Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

maandag 8 augustus 2022

Update van wethouder Hofstede over de brand Willemstraat 30 Velp


Update van wethouder Hofstede aan de fractievoorzitters van de gemeenteraadspartijen over de brand aan de Willemstraat in Velp

---------

Beste fractievoorzitters, 

Hierbij wil ik u informeren over de brand die maandagmorgen gewoed heeft aan de Willemstraat 30 in Velp.

In dit pand zijn arbeidsmigranten gehuisvest. Hieronder een kort feitenoverzicht.

Laatste afspraken zijn dat er 39 mensen mogen verblijven op de locatie Willemstraat 30.

 

·        Er staan op dit moment 13 personen ingeschreven bij de gemeente.

·        Wanneer mensen er maar een paar maanden verblijven, hoeven ze niet ingeschreven te staan.

·        De bewoners van de Willemstraat 30 zijn allen van Roemeense afkomst. De Roemeense ambassade is door ons ingelicht.

·        3 personen zijn naar het ziekenhuis gebracht met botbreuken en ademhalingsmoeilijkheden door de rook. Van 1 persoon is de partner meegegaan.

·        18 bewoners zijn tijdelijk opgevangen.

·        Volgens de Horizongroep was een aantal bewoners al aan het werk en een aantal was met vakantie toen de brand uitbrak.

·        De exploitant, Horizon groep, zorgt er voor dat de bewoners aankomende nacht onderdak wordt geboden.

·        Hoewel niet het gehele pand kon worden doorzocht vanwege instortingsgevaar, is het zeer waarschijnlijk dat iedereen het pand heeft kunnen verlaten.

·        In 2020 is gebruiksmelding brandveilig gebruik afgegeven.

·        Laatste controle door de gemeente is in 2021 geweest.

·        Kamerverhuur exploitatievergunning zat in de afrondende fase om te worden verleend.  

·        Pand wordt nu veilig gemaakt op instortingsgevaar en helemaal afgesloten met hekken.

·        Recherche doet onderzoek naar de oorzaak van de brand. Geen toegang tot het pand i.v.m. plaats delict totdat politie het pand vrij geeft.

·        Loco burgemeester Gea Hofstede is in gesprek geweest met de bewoners die opgevangen zijn en met de direct omwonenden.

 

Eind van de middag is er een persbericht verzonden, die vindt u in de bijlage.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht er, relevante nieuwe informatie zijn, dan breng ik u op de hoogte.

Het persbericht:

Loco-burgemeester bezoekt bewoners en omwonenden van brand in Velp

Nadat loco-burgemeester Gea Hofstede de omwonenden van Willemstraat 30 in Velp had gesproken op locatie, bezocht zij eind van de morgen de bewoners van het uitgebrande pand. “Ik ben geraakt door de verslagenheid van de bewoners die zo plotseling het pand moesten verlaten. Verder ben ik onder de indruk van het medeleven dat de buurtbewoners toonden met het lot van de bewoners. Het is hartverwarmend om te horen dat ze de bewoners opvingen en hen voorzien hebben van koffie en kleding.”

Maandagochtend woedde er een grote brand in het pand Willemstraat 30 in Velp. In dit pand woonden arbeidsmigranten. De bewoners worden tijdelijk elders ondergebracht.

Loco-burgemeester Gea Hofstede sprak haar waardering uit voor het adequate optreden van de hulpdiensten. 

                                       -/-

Vragen aan het gemeentebestuur naar aanleiding van de brand in het arbedismigrantenpand Willemstraat/Hugo de Grootstraat in V elp op 8 augustus.

 Vanmorgen vroeg (8 augustus - voor 6 uur) brak er een heftige brand uit in de panden op de hoek Willemstraat/Hugo de Grootstraat in Velp waar arbeidsmigranten zijn gehuisvest. Er waren in ieder geval vier gewonden 

Naar aanleiding van deze brand heb ik vragen gesteld aan het college van B&W. Niet alleen over deze brand maar ook enkele vragen over de huistvesting van arbeidsmigranten in het algemeen.     


Schriftelijke vragen van de Volkspartij Politiek Rheden over arbeidsmigratie in het algemeen en de brand op de locatie Willemstraat/Hugo de Grootstraat in het bijzonder

Datum vraag: 8 augustus 2022
Indiener: Theo Kooijmans
Nummer: S22/
Datum antwoord: z.s.m. doch uiterlijk 15 augustus 2022

Aanleiding: Hedenmorgen 8 augustus heeft er een felle uitslaande brand gewoed in het arbeidsmigrantenpand op de hoek Willemstraat/Hugo de Grootstraat in Velp. Daarbij waren in ieder geval vier gewonden te betreuren.

Vraag 1: De arbeidsmigranten wonen in het complex hoek Willemstraat/Hugo de Grootstraat in Velp. Dit complex bestaan uit meerdere woningen. Wilt u aangeven hoe dit complex is samengesteld: aantal woningen/wooneenheden, aantal kamers, zijn deze woningen onderling met elkaar verbonden? Etc.

Vraag 2: Op het moment van de brand woonden er volgens omwonenden ca 50 arbeidsmigranten in deze woningen? Kunt u dit bevestigen? Zo nee, hoeveel mensen woonden er volgens u in deze woningen op het moment van de brand?

Vraag 3: Voor hoeveel mensen is er plaats in dit complex?

Vraag 4: Hoeveel mensen mogen er in dit complex worden ondergebracht?

Vraag 5: Is/zijn er (een) vergunning(en) afgegeven voor de huisvesting van arbeidsmigranten in dit complex? Kunt u deze bij het antwoord op deze vragen voegen?

Vraag 6: Voldeed de locatie Willemstraat/Hugo de Grootstraat ten tijde van de brand aan alle regels/vergunningen?

Vraag 7: Wanneer is de locatie Willemstraat/Hugo de Grootstraat voor het laatst geïnspecteerd en zijn de vergunningen gecheckt of deze locatie (nog) aan alle regels voldoet?

Vraag 8: Op het moment van de brand woonden er volgens omwonenden ca 50 arbeidsmigranten in deze woningen? Kunt u dit bevestigen? Zo nee, hoeveel mensen woonden er volgens u in deze woningen op het moment van de brand?

Vraag 9: Kunt u een update geven van de gesteldheid van de slachtoffers van de brand in de Willemstraat?

Vraag 10: Zijn alle slachtoffers geïdentificeerd?

Vraag 11: Zijn er naast de arbeidsmigranten nog andere slachtoffers?

Vraag 12: Waar zijn/worden de mensen (arbeidsmigranten) ondergebracht die hun woonplek aan de Willemstraat zijn kwijtgeraakt?

Vraag 13: Vragen over huisvestingslocaties in het algemeen:

a)  Welke huisvestingslocaties voor arbeidsmigranten zijn er op dit moment in de gemeente Rheden? Waar (adres) zijn deze locaties?

b)  Wie is de eigenaar van de betreffende locatie

c)   Hoeveel migranten worden er op die betreffende locatie gehuisvest?

d)  Voldoet de betreffende locatie aan alle benodigde vergunningen

Vraag 14: Met welke frequentie worden de huisvestingslocaties voor arbeidsmigranten geïnspecteerd en wordt gecheckt of deze (nog) aan alle regels en vergunningen voldoen? 

Vraag 15: Wij krijgen af en toe klachten van omwonenden over overlast rond locaties waar veel arbeidsmigranten zijn gehuisvest. Bijvoorbeeld rond het winkelcentrum Churchillplein voelen meisjes en vrouwen zich soms onaangenaam bejegend door arbeidsmigranten. Ook is er soms sprake van geluidsoverlast Daarnaast hebben zich zeer ernstige incidenten voorgedaan op zowel de locaties bij het ziekenhuisterrein als in de Willemstraat.

Wat doet de gemeente aan handhaving in deze omgevingen? Welke maatregelen heeft de gemeente genomen om de veiligheid en leefbaarheid rond deze locaties te waarborgen? Is de gemeente Rheden bereid om aanvullende maatregelen ter verhoging van de veiligheid en leefbaarheid rond deze hotspots te verbeteren? En welke maatregelen stelt u dan voor?

Vraag 16: De brand in de Willemstraat laat ook zien dat direct omwonenden extra risico lopen in de buurt van een dergelijke locatie. Directe buren moesten vanmorgen halsoverkop hun huis uit. Bent u zich bewust van de risico’s in een dergelijke dichtbevolkte omgeving? Bent u bereid om nog eens extra zorgvuldig de voorwaarden en vergunningverlening te heroverwegen waar het huisvesting en locaties voor arbeidsmigranten betreft?  

                                                                     -/- 

Aanvullende vragen over de crisisnoodopvang in juni 2022 in het St. Michaëlklooster in de Steeg

Ik was niet geheel tevreden over de antwoorden die ik kreeg op de eerste serie vragen die ik over dit onderwerp had gesteld. Daarom heb ik onderstaande aanvullende vragen ingediend. 

Update 8 aug. 22: Maar ik ben nog steeds niet tevreden over de beantwoording van de kosten. Met de huidige vage beantwoording kan ik niet uit de voeten. In enkele dagen dit organiseren maar enkele maanden nodig hebben om te bezien wat het kost. Echt ongeloofwaardig!Men weet toch wat er allemaal is aangeschaft, wat dat kost, welke overeenkomst(en) er zijn en welke facturen/bonnen daarbij horen? Volgens mij hoort de gemeente in ieder geval deze kennis te hebben. Ik heb de wethouder daarom om nadere opheldeing gevraagd. 

--------  
Aanvullende schriftelijke vragen van de Volkspartij Politiek Rheden over de crisisnoodopvang in de maand juni 2022 voor maximaal 150 asielzoekers

Datum vraag: 25-07-2022
Indiener: Theo Kooijmans                   
Nummer: S22/214
Datum antwoord: 08-08-2022

Aanleiding: Dank voor de antwoorden op de eerder door ons gestelde vragen over de Crisisnoodopvang van 15 tot 29 juni voor maximaal 150 asielzoekers. Helaas zijn niet alle vragen naar onze tevredenheid beantwoord. Dat geldt met name over de vragen met betrekking tot de bekostiging. Daarom bijgaand aanvullende vragen.

Als bijlage onze eerdere vragen en de antwoorden daarop (S22/212).

Vraag 1: Op de vraag (S22/212 – Vraag 4) aan wie de kosten voor de noodopvang worden doorbelast geeft u aan dat deze kosten worden verhaald bij het COA. Hiervoor geldt de regeling dat de gemeente 100 euro per asielzoeker per dag ontvangt. Mochten dit de kosten niet dekken, kan er een verzoek worden ingediend voor de meerkosten. U geeft tevens aan (S22/212 – vraag 1) dat er ruim 100 asielzoekers in de noodopvang zijn op gevangen. Wilt u aub aangeven hoeveel asielzoekers er exact in de noodopvang zijn opgevangen en om hoeveel opvangdagen (totaal) het precies gaat?

Antwoord:  Het ging om exact 2 weken van woensdag 15 t/m woensdag 29 juni. De aantallen asielzoekers verschilden per dag. Het fluctueerde tussen de 95 en de 110 asielzoekers

Vraag 2: U geeft aan (S22/212 – vraag 5) dat nog niet alle facturen die de gemeente voor de noodopvang gemaakt heeft zijn betaald, dat u bezig bent een overzicht te maken welke kosten zijn gemaakt zijn en dat dit terugkomt in de jaarrekening. Wij willen niet wachten op de jaarrekening. Bij deze verzoek ik u daarom nogmaals om ons zo spoedig mogelijk een gedetailleerd en gespecificeerd overzicht te verstrekken van alle kosten die voor de noodopvang door de gemeente Rheden zijn gemaakt c.q. voorgeschoten?

Antwoord: Als we in het najaar de declaratie aan het rijk doen toekomen dan houden we u als raad daarvan op de hoogte.

Vraag 3: Op de vraag (S22/212 – vraag 6) wanneer de gemeente Rheden de kosten voor de noodopvang vergoed krijgt geeft u aan dat zodra alle facturen betaald zijn en de kosten inzichtelijk zijn gemaakt, dit bij het COA wordt ingediend. Wanneer verwacht u dat alle facturen betaald zijn en de kosten inzichtelijk zijn gemaakt?  

Antwoord: In het najaar kan alles compleet worden gemaakt.

Opmerking: Als antwoord op de vragen 7, 8 en 9 van S22/212 geeft u aan dat als niet alle kosten binnen de 100 euro per asielzoeker per dag vallen, u een aanvullend verzoek doet. Zodat alle kosten die gemaakt zijn gedekt worden. Dank voor deze heldere niet voor meerdere uitleg vatbare antwoorden zodat we ervanuit mogen gaan dat echt alle kosten (controleerbaar) worden doorbelast.

                                                      -/-

Bijlage: De eerdere vragen en de antwoorden (24/7 daarop. 

Antwoord op schriftelijke vragen van de Volkspartij Politiek Rheden over de crisisnoodopvang in de maand juni 2022 voor maximaal 150 asielzoekers.

Datum vraag: 20/7/2022

Indiener: Theo Kooijmans            
Nummer: S22/212

Datum antwoord:

Aanleiding: Crisisnoodopvang van 15 tot 29 juni voor maximaal 150 asielzoekers.

Vraag 1: Hoeveel asielzoekers zijn in de periode 15 tot 29 juni in de crisisopvang ondergebracht?

Antwoord: Er zijn 150 opvangplekken gecreëerd. Uiteindelijk zijn er ruim 100 opgevangen.

Vraag 2: Zijn alle asielzoekers per 29/30 juni elders ondergebracht?

Antwoord: Ja, sommige zijn zelf naar Ter Apel gegaan en de meesten zijn per 29 juni naar de regio Drenthe gegaan.

Vraag 3: Hoe ziet de bekostiging voor deze noodopvang eruit. Ik heb begrepen dat in eerste instantie de gemeente Rheden de bekostiging van deze noodopvang voor haar rekening neemt. Kunt u dit bevestigen?

Antwoord: De kosten voor de opvanglocatie zijn eerst door de gemeente Rheden betaald.

Vraag 4: Worden de kosten voor de noodopvang doorbelast? Zo ja aan wie/welke instantie/orgaan?

Antwoord: Deze kosten worden verhaald bij het COA. Hiervoor geldt de regeling dat de gemeente 100 euro per asielzoekers per dag ontvangt. Mochten dit de kosten niet dekken, kan er een verzoek worden ingediend voor de meerkosten.

Vraag 5: Bij deze verzoek ik u om een gespecificeerd overzicht van alle kosten voor de noodopvang die door de gemeente Rheden zijn gemaakt c.q. voorgeschoten?

Antwoord: Nog niet alle facturen zijn hiervoor betaald en we zijn nu bezig om het overzicht te maken

Vraag 9: Indien de gemeente Rheden een deel van de kosten voor de noodopvang voor haar rekening neemt: welke kosten voor welke diensten zijn dit dan en hoe hoog zijn deze kosten?

Antwoord: Zie antwoord op vraag 7.

Vraag 8: Zijn er daarnaast sowieso kosten voor de noodopvang gemaakt die niet voor vergoeding in aanmerking komen en ten laste komen van de gemeente Rheden?  Welke zijn dit? Hoe hoog zijn deze kosten c.q. schat u die kosten?

Antwoord: Zie antwoord op vraag 7.

                                                              -/-