Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

dinsdag 2 november 2010

Aan de Tweede kamer (Groep Pieper-Rook)

Aan de leden van de Tweede Kamer der Staten Generaal
Onderwerp : Afrondend debat PHS en de herroutering van het goederenvervoer
Datum : Donderdag op 4 november om 15.00
Locatie : Plenaire zaal van de Tweede Kamer
Datum : 1 november 2010

Geachte leden van de Tweede Kamer der Staten Generaal,

Op 4 november 2010 vergadert u over PHS en de herroutering van het goederenvervoer over de IJsssellijn en Twentelijn.

Eerder schreven wij twee brieven aan de Leden van de Vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat. De eerste op 19 juni 2010 en de tweede 6 oktober 2010. Beide brieven zijn bij mail aan de leden als bijlage toegezonden.

Geen maatschappelijk draagvlak
Dat er geen maatschappelijk draagvlak is blijkt uit het grote aantal, dat onze tweemansfractie kreeg. In 6 uur tijd, uitgesmeerd over drie dagen, zijn ruim 1500handtekeningen opgehaald. Inwoners tekende grif. Handtekeningen zijn overhandigd aan de provinciale SP-fractie.

Van de brieven hierna een gezamenlijke puntsgewijze samenvatting. Daarna komen wij met een alternatiefvoorstel voor het vervoer naar Duitsland.

Tot slot afschriften van mailbrieven van inwoners aan de statenleden, Tweede Kamer-Commissies etc. inzake het goederenvervoer over bestaand spoor. Misschien ten overvloede maar toch.

Hierna zetten wij graag nog een aantal belangrijke punten op een rij:
1. Voor onze inwoners is het onacceptabel dat 40-62 goederentreinen per dag over de IJssellijn door onze gemeente denderen.
2. Onze gemeente is een lang gestrekt ingeklemd tussen IJssel en Veluwe massief met zeven kernen. Drie grote en vier kleine.
3. De spoorlijn loopt dwars door zes van zeven kernen w.o. drie grote Velp, Rheden en Dieren.
4. Woningen en/of voorzieningen liggen op een steenworpafstand van de spoorlijn.
5. Onze gemeente heeft ongeveer 43.000 inwoners velen zijn de 65 jaar gepasseerd, zij en veel andere inwoners zullen dan geen of weinig nachtrust krijgen.
6. Ook staan veel monumentale panden vlak langs de spoorlijn.
7. Veel woningen hebben grote scheuren, door 40-62 meer goederentreinen neemt het fors toe. Wij hebben scheuren gezien waar een hele hand of zelfs een vuist ruim in kan.
8. De spoorweg Arnhem-Zutphen is in 1861 op een aardenbaan aangelegd en op 2 Febr. 1865 geopend. De aarde komt merendeel uit de zes dorpen langs het spoor.
9. Naast trillingen is reëel de grote kans dat er ernstige schade komt door verzakkingen van de op aarden aangelegde spoorbaan.
10. Trillingen langs bestaand spoor zijn niet oplosbaar, omdat er volgens ProRail geen adequate maatregelen bestaan.
11. Uit informatie blijkt dat de meetrichtlijn SBR-B “hinder voor personen in gebouwen” nu al ruim overschreden wordt in onze gemeente met de IJssellijn.
12. Toename goederentreinen, rijdend m.n. in de nacht hebben een lengte tot 700 meter en mogen 50% in zwaarte toenemen tot 22.5 ton. Dit is over een aloude aardebaan onacceptabel.
13. In onze gemeente liggen 37 spoorwegovergangen waarvan de sluitingstijd fors zal
toenemen. Van 1 uur zullen spoorbomen driekwart van het uur dichtzitten.
14. Ook wij zien voor onze gemeente grote problemen voor milieu en onveilige leefomgeving door grote toename goederentreinen.
15. Er ontstaat blijvende geluid- en trillingsoverlast, onveiligheid door het transport van grote stromen gevaarlijke stoffen per spoor door stads- en dorpscentra, toenemende barrièrewerking en ontwrichting van lokale bereikbaarheid en toenemende onveiligheid op gelijkvloerse spoorwegovergangen.
16. Het ministerie zegt aan de geluidsnormen (Swung) en toekomstige trillingen is te voldoen. Dit is misschien wel bij de Betuweroute maar niet in onze gemeente van toepassing.
17. Zelf woon ik aan de ander kant van het dorp Rheden dicht bij de IJssel. Ook wij ervaren nu al de nachtelijke hinder als er goederentreinen over de IJssellijn gaan.
18. Zelfs zijn in de nachtelijke uren de bellen bij spoorwegovergangen te horen als goederentreinen passeren.
19. En niet te vergeten het oorverdovende lawaai als goederentreinen in het nachtelijk uur verplicht zijn om te toeteren als er bijvoorbeeld storingen aan of langs het spoor zijn.
20. Daarnaast zullen de regionale ambities voor het personenvervoer per spoor en geplande lokale ruimtelijke ontwikkelingen in de knel komen.
21. M.b.t. de Warnemunde overeenkomst zegt het ministerie is het een toekomstige verdeling van goederenvervoer naar Duitsland. Dit komt als een konijn uit de hoge hoed, het is een nieuw standpunt waar wij weinig (tot geen) geloof aanhechten.
22. Verder zegt het ministerie dat er NaNov besluit geen afspraken zijn maar een prognose op dat moment. Als dit al zo zou zijn dan zijn de 62 goederentreinen toch echt niet in overeenstemming met de gewekte verwachtingen ten gunste van het NaNOV besluit.
23. Het ministerie moet inzetten op goederenvervoer van 40-62 meer treinen over Betuwelijn richting Duitsland. Besteed daar geld aan dan miljarden die het kost om ook het over de IJssellijn te laten gaan die daar totaal niet op berekend is. Ook nog los gezien van alle kosten die het meebrengt.
24. Overleg met Duitsland voor een aansluiting bij Zevenaar op het Duitse spoornet.
25. Kamerleden hebben onze gemeente bezocht en kennen de ernstige problematiek.
26. Wij vertrouwen op de Kamerleden dat ze het voorkeursbesluit niet omarmen!!
27. Gezien het voorgaande en hetgeen hieronder staat verzoeken wij u met klem onderzoek te doen naar de mogelijkheden van alternatieven (zie onderaan). Waarbij maatschappelijke kosten, maatschappelijke acceptatie, beheersbaarheid, flexibiliteit en investeringen op een objectieve manier naast elkaar worden gezet en er rekening wordt gehouden met de kwaliteit van de leefomgeving. Kortom maatschappelijk ondernemen, waarbij keuzes worden gemaakt op basis van visie.
28. Mocht u besluiten het goederenvervoer op de bovengenoemde spoorlijnen toch te intensiveren, dan gaan wij ervan uit, dat de overheid de spooromwonenden maar ook andere inwoners willens en wetens onherstelbare schade berokkent.
29. Onbegrijpelijk dat railinfrastructuur 2 miljard per jaar kost, de binnenvaart niets dan wel weinig te doen heeft en er waterwegen voldoende zijn met een goede waterinfrastructuur dat geen investeringen behoeft. Zie voorstel onder.
30. Het ministerie zegt dat er gerekend is met gebruik van waterwegen voor die stromen die daarvoor in aanmerking komen. Maar volgens onze betrouwbare informatie is een extra verschuiving naar de binnenvaart helemaal niet uitgerekend. Zie voorstel onder.
31. Dan hoeft voor realisatie van de voorkeursbeslissing niet een forse greep in de schatkast worden gedaan. Aan een schatkist waaraan ook door onze inwoners fors is bijgedragen. In de huidige (crises) economische tijd is het onbegrijpelijk dat het kabinet een voorkeursbeslissing genomen heeft. Daarom pleiten wij voor veel meer vervoer over water!!

De laatste drie punten brengt ons bij een vervoersalternatief over water met een uitstekende opslag locatiemogelijkheden en aanvoermogelijkheden dicht bij de Duitse grens.

Alternatief voorstel:
Het gaat om bedrijventerrein Koningspleij dat deel uitmaakt van een aaneengesloten bedrijventerreinencomplex Arnhem-Noord en is gelegen aan de noordoostzijde van Arnhem. Aan de zuid-oostzijde wordt het terrein begrensd door de Pleijweg (N325), aan de zuid-westzijde door de rivier de Rijn en aan de noordzijde door de Westervoortsedijk. Het bedrijventerrein is goed bereikbaar vanaf de A12 en de A15 via de N325 (Pleijroute).
De grootte van het totale gebied is circa 90 ha. bruto. Dit is inclusief het terrein van Industriepark Kleefse Waard (circa 45 ha. bruto).
Industriepark Kleefse Waard is strategisch gelegen in het KAN-gebied, aan de rand van de Gelderse hoofdstad Arnhem. Het park is vanuit alle windrichtingen goed bereikbaar met de auto en het openbaar vervoer en ligt op een steenworp afstand van knooppunt Velperbroek en de A12. Op het terrein is een spoorlijn aanwezig die aansluit op het spoornet van de Nederlandse spoorwegen. Beter kan het niet.
De centrale ligging op de grens van Nederland en Duitsland, tussen de Randstad en het Europese achterland, maken ook van Industriepark Kleefse Waard een gewilde locatie met grenzeloze ambitiemogelijkheden.
Het kan een uitermate goede opslag en overslag van (container) goederen zijn om die vanaf het spoor (Betuweroute) over water naar Duitsland te vervoeren.
Verder is het voordeel dat enkele kilometers van het bedrijventerrein voor Westervoort een directe aftakking van de Rijn naar de IJssel is.
Het kan de regio Arnhem ook een extra impuls geven voor werkgelegenheid.
Het gebied heeft naar ons idee meer groeimogelijkheden die aan dezelfde kant van het bedrijventerrein ligt maar andere kant van de Pleybrug richting Westervoort.
Verder is het gebied optimaal bereikbaar voor eventuele hulpdiensten. Groot voordeel van het gebied is verder dat alle verkeersmodaliteiten zoals weg, water en spoor daar samenkomen.
Onlangs is in de oever aan de kant van het bedrijventerrein compleet vernieuwd en desnoods goed bereikbaar tot aan de Pleijbrug zelfs er onderdoor naar de andere kant.

Naar onze mening levert het grote financiële voordelen op van Rijksmiddelen in tijden van bezuinigingen. Noodzakelijke spooraanpassingen door hoge investeringen en ondermeer aan woongebieden rondom het traject naar Oldenzaal zijn onnodig.
Meer voordelen zijn op te noemen. Het alternatief is het waard om echt serieus te worden onderzocht.

Verzoek:
Onze fractie verzoekt u geen besluit nemen en het door ons aangedragen alternatief te laten onderzoeken. Dien hiervoor een motie in.
Het zal ook veel, heel veel geld besparen om allerlei voorzieningen aan en langs de IJssellijn en Twentelijn niet te hoeven uitvoeren. Het geeft een ook impuls aan de binnenvaart, inwoners langs beide lijnen bespaart het veel ellende. Kortom: het is zeer zeker de moeite van onderzoek waard.

Met vriendelijke groet, verblijven wij,
Wim Pieper en Magda Rook, raadsleden,
J.W.F. Pieper
Fractievoorzitter
Groep Pieper-Rook (Burgerbelangen i.o.)

Parkeerproblemen bij het huisartsencentrum

Door: Adriaan Dolk

De bouw van het huisartsencentrum (HOED) aan de Wilhelminaweg in Dieren gaat gewoon door laat de Gelderlander op 22 okt. j.l. weten, echter Albert Lentink haalt in alles wel zijn gelijk bij de Raad van State. Zijn hoger beroep bij dit rechtscollege is gegrond verklaard, de besluiten van de gemeente Rheden en de rechter in Arnhem in deze zaak worden vernietigd. Lentink krijgt de proceskosten vergoed, maar de bouw van het huisartsencentrum kan gewoon doorgaan. Hoe is dat nu mogelijk, is dan een terechte vraag?

De rechtsgevolgen van die (verkeerde) besluiten zijn omveranderd zegt de Raad van State. Met andere woorden: of je het nu linksom of rechtsom uitrekent het aantal vereiste parkeerplaatsen blijft ongeveer hetzelfde.

De berekeningsmethode voor het aantal vereiste parkeerplaatsen heeft de gemeente, lopende het hoger beroep van Lentink gewijzigd zonder de partijen te informeren. De Raad van State gelastte de gemeente deze gang van zaken te corrigeren, waarna de berekening opnieuw werd uitgevoerd met de nieuwe norm. Het resultaat is ongeveer hetzelfde en komt met de nieuwe norm uit op 41 vereiste parkeerplaatsen.

Overigens die sluikse verandering van norm motiveert de gemeente met het argument dat het nog steeds onduidelijk is hoeveel mensen er eigenlijk in het centrum komen te werken. De oude norm was afhankelijk van het aantal arbeidsplaatsen, maar is nu gerelateerd aan het aantal behandelkamers in het centrum. Maar de huisartsen zien de bui al hangen - oude of nieuwe norm - klachten uit de buurt, zoals in Rheden en in Velp kunnen niet uitblijven. En daarom dienden zij in juni van dit jaar een verzoek bij de gemeente in om een terrein beschikbaar te stellen teneinde extra parkeerplaatsen aan te kunnen leggen.

In afwachting van behandeling van dat verzoek geeft de gemeente Rheden aan dat van die 41 parkeerplaatsen de huisartsen zelf 20 parkeerplaatsen voor hun rekening nemen en dat 21 parkeerplaatsen ten laste van het openbaar gebied komen. Dat wil zeggen ten laste van de parkeermogelijkheden op de Wilhelminaweg zelf en rond het Calluna winkelblok.

Een parkeeronderzoek door het bureau Witteveen en Bos in opdracht van het projectbureau Hart van Dieren spreekt in januari 2006 over een 100% bezetting van het parkeergebied aan de Wilhelminaweg ter hoogte van het huisartsencentrum. De Wilhelminaweg is een weg met een woonbestemming. De mogelijkheid om in de nabijheid van de eigen woning te parkeren - in 2006 dus al problematisch - is door het toenemende verkeer in de laatste viereneenhalf jaar opnieuw verminderd en zal nu nog eens extra geweld worden aangedaan door parkerende bezoekers van het huisartsencentrum. Deze zullen echt hun auto niet verder weg zetten als er vlakbij nog een plaatsje vrij zou zijn. Geen leuk idee als je in de nabijheid van het huisartsencentrum woont en je moet de auto in “de kuil” bij de bibliotheek parkeren.

En hoe staat het met de tot nu toe streng gehanteerde regel van de gemeente dat een winkelier – afhankelijk van de oppervlakte van zijn zaak een fors bedrag dient te betalen voor gebruik van de parkeermogelijkheden rond het Callunablok? De huisartsen wordt – zo te lezen - voor gebruik van deze parkeermogelijkheden ontheffing verleend door de gemeente. Arme huisartsen, zij dienen het algemeen maatschappelijk belang, deze weldoeners moet je het niet zo moeilijk maken begrijp ik de gedachten van de gemeente Rheden. Nee, dan die winkeliers, dat zijn ondernemers; het is volkomen terecht dat zij betalen voor faciliteiten door de gemeente verstrekt.

Nu is het aardige dat de huisartsen zelf waarschijnlijk geen cent hoeven te betalen als de gemeente voor gebruik van de parkeermogelijkheden rond het Callunablok ook het huisartsencentrum aanslaat voor een passend bedrag. De rekening daarvoor kan worden gepresenteerd bij Mediq apotheken beheer BV, de risicodragende partij, die de bouwvergunning van het huisartsencentrum heeft aangevraagd, die de verbouwing betaalt en die de ruimte verhuurt aan de huisartsen. Deze onderneming is beursgenoteerd, werkt in 14 landen, heeft wereldwijd 8200 medewerkers in dienst en behaalde in 2009 een omzet van 2 miljard 600 miljoen euro. Zo’n CEO van Mediq ligt echt niet wakker van zo’n € 100.000.

Veel Dierense bewoners twijfelen aan de gekozen locatie voor het huisartsencentrum. De mogelijkheid is er nog steeds om de HOED samen met de polikliniek en de ambulance achter de nieuwe brandweerkazerne te vestigen. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Adriaan Dolk, Dieren