Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

vrijdag 21 maart 2008

Dorpsvisie Dieren

Ik werd al 'n beetje kregelig. Voor de raadsvergadering van 25 maart stond het Voorstel over de verdere uitwerking van Hart van Dieren geagendeerd maar de stukken op de website waren niet compleet. Gelukkig kreeg ik gisteren en vandaag deze stukken vanuit verschillende bronnen alsnog toegestuurd. Waarvoor mijn dank.

Mijn conclusie bij de bespreking van de presentatie klopt dus. De Dorpsvisie is er al. Toevallig reed ik dinsdagavond langs het gemeentehuis en daar was het een drukte van belang. Ik weet niet of daar op dat moment de dorpsvisie werd besproken maar het lijkt me, achteraf gezien, wel waarschijnlijk. Het document is ook gedateerd op deze dag (18 maart). (Of ging dat soms over het Lysias-onderzoek van de gemeenteraad? Laten we in de gaten houden dat dit rapport niet op het laatste moment even snel tussen neus en lippen door wordt afgehandeld. Ik heb eerder dergelijke manoeuvres meegemaakt)

Het is duidelijk dat de Dorpsvisie onder grote tijdsdruk tot stand is gekomen. Dat is al af te leiden uit de spel- en typefoutjes die er in zitten.

Wat ik me nu in gemoede afvraag is waar de inbreng van de Dierenaren is? Heeft het GBO, een of meer van clubs uit het GBO of bewoners nu wel of geen deel gehad aan de totstandkoming van dit document? Dat is de belangrijkste vraag.

Het Atelier v/h Verdaas en de stuurgroep kunnen wel roepen dat draagvlak van het grootste belang is maar hoe geeft wethouder Kock hier nu invulling aan?
Ik mag toch hopen dat deze visie niet als een wals over Dieren wordt gerold!
Dat zou 'n zeer slechte start voor het uiteindelijke masterplan zijn.

Of denkt Joop Kock "eerst iets op tafel en dan praten. Anders gebeurt er niks en wordt er alleen maar gekletst. En nu houd ik het stuur in ieder geval in handen"
Daar kan ik me iets bij voorstellen maar dan moet er vóórdat de gemeenteraad het accordeert toch wel eerst met de belangrijkste stakeholders overlegd worden. En dat zijn de bewoners van het plangebied en de belangenverenigingen die in het GBO zijn verenigd.

En het college van B&W houdt alles toch nog low-profile. Wel 'n bericht in de Gelderlander maar de stukken nog niet eens compleet op de website van de gemeente. Geen goede zaak.

Hoezo communicatie? Dit document, deze Dorpsvisie, is wel effe 'n stukje belangrijker dan pakweg 'n bericht over de Start van het toeristisch-recreatieve project 'de bevordering van grensoverschrijdend cultuur en natuurtoerisme' op de nieuwspagina.

De Dorpsvisie had een prominente plaats op de website van de gemeente moeten krijgen. Minimaal bij het nieuws op de homepage van de gemeentelijke website zodat eenieder er op eenvoudige wijze kennis van kan nemen.

Het kwartje wil maar niet op de goede plek in de hoofden van B&W vallen. Ze begrijpen het nog steeds niet. Of ze willen het niet begrijpen.

Daarom vandaag op weblog Politiek Rheden de volledige tekst van de Dorpsvisie. Opdat eenieder die daar behoefte aan heeft de inhoud tot zich kan nemen en 'n paar dagen de tijd heeft om een mening te vormen.

Helaas kan ik ook as dinsdag weer niet aanwezig zijn. Zeer spijtig maar brood op de plank is m'n eerste bekommernis. Als iemand zo vriendelijk wil zijn om mij na de raadsvergadering te informeren houd ik me ten zeerste aanbevolen.

Enfin, onderstaand de volledige tekst van de Dorpsvisie. Voor de leesbaarheid is hier en daar wat "wit" toegevoegd. In de tekst staan ook woorden die zijn onderlijnd, 'n technische onmogelijkheid van deze blog. Die zijn door mij schuin- en vetgedrukt weergegeven.

Op de inhoud van de Dorpsvisie en bijbehorende voorstellen kom ik natuurlijk nog terug. Kijken wat er écht staat. Een belangrijke les van een vroegere leraar Nederlands: "Lees maar, er staat niet wat er staat."

-------------------------------------------------------------------

Dorpsvisie Dieren,
opgesteld in het kader van het Masterplan Hart van Dieren

versie 03, d.d. 180308

1. Het kader voor deze dorpvisie

Toen afgelopen zomer duidelijk werd dat het project Hart van Dieren in de beoogde vorm geen doorgang kon vinden, heeft de Stuurgroep Hart van Dieren een advies voor de herstart van het project laten opstellen.

Dat advies, uitgebracht door het zogeheten Atelier, behelsde o.m. het opstellen van een dorpsvisie als basis en onderlegger voor een nieuwe aanpak van de verkeersproblemen in Dieren, het zogeheten Masterplan. Dat advies volgend heeft het College in concept een dergelijke dorpsvisie opgesteld. Zij bevat de hoofdlijnen van de te voorgenomen ontwikkeling van Dieren in de komende 15 à 20 jaar.

Uitgangspunt daarbij is de huidige structuur: de Burgemeester de Bruinstraat die als provinciale weg door Dieren loopt, alsmede de parallel daaraan liggende spoorlijn. Die inrichting is indertijd –het eind van de vorige eeuw- gerealiseerd als een voorlopige voorziening. Toen al wisten beleidsmakers dat zij niet zou voldoen en is aangegeven dat op termijn de Burgemeester de Bruinstraat verbeterd zou moeten worden. Dat gaat nu gebeuren.

De toendertijd gekozen oplossing om het verkeer dwars door Dieren te laten lopen, parallel aan het treinverkeer, heeft samen met andere historische ontwikkelingen de vormgeving van Dieren bepaald. Dieren kent een grote mate van verscheidenheid als je kijkt naar de verschillende dorpsdelen.

Die verscheidenheid bepaalt mede het eigen karakter en daarmee ook de sterkte van het dorp. Voor het College is behoud van die verscheidenheid uitgangspunt geweest bij het opstellen van deze dorpsvisie. Zij is opgedeeld in de onderdelen: wonen, werken, recreatie en verkeer.

Na bespreking met de Raad en belanghebbenden, zal deze visie in definitieve vorm een plaats krijgen in het Masterplan Hart van Dieren, waarover de Raad een beslissing zal nemen.

2. Wonen

De brede provinciale weg, de spoorlijn en de stationsomgeving vormen op dit moment een forse barrière. Het is hinderlijk steeds weer te moeten wachten voor de verkeerslichten en/of de spoorbomen. Bovendien kunnen hierdoor (verkeers)onveilige situaties ontstaan.

De ontwikkelingen in het Hart van Dieren-gebied zullen zoals in par. 1. gesteld, uitgaan van de verscheidenheid van de de dorpsdelen Zuid en Noord. Het College streeft er wel uitdrukkelijk naar om de bereikbaarheid tussen die twee dorpshelften te verbeteren. Dit zal de leefbaarheid van het dorp ten goede komen. Daarbij zal veel aandacht geschonken moeten worden aan de beleving van de weg en de entreefunctie van het dorp. De ontwikkelingen in dit gebied moeten in ieder geval recht doen aan het karakter van de verschillende dorpsdelen die aan de Burgemeester de Bruinstraat grenzen.

Onderzocht moet worden of het gebied zo ingericht kan worden dat de structuur van het dorp beter zichtbaar en voelbaar wordt. Hierbij moet gelet worden op de schaal en het profiel van de weg en de omgeving. Vanzelfsprekend zal ook voldaan moeten worden aan de wettelijke normen die gelden voor geluid en lucht.

In met name Dieren-Noord liggen op dit moment diverse locaties die de komende jaren herontwikkeld worden. De belangrijkste zijn:

- het plan Bloemershof (het terrein van school De Tender aan de Burgemeester Bloemersstraat),

- het terrein van de vroegere Da Costa-school (hoek Harderwijkerweg-Admiraal Helfrichlaan),

- het niet bebouwde deel van het Johan Wagenaarplein,

- het Beverode-terrein,

- de hoek Wilhelminaweg-Buitensingel,

- het terrein waar voorheen de Imbosmavo was gesitueerd (aan de Imboslaan).

Deze ontwikkelingen hebben planologische consequenties. Nagegaan zal worden in welk opzicht dat invloed zal hebben op de verkeersontwikkeling in Dieren en daarmee ook de inrichting van de centrale as.

Gedurende de looptijd van deze dorpsvisie komt ook de herstructurering van de wijk Stenfert I (dit is de woonbuurt tussen Calluna, Spankerenseweg en de VSM-spoorlijn) aan de orde. Het College zal nagaan of het wenselijk is dat rekening wordt gehouden met de mogelijke aanleg van een extra (of verbeterde) ontsluitingsweg tussen Calluna en de Spankerenseweg/Kanaalweg.

Ook de Kanaalzone is ontwikkeling en ook daar zal naar verwachting sprake zijn van woningbouw. De plannen m.b.t. de Kanaalzone komen in par. 3 (Werken) aan de orde.

De Attent Zorggroep wil het terrein aan de Harderwijkerweg waar verpleeghuis Gelders Hof is gevestigd opnieuw ontwikkelen. Nagegaan wordt welke betekenis de verkoop van LPG bij het Shell-benzinestation aan de Burgemeester De Bruinstraat kan hebben voor deze ontwikkeling.

Het College wil het groene karakter van Dieren in stand houden en waar mogelijk verder ontwikkelen. Voor Dieren-West geldt dat we streven naar het versterken van de bosachtige uitstraling in aansluiting op de overgang naar de Veluwe. Voor de rest van Dieren geldt een passende groene inrichting met de juiste boom op de juiste plek. Hiervoor bieden het groenstructuurplan (2002) en de beleidsnota bomen (2005) voldoende aanknopingspunten voor behoud en versterking van 'het groen' in Dieren.

Het College blijft ook de komende jaren aandacht schenken aan de kwaliteit en de bereikbaarheid van de accommodaties in Dieren en Spankeren (bij accommodaties moet gedacht worden aan sportvoorzieningen, sociaal-culturele voorzieningen, recreatieve voorzieningen en scholen). Ook zal onderzocht worden of er sprake zal zijn van intensivering van het gebruik van deze accommodaties, bijvoorbeeld als gevolg van woningbouw.

De ontwikkelingen in Dioeren kunnen van invloed zijn op het dorp Spankeren. Het College zal onderzoeken of de dorpsvisie die de inwoners van Spankeren zelf hebben opgesteld past in het toekomstbeeld dat de gemeente heeft van het dorp. Het College ziet Spankeren als zelfstandig dorp binnen de gemeente Rheden.


3. Werken

Uit recent onderzoek is gebleken dat winkelcentrum Calluna goed functioneert en goed bereikbaar is, maar dat het centrum wel nieuwe kwaliteitsimpulsen nodig heeft. Voor het winkelcentrum bestaan op dit moment geen grote herstructureringsplannen. Het College streeft ernaar Calluna op de huidige locatie te handhaven en de positie van het winkelcentrum de komende jaren waar mogelijk verder te versterken door andere functies daaraan toe te voegen. Daarbij denkt het College aan sociaal-culturele en/of maatschappelijke functies.

Het Ericaplein fungeert op dit moment mede als evenemententerrein en parkeerterrein. In samenhang met de ontwikkelingen t.a.v. Calluna zal het College nagaan of het mogelijk is de ruimtelijke kwaliteiten van het Ericaplein te verbeteren, overigens met behoud voor dit gehele gebied van de functies evenementen, markt en parkeren. Daarbij zal beoordeeld worden hoe de geïsoleerde ligging van het plein (met zicht op achterkanten van winkels) verbeterd kan worden.

De Kanaalzone beslaat de gebieden aan beide zijden van het Apeldoorns Kanaal waar met name bedrijven gevestigd zijn. In aansluiting op de Structuurvisie 2006 (met de titel: “Een droom om in te wonen”) is een onderzoek ingesteld naar de feitelijke onwikkelingsmogelijkheden van dit gebied. De resultaten komen binnenkort beschikbaar. Daarmee wordt ook de vraag beantwoord in hoeverre de ambities uit de Structuurvisie in feitelijke plannen omgezet kunnen worden.

Het College wil de gebieden aan de Spankerense zijde van het kanaal in zijn algemeenheid verder versterken als bedrijventerrein. De voorwaarden voor de vestiging van nieuwe bedrijven en de ontwikkeling van de bestaande bedrijven zullen verder verbeterd worden. In deze gebieden is het behoud van de bestaande werkgelegenheid van belang.

De gebieden aan de Dierense zijde van het kanaal kunnen zich op de (middel)lange termijn geleidelijk ontwikkelen als woon/werkgebied (gecombineerde ontwikkeling van wonen en werken). De gemeente zal deze verkleuring naar woon/werkgebied actief stimuleren. In deze gebieden is het ontwikkelen van nieuwe woonlocaties van belang, maar er zal ook aandacht blijven voor de ontwikkeling van de bestaande bedrijven. De Kanaalweg wordt gehandhaafd als belangrijke doorgaande route en als ontsluitingsweg. Het College voorziet geen grootschalige uitbreiding van het woongebied bij Spankeren.

Het Du Commerce-terrein (één van de deelgebieden van de Kanaalzone) kan een functie krijgen als woon/werkgebied. Ook is een functie denkbaar als vestigingsplaats voor aan de VSM gerelateerde activiteiten (zoals een werkplaats voor stoomtreinen of een klein museum).

Het College ziet de Molenwegdriehoek (het gebied tussen de Molenweg, de Burgemeester De Bruinstraat en de spoorlijn Arnhem-Zutphen) als een mogelijke herstructureringslocatie voor nieuwe woningbouw, kantoren of een combinatie hiervan. Deze locatie ligt tussen Dieren-Noord en -Zuid en is goed bereikbaar met de auto en het openbaar vervoer.Als gekozen wordt voor (nieuwe) woningbouw in deze driehoek zullen milieumaatregelen getroffen moeten worden.

Uit nader onderzoek zal moeten blijken of het Shell-benzinestation aan de Burgemeester De Bruinstraat gehandhaafd kan worden op de huidige locatie. Het uitgangspunt daarbij is het verkooppunt voor motorbrandstoffen op de huidige locatie te handhaven. Als de verkoop van LPG gehandhaafd blijft, kan dit de ontwikkelingsmogelijkheden van Gelders Hof (zie par. 2) beperken.

Gazelle vervult op dit moment een heel belangrijke rol voor wat betreft de werkgelegenheid in Dieren, maar draagt ook heel nadrukkelijk bij aan de naamsbekendheid en daarmee het imago van het dorp. Het College gaat er vanuit dat de fabriek de komende jaren op de huidige plek gevestigd blijft. Het College ziet dan ook geen aanleiding na te denken over een andere invulling van het terrein waar Gazelle is gevestigd. Wel kan Gazelle beter ingepast worden in de directe omgeving.

4. Recreatie

Het College streeft ernaar een dorpsas in Dieren te creëren die loopt van de veerstoep, via de Spoorstraat en Wilhelminaweg naar Calluna en de speeltuin aan de Harderwijkerweg. De dorpsas zal bestaan uit een kralensnoer van toeristisch-recreatieve functies, zoals het horecaplein, de stationsomgeving, de VSM-halte, winkelcentrum Calluna en de speeltuin.

Het College voorziet geen uitbreiding van het winkelareaal aan de dorpsas (Calluna is en blijft het winkelcentrum van Dieren); wel kunnen waar mogelijk nieuwe woningen gebouwd worden aan deze as. Ook is de vestiging van kleine speciaalzaken en ambachtelijke bedrijfjes aan de dorpsas denkbaar, voorzover deze de concurrentiepositie van Calluna niet wezenlijk aantasten.

Het College wil door ontwikkeling van de dorpsas Dieren-Noord en –Zuid meer met elkaar verbinden. De verwachting is dat Calluna hierdoor beter bereikbaar zal zijn voor fietsers en voetgangers uit Dieren-Zuid. De verwachting is bovendien dat voor toeristen en recreanten hierdoor een aantrekkelijke en herkenbare route in Dieren zal ontstaan. Een belangrijke randvoorwaarde hierbij is dat kwalitatief goede oversteekmogelijkheden gecreëerd worden bij de Burgemeester De Bruinstraat en het spoor. Daarnaast zal de sfeer op de dorpsas verbeterd moeten worden door bijvoorbeeld een kwalitatief hoogwaardige inrichting van de buitenruimte, een goede bewegwijzering en een logische ordening van functies.

Voor het deel van de dorpsas dat in Dieren-Zuid ligt, is van belang dat de as kan bijdragen aan het ontwikkelen van de leefbaarheid in dit deel van het dorp. Het College wil in dat kader de vestiging van (winkel)voorzieningen op of direct bij de dorpsas stimuleren voorzover deze de concurrentiepositie van Calluna niet wezenlijk aantasten en de leefbaarheid van Dieren-Zuid bevorderen.

De halte van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM) is een belangrijke kraal aan het snoer van de te ontwikkelen dorpsas. Het College wil deze halte graag op zo kort mogelijke afstand van de Wilhelminaweg gesitueerd zien. De VSM heeft aangegeven dat zij haar positie in Dieren wil versterken. Als dat om een kleinschalige ontwikkeling gaat (zoals een ouderwetse wachtkamer of een klein museum), zou onderzocht kunnen worden of een ruimte op of bij het Gazelleterrein denkbaar is (eventueel in combinatie met een fietsmuseum). Als het om een grootschaliger ontwikkeling gaat (zoals een werkplaats voor stoomtreinen), dan lijkt het Du Commerce-terrein een betere locatie.

Het College wil geen grootschalige toeristisch-recreatieve ontwikkeling van de veerstoep of het daarbij gelegen gebied. De locatie leent zich daar niet voor en bovendien wil het College hier geen nieuwe activiteiten die veel autoverkeer aantrekken. De ontwikkeling van een (kleine) passantenhaven in combinatie met een kiosk of koffiehuis past echter wel in het beleid om de dorpsas te versterken. De boot van en naar Zutphen legt bij voorkeur aan bij de veerstoep. De recreanten die deze boot (en de stoomtrein) nemen, maken dan immers gebruik van de route van de veerstoep naar het NS-station.

De wandelmogelijkheden tussen Spankeren en Hof te Dieren moeten waar mogelijk verbeterd worden. Ook moet meer aandacht komen voor de ontwikkeling van de regionale fietsroutes.

Het College streeft ernaar de bestaande Dierense sportvoorzieningen te concentreren op sportpark Het Nieuwland.

De wens bestaat de toeristisch-recreatieve functie van het Apeldoorns Kanaal (met name de omgeving van de sluis) verder te stimuleren. Daarbij zal aandacht moeten zijn voor de natuurwaarden en de cultuurhistorische waarden van het kanaal. Doelstelling moet zijn dat de kwaliteiten van het kanaal ten goede komen aan de omgeving. Het kanaal kan bevaarbaar gemaakt worden voor de pleziervaart. Daarbij zal wel een oplossing gevonden moeten worden voor het verontreinigde bagger en de diverse vaste bruggen over het kanaal.

Landgoed Hof te Dieren wordt doorsneden door de provinciale weg N348 en door de daarnaast gelegen ventweg. Het College streeft er ook in de komende jaren naar om landgoed Hof te Dieren zoveel mogelijk als eenheid verder te ontwikkelen. Waar mogelijk zal de doorsnijding van het landgoed door wegen verminderd moeten worden, bij voorkeur door bundeling van weg en spoor.

5. Verkeer

Zoals in par. 1. al gemeld, wordt in deze dorpsvisie uitgegaan van de optimalisering van de huidige verkeersstructuur (de Burgemeester de Bruinstraat met parallel daaraan het spoor). Het College ziet de Burgemeester De Bruinstraat als een hoofdroute die primair bedoeld is voor het doorgaande regionale verkeer van Arnhem naar Zutphen (en omgekeerd). Op de Kanaalweg rijdt het regionale verkeer van Dieren naar Apeldoorn (en omgekeerd), maar de weg wordt ook gebruikt als lokale ontsluitingsroute. De Harderwijkerweg zou uitsluitend een functie moeten hebben als lokale ontsluitingsroute. Regionaal verkeer moet worden geweerd op deze weg. Het oostelijke deel van de Imboslaan blijft een lokale ontsluitingsroute.

Het College streeft ernaar het regionale verkeer zo onbelemmerd mogelijk te laten rijden op de met name voor regionaal verkeer bedoelde wegen (Burgemeester De Bruinstraat en Kanaalweg). Het College streeft er daarbij naar de leefbaarheid in de gebieden grenzend aan deze wegen te verbeteren. Daarbij moet onder meer gedacht worden aan geluidhinder en luchtkwaliteit.

Het College streeft ernaar het lokale verkeer zo veel mogelijk op de lokale (ontsluitings)wegen te laten rijden. In dat kader moet een goede aansluiting gerealiseerd worden van de provinciale weg op de Harderwijkerweg ter hoogte van de school Het Rhedens.

Belangrijk is de wachttijden bij de spoorwegovergangen zoveel mogelijk te verminderen en de veiligheid bij het oversteken zoveel mogelijk te waarborgen. Ook het aantal overgangen over het spoor moet – waar mogelijk – verminderd worden.

En tot slot: Het zal ook in de toekomst mogelijk blijven om met de auto vanuit Dieren-Zuid naar Dieren-Noord te rijden (en omgekeerd). Aan de hand van deze doelstelling zal het Dollege onderzoeken in welke mate de dorpsas autoluw kan zijn (om op die wijze het verblijfsklimaat van de as te vergroten).

Wat het treinverkeer betreft wenst het College de intercity- én regionale haltefunctie van het station te handhaven. Het College gaat ervan uit dat het station gehandhaafd blijft op de huidige locatie. Het is wenselijk dat het station aan zowel de noord- als zuidzijde bereikbaar is (dat dus ingangen aan beide zijden worden aangelegd). Deze ingangen moeten aantrekkelijk en uitnodigend zijn. Van belang daarbij is de ligging en inrichting van de Burgemeester De Bruinstraat.

Juist de intercity-haltefunctie van het station in Dieren stelt hoge eisen aan de bereikbaarheid en dus ook aan de parkeermogelijkheden. Het College is van oordeel dat er een parkeervisie voor het stationsgebied moet worden ontwikkeld, waarin wordt ingegaan op de omvang van de parkeerbehoefte en op het al dan niet betaald parkeren. Doelstelling van het parkeerbeleid moet zijn dat mensen zo efficiënt en effectief mogelijk kunnen parkeren, met zo min mogelijk overlast voor de omwonenden.

Het College wil bij de mogelijke herinrichting van het stationsgebied de cultuurhistorische waarden zoveel mogelijk behouden en waar mogelijk verder ontwikkelen. Van belang daarbij is dat Dieren-Zuid (deels) is aangewezen als beschermd dorpsgezicht. Uit cultuurhistorisch oogpunt heeft het station een belangrijke functie.

6. Hoe verder?

Deze dorpsvisie is het uitgangspunt voor de verdere planvorming rond Hart van Dieren. In de volgende fase willen we ons richten op een aantal knooppunten. Daarbij zullen we beoordelen op welke wijze de dorpsvisie voor Dieren in contact komt met het provinciale grondgebied en de gronden van ProRail. Het gaat globaal gezien om de volgende locaties:
1. Kruising Ellecomsedijk-N348
2. Hof te Dieren/Doesburgsedijk
3. Kruising Harderwijkerweg-Burgemeester De Bruinstraat
4. Stationsgebied, Burgemeester De Bruinstraat
5. Dorpsas
6. a. Kruising Molenweg-Burgemeester De Bruinstraat
b. Kruising Molenweg-spoorlijn Arnhem-Zutphen
7. Kruising Burgemeester Willemsestraat-Burgemeester De Bruinstraat
8. Kruising Spankerenseweg-Kanaalweg
9. Overige kruisingen van de Kanaalweg met de bebouwde kom van Dieren-Noord

Deze volgende fase in de planvorming moet randvoorwaarden opleveren voor de mogelijke herinrichting van bepaalde wegen, kruispunten en/of gebieden.

* * *