Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

vrijdag 6 maart 2009

“Behoud en verbetering van het leefmilieu langs de IJssellijn”

Afgelopen dinsdag nam de Rhedense gemeenteraad unaniem de motie “Behoud en verbetering van het leefmilieu langs de IJssellijn” aan. De motie was oorspronkelijk een initiatief avn de VVD.

Het college van B&W wordt opgedragen om met een reeks andere overheden in overleg te treden om gezamenlijk een standpunt te bepalen dat ten doel heeft om het leefmilieu langs de IJssellijn over te behouden en te verbeteren . Daar dienen ook de Rhedense spoorgroepen bij betrokken te worden. Vóór 1 oktober 2009 moeten B&W met de resultaten komen.

Ik heb dinsdag slechts een deel van de raadsvergadering kunnen volgen (via de radio). De motie werd op het eind van de raadsvergadering vanwege tijdgebrek bij hamerslag aangenomen. Er was geen discussie over de inhoud of de strekking van de motie. Er was dus ook geen reactie van het college van B&W te beluisteren. Erg jammer allemaal, want nu blijft voorlopig in het ongewisse hoe sommige onderdelen van de motie moeten worden geïnterpreteerd.

Zo staat bij het laatste bolletje van de overwegingen dat: “extra gebruik van de spoorlijn door alle partijen wordt aangemoedigd in het kader van Duurzaamheid, verbetering van het milieu (terugdringen CO2) en als alternatief voor het toekomstige tekort van brandstof (olie);”

Ik mag toch hopen dat daarmee niet bedoeld wordt dat de gemeenteraad voorstander is van de te verwachten toename van het aantal goederentreinen over ons spoor. Laat staan het vervoer van gevaarlijke stoffen.

En dan is er nog dat overleg met die andere overheden. Dat kan niet worden beperkt tot het toezenden van alleen deze motie. De gemeente dient deze partijen actief te benaderen. Het mag niet zo zijn dat het college op 1 oktober zegt: we hebben de motie aan de verschillende partijen toegezonden en daarmee is ie uitgevoerd. Ook het overleg met de spoorgroepen dient inhoud te krijgen. Dat mag zich niet beperken tot het uitwisselen van nieuwtjes en weetjes op ambtelijk niveau maar er dient formeel overleg te worden gestart waar de spoorgroepen én de gemeente hun wensen en ideeën kunnen inbrengen om op die manier samen tot concrete plannen voor bescherming en verbetering van het leefmilieu te komen.

En het college dient zich voor het uitwerken van de plannen ook niet te verschuilen achter de brede rug van de provincie als die de aanliggende gemeenten rijp wil gaan maken voor de rijksplannen waarin het toekomstige railgoederenvervoer over de IJssellijn wordt opgevoerd tot 50 of zelfs 70 goederentreinen per dag en waarin de IJssellijn is opgenomen in het Basisnet spoor, het plan voor de regulering van het vervoer van gevaarlijke stoffen.

De motie is een stap in de goede richting. Laat het alsjeblieft geen lege huls worden.

De motie heeft ook aandacht gekregen in De Gelderlander in het artikel Rheden komt op voor mensen langs het spoor.


Onderstaand de motie. Klik op een afbeelding om te vergroten.


Motie “Behoud en verbetering van het leefmilieu langs de IJssellijn”

Motie “Behoud en verbetering van het leefmilieu langs de IJssellijn”.

De raad van de gemeente Rheden, in vergadering bijeen op 3 maart 2009,

overwegende dat:

• de prognoses uitwijzen dat er de komende jaren een flinke toename zal zijn van het gebruik en de bezetting van de IJssellijn (spoor Arnhem-Zwolle);

• een deel van dit traject dwars door de gemeente Rheden gaat en er veel inwoners langs de spoorlijn wonen;

• deze problematiek in meer- of mindere mate ook voor o.a. de gemeenten Zwolle, Olst/Wijhe, Deventer, Lochem, Zutphen, Brummen en Arnhem geldt;

• het Rijk in het verleden heeft besloten dat er geen Noordtak komt voor de Betuweroute en hierdoor de goederentreinen over het bestaande spoor zullen rijden;

• deze toename een verslechtering van het leefmilieu voor veel inwoners langs het spoor zal betekenen;

• de spoorwegmemo van het college van de gemeente Rheden geen oplossing biedt voor de verslechtering van het leefmilieu;

• na het verschijnen van de Spoorwegmemo een Ministerieel besluit in voorbereiding is genomen met de naam “Initiatiefdocument planstudie toekomstvast routering spoorgoederenvervoer”. Dit document geeft meer inzicht in de gevolgen;

• in andere gemeenten (zoals b.v. de gemeente Voorst), initiatieven genomen zijn die het leefmilieu voelbaar en tot tevredenheid van de inwoners hebben verbeterd;

• het Rijk een subsidieregeling heeft onder de naam “Spoorse Doorsnijdingen” (€ 15 mln per project);

• Bureau Sanering Verkeerslawaai (VROM) jaarlijks € 25 miljoen geeft aan o.a. gemeenten t.b.v. geluidssanering van railverkeer (middelen staan buiten de A- en raillijst);

• via het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV) er subsidiemogelijk-heden zijn voor geluidssaneringen;

• er rijksmiddelen gereserveerd zijn voor het dorp Velp die uitgekeerd worden voor de aanleg van ongelijkvloerse spoorkruisingen;

• er momenteel gewerkt wordt aan de plannen voor Traverse Dieren;

• extra gebruik van de spoorlijn door alle partijen wordt aangemoedigd in het kader van Duurzaamheid, verbetering van het milieu (terugdringen CO2) en als alternatief voor het toekomstige tekort van brandstof (olie);

• draagt het college van B en W op:

• in overleg te treden met de hierboven genoemde gemeenten (middels toezending van deze motie), de Provincies Gelderland en Overijssel, de Stadsregio Arnhem Nijmegen en de Euregio met als doel een gezamenlijk standpunt in te nemen dat moet leiden tot behoud en verbetering van het leefmilieu langs de IJssellijn;

• de uitkomsten van het overleg met de andere partijen vóór 1 oktober 2009 te hebben afgerond en de raad op de hoogte te brengen van de uitkomsten;

• de belangenverenigingen (o.a. Geen Noordtak Velp, RONA en TAK) betrekken bij het vervolgproces.

en gaat over tot de orde van de dag,

De Steeg, 3 maart 2009,

Fractie VVD, dhr. R. Haverkamp
Factie Gemeentebelangen, dhr. P.L. Wubs
Fractie CDA, dhr. C.L. van Gulyk
Fractie SP, H. Molenaar
Fractie PvdA, P. Canters
Fractie ChristenUnie, H. Witteveen
Fractie GroenLinks, J. Duursma