Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

zondag 10 januari 2010

In memoriam

Van uitstel komt afstel. Dat is ook van toepassing op de Traverse Dieren.
Na het echec van Hart van Dieren leek er toch nog iets van de grond te komen voor de problemen die de dubbele doorsnijding van Dieren door het spoor en de Burg. De Bruinstraat veroorzaken.

De Rhedense wethouder Kuiper nam het initiatief tot de Tafel van 10. Ik had er mijn twijfels bij maar het leek te werken. De afgelopen twee jaar heeft de gemeente Rheden met Dierense belangenorganisaties en andere belanghebbenden in die “Tafel van 10” overlegd over mogelijke oplossingen voor de problemen in Dieren. Er werden meerdere alternatieven aangedragen, de zogenaamde “varianten”.

Uiteindelijk werd gekozen voor de varianten 3a en 3b. Variant 3b was de duurdere. Het verschil met variant 3a zat ‘m in de aansluiting van de N348 op de Kanaalweg. Variant 3b stelde voor om de N348 en de Kanaalweg ten oosten van het Dierens Kanaal op elkaar aan te sluiten en die aansluiting onder het spoor door te leiden. In de goedkopere variant 3a zit de aansluiting aan de westkant: via de Burg. Willemsstraat door een tunnel naar de Kanaalweg.

Het was een moeizaam bereikt compromis. De Rhedense wethouder Kuiper meldde trots dat de Tafel van 10 unaniem voor deze oplossing(en) had gekozen. Vanuit de Dierense belangenorganisaties én vanuit de politiek werd mij diverse malen gemeld dat dat met de grootst mogelijke tegenzin ( van het merendeel van de Dierense belangenorganisaties met de grootste achterban) was gebeurd. Maar alla, er lag iets op tafel.

Daarna moest de rijksbijdrage worden veiliggesteld. Het hele politieke circus werd opgetuigd. Moties, brieven aan de minister en de Tweede Kamer en bezoeken aan Den Haag resulteerden uiteindelijk in het behoud van de rijksbijdrage van 53,3 miljoen euro. Er was een hoofdrol weggelegd voor het CDA die met de motie Koopmans afdwong dat de rijksbijdrage werd gehandhaafd. De Tafel van 10 liet zich in die periode niet onbetuigd. Het was opvallend dat Gedeputeerde Staten, het Gelderse provinciebestuur, zich in deze periode zoveel mogelijk afzijdig hield en zelfs een petitie voor behoud van de rijksbijdrage weigerde te ondertekenen. Wat men zich hier in Rheden niet realiseerde was dat die rijksbijdrage door de provincie zou worden opgestreken en dat Rheden, laat staan de inwoners van Dieren niet de geringste invloed op de besteding van die 53, 3 miljoen zouden hebben.

Vervolgens begon de provinciale gedeputeerde Van Haaren een guerrilla. Het had niet veel gescheeld of zij was door het fiasco met Hart van Dieren op haar bek gegaan en dat wilde ze niet nog eens meemaken. De Traverse werd onder het mom van zorgvuldigheid direct al opgeschoven naar 2014. Bovendien stelde zij de betaalbaarheid ter discussie.

Eind vorig jaar kwam met grote vertraging dan toch de vóór de zomer van 2009 beloofde bestuursovereenkomst, de BoK Traverse Dieren, op tafel. Daaruit bleek allereerst dat er tot op de dag van vandaag nog veel onenigheid tussen de provincie en de gemeente over het bereik en de kosten van het project is. En opnieuw werd het project vooruitgeschoven. Nu naar 2015 of later.

Zelfs wethouder Kuiper gelooft er niet meer in. Hij begon zelf aan de stoelpoten van de Traverse te zagen. Door de dreigende komst van de goederentreinen op de IJssellijn houdt hij "nadrukkelijk de mogelijkheid open dat de Harderwijkerweg en de Wilhelminaweg met tunnels onder de spoorlijn Arnhem-Zutphen doorgeleid worden" (Gelderlander, 3 dec. 2009). Dat doorkruist de verdiepte aanleg van de Burg. De Bruinstraat, de inrichting van het stationsgebied en ondergraaft het Traverse-plan volledig.

Het wordt steeds duidelijker dat bestuur en politiek niet meer in de Traverse geloven. Dat bleek ook tijdens de gezamenlijke bijeenkomst van de Gelderse Staten en de Rhedense gemeenteraad waar de tunnels eveneens ter sprake kwamen. Uit zeer betrouwbare bron (dat mag u rustig van mij aannemen) verneem ik dat de tekeningen voor de tunnels onder het Dierense spoor bij de Harderdwijkerweg en de Wilhelminaweg al klaar liggen. Dan is er geen plaats meer voor de het Traverse-plan. Dat roept overigens de vraag op of wethouder Kuiper al begin december, ten tijde van zijn uitspraken over die tunnels, al van deze tunnels wist!

In de Gelderlander van zaterdag 9 januari heeft D66 al afscheid van de Traverse genomen (klik op de afbeelding om te vergroten). Lijkt me een realistische opstelling. En als er een schaap over de dam is dan volgen er meer. De politiek, zowel lokaal als regionaal, zal zijn knopen moeten tellen.

Of Dieren nou blij moet zijn met tunnels is een ander vraag. Die zijn niet een-twee-drie weer weg. Verdiepte aanleg van het spoor volgens het oorspronkelijke plan voor Hart van Dieren is veruit te prefereren. Die plannen moeten maar weer eens uit de kast worden getrokken en worden uitgebreid. Met verdiept spoor tot na de passage van het kanaal. De plannen van Eurlings voor gebruik van de IJssellijn als Noordtak rechtvaardigen dat ruimschoots. De rijksoverheid moet haar verantwoordelijkheid nemen en daarvoor over de brug komen. Maar goed dat komt ongetwijfeld later nog ter sprake, ik ben nu een memoriam aan het schrijven.

De Tafel van 10 is ook op sterven na dood. De provincie heeft de Tafel van 10 al aan de kant geschoven. De gemeente heeft daar meer moeite mee maar wil er overduidelijk ook van af. Ze heeft geprobeerd om de Tafel zachtkens weg te laten glijden. In 2008 werd zonder de Tafel van 10 daarin op tijd te betrekken de Molenweg-tunnel onder de Burg. De Bruinstraat gebouwd. Dat was al een teken dat de rol van de Tafel van 10 door de gemeente niet meer serieus werd genomen. Maar botweg negeren werkt niet. De Belangenverenigingen kwamen verhaal halen in de raadszaal. Jaja, het is soms moeilijker om iets te stoppen dan om iets te starten. Nu ligt de Tafel aan de beademing van de gemeente die haar bij de inrichting van het stationsgebied wil betrekken. Daar komt gezien die tunnels natuurlijk ook niets van terecht. Bovendien rijst de vraag of de Tafel van 10 dan nog in zijn huidige samenstelling bij de planvorming moet worden betrokken.

De Traverse is dood. Morsdood! En ik verwacht dat de Tafel van 10 spoedig volgt

Requiescat In Pace