaat dan naar het presentatie-album.
Klik daarna in het album op de knop "Diavoorstelling" om de presentatie af te spelen.

U kunt de presentatie volledig zelf besturen. Beweeg daarvoor de muis naar de onderzijde van het scherm waar u zelf bepaalt hoe u door de voorstelling wilt gaan: snelller, langzamer, stilzetten, terug of vooruit. U eindigt de voorstelling door op X te klikken.


PvG - Symposium Platform Leefmilieu Noordtak - Presentatie dhr. Peer van Gemert, DB Schenker