Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

dinsdag 29 mei 2007

Stichting Duurzame A12: “Een klein beetje ziek voelt ook niet lekker”

Steeds vaker duiken berichten op dat de plannen voor de overkapping van de A12 onder druk staan. Naar aanleiding van deze berichten heeft de Stichting Duurzame A12 een persbericht doen uitgaan. Daarnaast heb ik in een telefonisch interview nog enkele aanvullende vragen aan de heer Koen Lau van de Stichting Duurzame A12 voorgelegd.

Vorige week berichtte de Gelderlander dat provincie, gemeenten en Stadsregio niet van plan zijn om een haalbaarheidsstudie financieel te ondersteunen. Jaap Modder (Stadsregio Arnhem-Nijmegen) houdt nog een slag om de arm tot de definitieve berekeningen bekend worden.

Voorlopige berekeningen van Rijkswaterstaat voor het Ontwerp Tracé Besluit (OTB) voor de geplande verbreding van de A12 tonen aan dat geluidsoverlast en luchtkwaliteit binnen de wettelijke normen blijven.

De Stichting Duurzame A12 (de “Stichting”) is teleurgesteld in de lokale en regionale overheden die haar initiatief op dit moment niet willen steunen. Zij uit haar twijfels bij de wijze van berekenen en de prognoses van Rijkswaterstaat

Het lijkt inderdaad vreemd. Nog niet zolang geleden zegden alle genoemde overheden hun steun toe aan de haalbaarheidsstudie. En dan kun je nu niet zomaar die steun intrekken. Een kwestie van geloofwaardigeid en betrouwbaarheid.

In een bestuurlijk overleg heeft Rijkswaterstaat in aanwezigheid van de Stichting een tipje van de sluier opgelicht. De prognoses zijn gebaseerd op een rekenmodel van TNO waarbij de Stichting haar wenkbrauwen optrekt..
De voorlopige berekeningen gaan uit van een toename van de verkeersintensiteit van
1,5% à 2% per jaar. Dit terwijl het Ministerie van Vrom het aantal auto’s in 2040 schat op zo’n 12 miljoen. (nu 6,5 miljoen). Volgens de heer Lau zijn deze cijfers niet met elkaar in overeenstemming en zal de Stichting de gebruikte parameters nog eens kritisch bekijken.

Hier ben ik het helaas niet met de heer Lau eens. Volgens mijn berekeningen passen de cijfers prima bij elkaar. Gebaseerd op de huidige 6,5 miljoen auto’s kom je uit tussen de 10,6 (jaarlijkse toename 1,5 %) en 12,5 miljoen (jaarlijkse toename 2 %) auto’s in 2040. In een uitgelekte notitie van het Ministerie van VROM wordt het aantal auto’s in 2040 geschat op minimaal 7,7 miljoen en maximaal 12 miljoen. Milieuorgansiaties stelden het wagenpark in januari 2005 overigens op 7,3 miljoen auto’s. Dat betekent dat er al in 2007 zo’n 7,7 miljoen auto’s rondrijden en dat het wagenpark in 2040 is uitgegroeid tot 12,5 à 14,9 miljoen auto’s.

Maar goed alle berekeningen ten spijt, het is duidelijk dat zonder extra maatregelen het milieu zwaar zal worden belast en dat Rijkswaterstaat moet aantonen welke effecten de toename van het verkeer op geluidsoverlast en luchtkwaliteit zullen hebben. Tevens moet zij aantonen dat de voorgestelde maatregelen een voldoende positief effect hebben. Geluidsoverlast en luchtkwaliteit kunnen dan wel binnen de norm blijven maar dat wil nog niet zeggen dat de gezondheid geen schade ondervindt.

Of zoals Koen Lau zegt “Een klein beetje ziek voelt ook niet lekker”.

Ten aanzien van pArk12, de studie van het Gelders Genootschap waaraan de Stichting Duurzame A12 heeft meegewerkt zegt de heer Lau: Het doel is maximale duurzame verbetering en de regio is het beste af met de door ons voorgestelde oplossing. Hij heeft overigens in tegenstelling tot eerdere berichten in de pers (en dat was, na lezing van de studie pArk12, ook mijn mening) niet de indruk dat het Gelders Genootschap probeert de overkapping weg te werken. In september komt het definitieve OTB. Daarin zullen de bevindingen van pArk12 zoveel mogelijk worden meegenomen.

De ontwikkelingen zijn voor de Stichting dan ook geen reden om bij de pakken te gaan neerzitten. Integendeel! Zij zal juist een tandje bijschakelen en nog duidelijker argumenten aandragen om de verantwoordelijke bestuurders te overtuigen van het belang van verder-gaande oplossingen. Dit is tenslotte de regio waar wij wonen en wij, onze kinderen en onze kleinkinderen zullen de negatieve consequenties van de A12 en de verbreding moeten dragen. En die negatieve consequenties zijn onacceptabel.