Het is alsof de duvel er mee speelt. De ene dag beklaag ik me erover dat Velp stiefmoederlijk wordt behandeld en twee dagen later komt wethouder Hans Elsenaar met de boodschap dat er een spoorviaduct in de President Kennedylaan wordt gebouwd voor 13,61 miljoen euro.
Da’s nog ‘ns service Hans!
Dat zijn overigens de miljoenen die ProRail al een aantal jaren op de plank had liggen in ruil voor de sluiting van twee overgangen in Velp. Kennelijk vinden ProRail en het gemeentebestuur het nu tijd om hiermee op de proppen te komen.
De Gelderlander maakt er trouwens een potje van. Die draait de zaak om. Die heeft het over een spoortunnel die onder de President Kennedylaan wordt doorgeleid. Op de website staat letterlijk “Onder de President Kennedylaan in Velp komt een spoortunnel”. Het is juist andersom beste Gelderlander: de Kennedylaan duikt onder het spoor door.
Het plan voor het viaduct zal nog de nodige discussie opleveren. ProRail stelde die 13,61 miljoen enkele jaren geleden beschikbaar onder de voorwaarde dat er twee spoorovergangen zouden verdwijnen. Dus er moet buiten de Kennedylaan nóg ‘n andere overgang verdwijnen. De overgang bij Biljoen komt daarvoor als eerste in aanmerking. Daar zal de fietsersbond niet blij mee zijn.
En hoe zit het met de gevolgen voor de leefbaarheid? Geluid en trillingen….? Het lijkt er ook op dat ProRail hiermee wil voorsorteren op de uitbreiding van het aantal goederentreinen en het opnemen van de IJssellijn in het Basisnet Spoor voor het vervoer van gevaarlijke stoffen.
Laten we alle aspecten daarom vooral heel zorgvuldig onder de loep nemen. Kijken wat dit voor gevolgen heeft.
Een prima bespreekpunt voor de Rhedense Spoorconferentie! De brief van Geen Noordtak Velp daarover stond op de agenda van de raadsvergadering van 29 september. Daar krijgen we dus binnenkort een antwoord op. Beste Hans, maak daar eens haast mee wil je? En geen schijnbewegingen dit keer.
Dan kunnen we aan de slag!