Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

zondag 20 december 2009

CDA is voorstander extra goederentreinen op IJssellijn

Ik wordt een beetje moe van het gedrag van de politieke partijen in het spoordossier. Het is vliegen van elkaar afvangen in optima forma en ze proberen ieder voor zich plotseling de kampioen van het spoor uit te hangen. Maar ja, wat wil je. De verkiezingen komen eraan.

Zo laat het CDA zich voorstaan op de Statenmotie. Ik wil wel even wijzen op die motie hoor. Vooral de oorspronkelijke die juist een afzwakking van het standpunt van de provincie, de gemeenten en de belangengroeperingen als effect heeft. Door ingrijpen van de lokale politiek (PvdA, VVD) is die motie verbeterd maar er staat nog steeds in dat de provincie voor verplaatsing van goederenvervoer over het spoor is. Als daar nu bijgezegd was dat dat niet voor de IJssellijn geldt dan had ik veel rustiger geslapen. Maar dat is niet uit de mond van het CDA te vernemen!

Die partij weigert te zeggen dat de IJssellijn gesloten gebied is voor meer dan 21 goederentreinen! Nee sterker nog, blijkens bijgevoegd artikel uit het Streekjournaal van 16 december (klik op de afbeelding om het artikel vergroot en leesbaar weer te geven) heeft het CDA geen bezwaar tegen toename van het spoorvervoer omdat zo de druk op het wegvervoer wordt weggenomen. En dat in de context van het artikel dat juist over de IJssellijn gaat!

Dat lag 10 jaar geleden, bij het afblazen van de Noordtak door de Achterhoek, wel even anders. Toen kwam het CDA met ferme uitspraken in het geweer tegen het gebruik van de IJssellijn als alternatieve Noordtak. Els van Hout, de toenmalige Rhedense CDA-wethouder, kondigde zelfs aan op het spoor te gaan liggen om de treinen tegen te houden. Ze heeft overigens nooit de daad bij het woord gevoegd hoor.

Volgens mij interesseert het ‘t CDA geen reet dat er straks tientallen goederentreinen door de stads- en dorpskernen (waar tienduizenden mensen wonen) gaan rijden en steunt zij de plannen van partijgenoot Eurlings voluit. Kijk, dat kan ik van het CDA als landelijke partij best begrijpen hoor! Maar niet van een lokale partijafdeling van een van de gemeenten die door de plannen van Eurlings worden getroffen.

De opstelling van de CDA-afdeling Rheden, geeft aan dat zij het landelijke CDA-belang laat prevaleren boven het lokale belang. Terwijl zij geacht wordt om juist voor dat lokale belang op te komen.