Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

dinsdag 26 februari 2008

Kap van ruim 30 ha bos op het Rozendaalse Zand (ingezonden)

De Commissie van Beheer van de Geërfden van het dorp Velp heeft mijn artikel inclusief de reacties daarop op de website van de Geërfden geplaatst. Vind ik prima.
De andere artikelen met onder andere mijn filmpjes en foto's van de bomenkap vond men blijkbaar minder interessant.

Gisteren en vandaag ontving ik ook enkele mails met informatie van het "comité"
(de benaming is van mij) dat zich tegen de bomenkap verzet.

Ik weet niet goed wat ik met een deel van die informatie aan moet. Ik ben
tegen de bomenkap maar ik blijf graag buiten de interne strijd van de Geërfden
zelf. Ik ben geen grondbezitter, een bezitloze, en zal er hoogstens over
berichten zonder mijn voorkeur uit te spreken.

Onderstaand artikel is geschreven door mevrouw Braaksma. Het vertegenwoordigt
haar mening. Voor alle duidelijkheid. Ik ben ook tegen de bomenkap maar met
de troubles binnen de Geërfden heb ik geen affiniteit. Beschouw het als een
ingezonden brief.

Kap van ruim 30 ha bos op het Rozendaalse Zand

Bezwaar
Ondergetekenden hebben met zo’n 100 handtekeningen van medestanders een bezwaarschrift ingediend bij Gedeputeerde Staten tegen de vergunning verleend door de Natuurbeschermingswet. Naast dit bezwaarschrift hebben we een voorlopige voorziening en een schorsing aangevraagd, waarop we als niet belanghebbend werden aangemerkt, alhoewel er zo’n 100 mensen hebben meegetekend, die daar iedere dag, soms wel een paar maal per dag wandelen.

Misleiding van de bevolking
Nadat dit werd afgewezen werd erover ons in de pers gesproken over: de dissidenten, of de twee van Velp. Voorbijgaande aan het feit dat we dit met zo’n honderd personen hadden ingediend. Als we meer tijd hadden gehad, hadden we wel duizenden handtekeningen kunnen ophalen. Maar die tijd kregen we niet omdat Gemeente Rheden pas eind augustus kwam met de mededeling: alles is rond, we hebben alle vergunningen binnen en we gaan 15 januari beginnen.
Wie geeft de pers dit soort misleidende informatie?
Wie heeft er baat bij de bevolking te laten denken dat er een groot draagvlak is voor deze verwoesting?
Wie heeft er baat bij de bevolking te laten denken dat het maar om een paar tegenstanders gaat?
Ons bleek dat de vergunning van Flora en Fauna wet nog niet eens was aangevraagd. Die is pas in januari aangevraagd. De vergunning van de Natuurbeschermingswet was pas in december 2007 aangevraagd. Weer pure misleiding.

De Gemeente Rheden praat naar buiten toe over het kappen van 17 ha bos. In haar eigen rapporten praat ze over 19-20 ha. Daarnaast wordt er nog eens door Natuurmonumenten een verzoek ingediend om aansluitend aan deze kap nog eens zo’n 10 ha te mogen kappen. We praten dus totaal over zo’n 30 ha.
Volgens het bestemmingsplan van de Gemeente Rheden mag er op het betreffende gebied niet gerooid of geplagd worden. Men schrijft dan ook aan Natuurmonumenten dat men geen vergunning krijgt. Maar, zeggen ze in diezelfde brief, we zullen het gedogen, met andere woorden: doe maar, we kijken even de andere kant op.

Inzage dossiers – Wet openbaarheid
Gemeente Rheden weigerde ons dossiers in te laten zien (Wet op Openbaarheid?). We moesten maar een brief schrijven, dan kregen we wel antwoord. Dat is ook gebeurd na een week. Waarom moet dat zo lang duren? Heeft men iets te verbergen? Of is men gewoon de burger aan het pesten?

Commissie van Beheer van de geërfden van Velp
Naast de misleiding van de Gemeente Rheden hebben we nog eens de misleiding door de Commissie van Beheer van de geërfden van het Dorp Velp. Toen bekend werd dat de Commissie van Beheer toestemming had gegeven aan de Gemeente Rheden om zeg maar 20 ha bos te kappen hebben we de Commissie van Beheer op de juiste wijze verzocht een bijzonder vergadering te beleggen. Dat weigerde de Commissie van Beheer. De Commissie van Beheer werd toen door onze advocaat aangesproken, waarna er op 17 januari een bijzondere vergadering is belegd. Ter plekke werd duidelijk dat de aanwezige geërfden verbolgen waren over het feit dat men niet gevraagd was te stemmen over de plannen van de Gemeente. Het bos waar het hier om gaat, staat omschreven in de schenkingsakte van 1921. Dit bos mag nooit gekapt worden. Dit bos was speciaal aangelegd om de zandverstuiving in te dammen. Om te voorkomen dat dit ooit weer zand werd, is deze clausule opgenomen.

De Commissie van Beheer gaf niet toe en bleef bij haar standpunt dat zij het recht hadden dit te doen. Hierna hebben wij met een aantal geërfden van Velp een kort geding aangespannen om de Gemeente Rheden te laten kappen met kappen. De uitslag hiervan is bekend, we werden niet-ontvankelijk verklaard.

Nieuwe biotoop?
Vandaag het 3e hert dood aangetroffen aan de rand van het honden losloopgebied. De eerste keer heb ik de politie gebeld. Ik werd keurig teruggebeld door de jachtopziener, die vertelde dat het nieuw beleid was om de dieren daar gewoon te laten liggen om de grond te verrijken met lijkenvocht, bloedresten etc. En dat aan de rand van het recreatiegebied. Mijn hond, geen jachthond, kwam met een groot bot van een halve meter aansjouwen. Overal bloed op de vacht en op haar bek. Walgelijk gewoon. Je kunt met goed fatsoen daar niet meer wandelen. Een aantal opgejaagde reeën aangetroffen op het losloopgebied. Er is echt goed over nagedacht. Aan de achterrand lopen de herten, reeën, vossen en zwijnen zich kapot tegen de afrastering van Natuurmonumenten. Deze dieren moeten dus naar rechts of links uitwijken. Wijken ze uit naar links, dan komen ze op het honden losloopgebied. Dus rennen ze weer terug naar die houtmonsters. Reeën en herten zijn zeer stressgevoelig, die overleven het dus niet. Men vernietigt dus de huidige biotoop om daar, zoals men zelf zegt, misschien weer iets moois voor terug te krijgen.

Natuurmonumenten die een kapvergunning vraagt voor ca. 10 ha bos op het Rozendaalse Zand en die reclame in m'n bus gooit, waarin men oproept: Plant een boom. Hoe durven ze!

Dus wat hebben we hier:

 Een Gemeentebestuur dat haar burgers niet tijdig informeert en heel stilletjes met een Commissie van Beheer regelt dat een artikel uit een schenkingsakte achteloos terzijde wordt geschoven, maar die publiceert: we hebben toestemming van de geërfden van Velp

 Een Commissie van Beheer die eigenmachtig optreedt, voorbijgaand aan de wensen van de geërfden van Velp.

 Een Gemeente die zegt, we hebben geen toestemming nodig, maar toch aan de Commissie van Beheer toestemming vraagt. Is er ooit een Gemeente geweest die geen toestemming nodig heeft maar toch toestemming gaat vragen?

 Een Commissie van Beheer die zegt dat ze geen toestemming hoeven te geven, maar toch toestemming geeft.

 Een Commissie van Beheer die haar eigen erfgoed verkwanseld heeft, een notarieel vastgelegde schenkingsakte met voeten treedt, door het grootste deel van de vergadering op 17 januari teruggefloten is en dan toch nog doorgaat haar leden dwars te zitten en de kap erdoor te drukken.

 Natuurmonumenten die zich stilletjes op de achtergrond houdt.

 Raad van State die meeheult.

 Gedeputeerde State idem dito.

 Minister Cramer van VROM, die pas weken na een brief van ons antwoord dat het in behandeling is.

 Minister Verburg, geen antwoord ontvangen.

 Prinses Irene College, nooit antwoord ontvangen.

 SP, Marijnissen, die vandaag pas heeft geantwoord dat we snel de rechter door onze advocaat moeten laten bellen op de voorlopige voorziening en schorsing, wat al lang is afgedaan.

 Gelderse Milieu Federatie, die niets voor ons doet

 Stichting Landroof, idem dito.

 De Bomenstichting, idem dito.

Iedereen heeft de mond vol van: we moeten onze bomen behouden. Al die mensen hebben we benaderd en niemand heeft iets gedaan. Hebben dan al die mensen dan alleen maar woorden tot hun beschikking. Waar blijven de daden? Want de daders zitten niet stil.

Wie zijn de voorstanders voor de zandverstuiving?
Als je voorstanders vraagt waarom ze voorstanders zijn, krijg je vaak als antwoord: we vinden het gewoon mooi, of nog zo'n leuke: vernieuwing!! Dus teruggaan naar de situatie van rond 1900 noemt men vernieuwing. Gaan we ook maar weer in plaggenhutten wonen!

Nieuw bestuur
Woensdag 27 februari a.s. om 20.00 uur is de jaarvergadering van de geërfden van Velp in zalencentrum Parkstaete, Parkstraat te Velp.
Voor het eerst sinds mensenheugenis zijn er tegenkandidaten voor 3 bestuursleden die hun ambtstermijn er op hebben zitten. Normaal gesproken zijn er geen tegenkandidaten en zitten bestuursleden jaren en jaren op dezelfde functie of schuiven door. Er is er zelfs een bestuurslid die net z'n 40 jarig bestuursjubileum heeft gevierd.
We zouden het liefst het hele bestuur zien opstappen. Want alle bestuursleden hebben boter op hun hoofd. Maar, we zullen in ieder geval deze 3 bestuursleden trachten te vervangen. we hopen hiervoor op de steun van de weldenkende bevolking van Velp. Geërfden van Velp, die het net zo betreurenswaardig vinden dat hun cultureel erfgoed is verkwanseld. Die ook een bestuur willen die haar leden betrekt bij belangrijke zaken, die haar mening vraagt, die het culturele erfgoed willen beschermen en behouden, die ook willen dat de schenkingsakte en de schenkingsvoorwaarden worden gerespecteerd en die ook graag willen dat de recreanten, samen met de hondenbezitters en hun loslopende honden, kunnen blijven genieten van dit prachtige gebied.

Terugbrengen in de staat hoe het was, kunnen we jammer genoeg niet.

Met vriendelijke groet,
Marja Braaksma

Steegse Vertellingen - 12. Accoord van Laag Soeren

Het was hard nodig dat de problemen in de coalitie eens flink werden uitgepraat. Op 29 juni 2005 kwamen de fractievoorzitters in Laag-Soeren bij elkaar ten huize van de fractievoorzitter van de VVD.
De PvdA, het CDA, de VVD en Leefbaar Rheden (wij) kwamen toen overeen dat we een raadsadviseur voor Hart van Dieren zouden aantrekken die de gemeenteraad kon begeleiden bij alle ontwikkelingen rond Hart van Dieren. Joop Kock (PvdA)zou een voorstel voor een motie van die strekking voorbereiden.

En inderdaad. Joop maakte een keurig voorstel. Er werd een ervaren adviseur gezocht die het klappen van de zweep kende, die alle aspecten van Hart van Dieren kon beoordelen en die de raad breed kon adviseren. Weliswaar geen strenge auditor maar de adviseur zou de volle breedte van het project bestrijken. Inclusief de visie van de bewoners. Wij vonden het een goed voorstel en waren dan ook erg blij.

Uit de concepttekst motie “Raadsadviseur Hart van Dieren” die bedoeld was om tijdens de raadsvergadering van 6 juli te worden behandeld.

De Raad van de gemeente Rheden, in vergadering bijeen op woensdag, 6 juli 2005,

overwegende:
o dat het project Hart van Dieren gezien zijn omvang en complexiteit een zorgvuldige controle van de zijde van de Raad noodzakelijk maakt,
o dat die controle een zeer specifieke expertise veronderstelt waarvan niet verwacht mag worden dat die (in voldoende mate) aanwezig is binnen de Raad,
o dat soortgelijke overwegingen gelden waar het gaat om de uitoefening door de Raad van zijn kaderstellende taak en het hem toekomende budgetrecht ten aanzien van dit project,

besluit tot het aantrekken van een raadsadviseur Hart van Dieren, onder de navolgende condities:

1. taakstelling en profiel

De raadsadviseur heeft als kerntaak om ten behoeve van de Raad te beoordelen of de projectorganisatie en vervolgens het College:
o alle voldoende alternatieven heeft afgewogen,
o heldere en passende keuzecriteria heeft gehanteerd (waartoe in ieder geval steeds behoort: het wegen van het oordeel/gevoelen van omwonenden en andere direct betrokkenen),

Meer in het bijzonder geeft de raadsadviseur een oordeel over en brengt in samenhang daarmee een advies uit aan de Raad over:
o de inrichting van het plangebied,
o de aansluiting van de plannen op de directe omgeving: verkeer e.d.,
o de uitwerking van de plannen: past die binnen de begroting en de toerekening van de kosten aan de verschillende onderdelen (spoor, weg en bebouwing)?
o de risico’s (financieel, juridisch en milieutechnisch):
• zijn die in voldoende mate ingeschat?
• en zijn maatregelen getroffen ter voorkoming van het manifest worden van risico’s?
o de rapportages aan de Raad en de besluiten die op grond daarvan worden voorgelegd:
• zijn die correct en voldoende helder?
• wordt de Raad in voldoende mate in staat wordt gesteld om die besluiten te toetsen aan
kaders en criteria?
• wordt de Raad in voldoende mate in staat wordt gesteld om (de risico’s van) uitstel af te
wegen?
o over de signalering van belangrijke, niet omkeerbare stappen in het proces,
o over de gevolgen voor de omgeving tijdens de bouw: overlast, planschade e.d.
o over de communicatie met de omgeving.

Gegeven deze taakstelling zal de raadsadviseur in het bijzonder deskundig zijn op twee terreinen:
o stedebouwkundig: inrichting plangebied, verkeersafwikkeling e.d.
o processturing: naar/door Raad en omwonenden,
en in afgeleide zin:
o (overheids)financiën.