Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

zondag 14 februari 2010

Interviews over de IJsselijn

De discussie over de dreigende komst van een groot aantal goederentreinen op de IJssellijn houdt de Rhedense gemoederen bezig. Voor zowel Politiek Rheden als voor Geen Noordtak Velp heb ik aan alle partijen die aan de Rhedense raadsverkiezingen van 3 maart deelnemen enkele vragen over de IJssellijn voorgelegd.

Geen van de partijen is gelukkig met de komst van die goederentreinen. Maar er zit wel degelijk verschil in de opvattingen. Sommigen accepteren de komst van die goederentreinen “als de leefbaarheid geborgd wordt”. Dat is in mijn ogen een omfloerste manier om te zeggen dat zij die goederentreinen accepteren. Want wie bepaalt er wat “leefbaarheid” is? Dat is een uiterst rekbaar en voor velerlei uitleg vatbaar begrip. Andere partijen zijn mordicus tegen de komst van die treinen. Daar voel ik me beter bij thuis.

Vanaf morgen publiceer ik iedere dag één van die schriftelijke interviews. Vóór 3 maart kom ik er ook nog op terug op de website van Geen Noordtak Velp. Voor de overzichtelijkheid heb ik hier en daar wat wit toegevoegd of juist verwijderd. De antwoorden van de partijen zijn niet aangepast. Het is hun eigen woordgebruik en hun eigen retoriek. Het zijn dus volledig hun eigen woorden. Zeven van de negen partijen hebben inmiddels geantwoord. Van Gemeentebelangen en GroenLinks heb ik geen antwoorden gekregen.

De kilometerdeclaraties van Wim in 2006

Ik vroeg Wim Pieper hoe het zat met de declaraties van B&W in de periode dat hij wethouder was, van april 2006 tot en met december 2006. Daar kon hij me helaas niet aan helpen. Hij heeft in zijn persoonlijke administratie nog wel zijn eigen kilometerdeclaraties opgedolven. 'n Deeltje van de uitgaven van het college van B&W in die periode.

Ik ben natuurlijk nog veel benieuwder naar alle uitgaven die specifiek voor het college van B&W zijn gedaan. Dan gaat het niet om kilometers alleen maar om uitgaven voor binnen- en buitenlandse reizen en reisjes, scholing en persoonlijke coaching en advisering (vaak zeer forse kostenposten), diners, recepties en telefoonkosten.

Wim was zo vriendelijk om mij zijn kilometer-declaraties te leveren. We hebben nu in ieder geval inzicht in zijn officiële bewegingen in die tijd. Bijgaand de kilometers van Wim.

Klik op een afbeelding om te vergroten.