Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

dinsdag 11 september 2007

Hart van Dieren... 8-MIN VAN DE BAAN

De ACHT-MIN VARIANT is VAN DE BAAN. Bij ongewijzigde uitvoering van de plannen zou er voor Hart van Dieren een tekort van 40 (VEERTIG) MILJOEN euro ontstaan.
De stuurgroep heeft daarop de plannen voor de 8-min variant afgeblazen.


Vanmiddag gaf de stuurgroep Hart van Dieren bestaande uit Marijke van Haaren (provincie Gelderland), Jan Bart Wilschut (gemeente Rheden) en Cees de Vries (ProRail) een persconferentie.
Mij werd direct de mond gesnoerd. Alleen de pers mocht vragen stellen. Op een enkele uitzondering na waren de vragen niet zo heel kritisch. Daar kwam de HvD-troika goed mee weg. De Vries van ProRail was zelfs te laat op de persconferentie. Tja, het verkeer hè.

Om de acht-min variant uit te kunnen voeren is 40 miljoen euro meer nodig dan begroot. Dat gaan ze dus niet doen. Volgens van Haaren was dit de mooiste en duurste variant uit de alternatievenstudie. De komende drie tot zes maanden wordt uitgezocht wat er dan wel mogelijk is voor het budget van 107 miljoen. (de businesscase van 2005 had het over 104,5 miljoen). Per eind 2007 zal al 15 miljoen zijn uitgegeven.

Daarmee is de acht-min variant van de baan. Niet dat ik er rouwig om ben maar het is nu onduidelijk wat er uit de vervolgstudie gaat komen. Dat zal in ieder geval een veel simpeler oplossing zijn. Misschien wel het oorspronkelijke voorstel van de rijksoverheid voor een drietal viaducten. Om de rijksbijdragen van de verschillende ministeries niet kwijt te raken zullen delen van het plan zoals een ecoduct toch een plaats moeten krijgen. Er is inmiddels contact geweest met minister Gerda Verburg van LNV (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit). Dus ik denk dat er toch iets aan de hand is met het ecoduct voor Hof te Dieren. De andere belangrijkere ministeries van VROM (twee ministers, Jaqueline Cramer (Ruimte en Milieu) en Ella Vogelaar (Wonen, Wijken en Integratie)) en V&W (Verkeer en Waterstaat, Camiel Eurlings) werden niet genoemd.

Op een vraag van de heer Maarten Vreugdenhil van het Streekjournaal of door personen of actiegroepen ingediende plannen een kans maken werd geantwoord dat deze waarschijnlijk niet opnieuw bekeken zouden worden. Ze voldeden immers niet aan de randvoorwaarden die door de ministeries zijn gesteld. Ik vraag het me af. Misschien is er toch een mogelijkheid voor een Roskam-achtig plan.

Autotunnel samen met een verdiept spoor is waarschijnlijk niet mogelijk. De vraag of de spoorbak of de autotrunnel zou vervallen kon door Cees de Vries van ProRail ook niet beantwoord worden. Viaducten over of onder het spoor zijn wel goedkoper dan de huidige plannen.

De provincie is ook niet van plan om meer geld uit te trekken voor Hart van Dieren. Vreemd. De provincie haalt tientallen miljoenen binnen via het NUON en de provinciale opcenten maar de hand blijft op de knip.

Op een vraag of uitstel ook afstel betekent werd geantwoord dat men nog niet zover is. Maar van Haaren “gaat er wel voor”. Dat gevaar zit er dus wel in. Er komt een moment dat het geld wordt teruggetrokken. Maar dat soort uitspraken zijn we inmiddels wel gewend. Wanneer beseft deze regent dat zij er namens de bevolking zit!

Jan Bart Wilschut zat er een beetje verloren bij. Gevraagd naar het bouwvolume dat in het streefbeeld werd gepresenteerd antwoordde hij dat dit bouwvolume zeker niet het volume van het streefbeeld zou overschrijden. Hij benadrukte dat dit streefbeeld in samenwerking met onder andere bewoners van Dieren tot stand was gekomen.

Tot zover de (non-)plannen. Onzekerheid alom. Kijken hoe Politiek Rheden hiermee omgaat.

Hart van Dieren...gapend gat van tientallen miljoenen

Het stormt in project Hart van Dieren. Er schijnt een gapend financieel gat van tientallen miljoenen euro’s te zijn. Boven water gekomen bij onderzoek door externe deskundigen.

Vanmiddag (11/9 – 17:15 u) geeft de stuurgroep van Hart van Dieren met daar Marijke van Haaren van de provincie en Jan Bart Wilschut van de gemeente Rheden een persconferentie.

In het artikel Miljoenentekort Hart van Dieren in de Gelderlander van vanmorgen lichten de journalisten Rob Berends en Henk Aalbers al een tipje van de sluier op.

Externe deskundigen hebben de plannen doorgelicht. Naast de financiële problemen is de onderlinge afstemming van de plannen van gemeente en provincie ook een probleem. En de belangen sporen niet met elkaar. De provincie is verantwoordelijk voor de infrastructuur en de gemeente vooral op de inrichting van het plangebied. Dat gaat blijkbaar niet geod samen.

Nog voordat er een schop de grond in gaat zijn er dus al megaproblemen voor het project.

Al vanaf 2005 waarschuw ik voor dit soort problemen. De businesscase uit 2005 rammelde al aan alle kanten Mijn voorstellen voor een strikte onafhankelijk controle op het project werden door het college van B&W en een meerderheid van de gemeenteraad afgewezen.

Ook latere waarschuwingen werden genegeerd. Van de toegezegde kwartaalrapportages zijn er sindsdien slechts twee geweest.En nog van een abominabele kwaliteit ook.


Het college van B&W en de gemeenteraad konden het wel alleen af. Zie hier het resultaat.

Nu moet de bouw van een nieuw gemeentehuis op deze locatie redding brengen. Nog afgezien van de noodzaak en de locatie (in 2005 een creatief idee van D66-raasdlid Jaap Uithof) brengt de bouw van gemeente/stad-huizen op zich al een berg risico's met zich mee.

Vanmiddag horen we meer. Wordt vervolgd op Politiek Rheden.

Hart van Dieren.....ER BROEIT IETS!!!

ER BROEIT IETS in project Hart van Dieren.
Dinsdagmiddag 11 september om 17.15 uur geeft de stuurgroep in het provinciehuis een persconferentie over financiële ontwikkelingen rond Hart van Dieren.

In de aankondiging van de persconferentie staat:
"De voorzitter van de stuurgroep, Gelders gedeputeerde Marijke van Haaren, geeft samen met de leden Jan Bart Wilschut (wethouder gemeente Rheden) en Cees de Vries (regiodirecteur inframanagement ProRail, regio Noord-Oost), een toelichting op de financiële ontwikkelingen die bij Hart van Dieren zijn geconstateerd."

Heel cryptisch. Dergelijk woordgebruik belooft meestal weinig goeds. Aan de andere kant. Er wordt fors uitgepakt met de voltallige stuurgroep. De sleutelspelers treden gezamenlijk op. Veel tamtam wordt meestal alleen gemaakt als er positieve zaken te melden zijn.

Dezer dagen wordt de geactualiseerde businesscase opgeleverd. De eerste actualisering sinds 2005!!! Dus sinds mei 2005 heeft men niet meer naar de financiering gekeken. Komen ze er nu pas achter dat de wereld veranderd is? Ook de wereld van Hart van Dieren. En dat dit gevolgen heeft voor de financiering?

Zijn er conclusies getrokken? Blijven de treinen definitief weg? Is de Noordtak niet geschikt voor de goederentreinen?

Of het is héél goed nieuws of het héél slecht nieuws.
Héél goed betekent een forse aanvullende financiële armslag voor het project.
Héél slecht betekent herijking cq heroverweging van het project. Versobering of zelfs opschorten van het project.

Krijgt Hart van Dieren er geld bij? Of zijn er juist tegenvallers te melden? Trekken financiers zich terug? Wordt de rijksbijdrage gekort?

KRIJG IK GELIJK? HEEFT DE CONTROLE GEFAALD? Iets waar ik al jaren voor waarschuw. Is er geen grip op het project? Nog voordat er een schop de grond in is gegaan?

Of worden de tegenstand in Dieren als excuus voor tekorten en tegenvallers gebruikt? Krijgt d tegenstanders nu de schuld?

Wordt de rooftocht van de rijksoverheid door de provinciale kassen als excuus gebruikt om Hart van Dieren te korten? Of gaat de struugroep lobbyen om extra geld bij de rijksoverheid?

Of steekt de provincie juist extra NUON-miljoenen in het project? Zodat er een echt goede oplossing voor het Hart komt.

Ik hoop op een forse verhoging van de provinciale subsidie. Dat kan er onderhand wel af. De provincie zwemt in het geld door de NUON-dividenden en de provinciale opcenten voor de wegenbelasting. Investeer het NUON-dividend in Hart van Dieren. Voordat de rijksoverheid weer een greep in de kas doet.

Leg dat extra geld op tafel.
Voor een goede oplossing in plaats van een halve.

We zullen het horen!! En hoe politiek rheden daarop reageert.