Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

woensdag 7 december 2022

Doesburgsedijk

Uitgesproken tijdens de raadsvergadering van 29 november over de Doesburgsedijk. 

Hart van Dieren staat al meer dan twee decennia garant voor voortdurende controverses
tussen aanwonenden, belanghebbenden, de lokale en provinciale overheid. Na een bevolking die stelselmatig werd genegeerd, tafels van 10, financiële miskleunen en hommeles tussen zowat alle betrokkenen ook tussen de verschillende betrokken overheden kwamen we uit op het compromis dat we Traverse Dieren noemen. En het rommelt nog na. De afsluiting van de Doesburgsedijk is een van de laatste echo’s van dit project. De geluidsoverlast van de Ellecomsedijk voor de bewoners van Dalstein is een andere weliswaar niet voorziene echo.

Onlangs sprak ik een Dierenaar. Hadden ze de A348 destijds maar doorgetrokken. Dan hadden we deze ellende allemaal niet gehad. Door het verzet van enkele bewoners is dat niet doorgegaan. Deze mensen zijn later allemaal vertrokken. Ik weet niet of dat verhaal klopt maar het geeft wel aan dat de tijd verglijdt en besluiten ook door de tijd kunnen worden ingehaald. Het is alleen verrekte moeilijk om de gevolgen van zo’n besluit weer teniet te doen.

Terug naar vandaag Wij begrijpen de zorgen over de afsluiting van de Doesburgsedijk van de omwonenden en andere belanghebbenden. Dat geldt evenzo voor de zorgen van de bewoners van Dalstein over de geluidsoverlast van de Ellecomsedijk door verder toenemend verkeer.

Het raadsmemo waarmee de afsluiting van de Doesburgsedijk nog eens wordt onderbouwd dateert van mei 2019 naar aanleiding van een motie uit oktober 2018. Inmiddels zijn we vier jaar verder. En alle betrokkenen zijn het wachten meer dan zat.

Intussen zet de overheid zich met het stikstofdossier steeds opnieuw klem. Ik begrijp daarom tot op zekere hoogte de spagaat waar de gemeente zich in bevindt. Tot op zekere hoogte maar niet helemaal.

Volgens het college is de inspanning om de Doesburgsedijk af te sluiten onevenredig in relatie tot de te verkrijgen maatschappelijke opbrengst. Die maatschappelijke waarde hebben we van de insprekers gehoord: en die zijn: terugdringen van geluidsoverlast, toename van de verkeersveiligheid, minder stress en beloften en afspraken die eindelijk eens ingelost moeten worden. Maar het college vindt dit niet opwegen tegen de inspanning. Ja, de gemeentelijke weegschaal geeft het immers aan, toch?

Wat ik me hier ook afvraag is het volgende: wat zou er gebeurd zijn als de gemeente in de afgelopen jaren op enig moment zonder daarover veel ophef te maken de Doesburgsedijk gewoon had afgesloten? Had de heer Vollebroek dan met een dagvaarding bij de gemeente op de stoep gestaan? Was het college in het cachot beland? Ik waag het allemaal te betwijfelen.

En waar hebben we het hier over.  Een afname van de stikstofdepositie langs de Doesburgsedijk en een evenredige toename aan de Ellecomsedijk. Gezien de omvang en de afstanden binnen  het gebied hebben we het over postzegelmanagement. Lood-om-oud-ijzer. Het stikstofwurgkoord in een notendop.

Het college is van plan te besluiten tot het voorlopig opschorten van de inspanning om te komen tot afsluiting van de Doesburgsedijk, maar zoals ze schrijft “pas nádat daarover de zienswijze van uw raad is verkregen”. Let wel! Pas nadat daarover de zienswijze van de raad is verkregen.

De zienswijze en bedenkingen van GroenLinks, D66, de VVD en de PvdA worden weergegeven in het tijdens deze vergadering ingediende amendement. Zij vragen o.a. om tijdelijke maatregelen en creatieve oplossingen om het verkeer op de Doesburgsedijk te verminderen. Dat lijkt heel mooi maar hebben zulke maatregelen dan geen gevolgen voor de stikstofdepositie? Bij deze vraag ik het college daarom welke maatregelen zij op korte termijn, concreet kan én van plan is te nemen?

En de indieners van het amendement willen tussentijds ook op de hoogte gehouden worden van de ontwikkelingen. Heel goed allemaal maar zij tornen niet aan de opschortingstermijn van twee á drie jaar.  En dat is juist waar het in dit voorstel om draait. Dus bottom-line stemmen deze partijen in met het voorstel van het college om de afsluiting op de lange baan te schuiven.

De zienswijze van de Volkspartij Politiek Rheden is dat het college dit dossier onverwijld weer oppakt en overgaat tot uitvoering van de afsluiting. En daarnaast vol inzet op het oplossen van de geluidsproblemen van de Ellecomsedijk. Dit laatste ook vanwege recente ontwikkelingen in Eerbeek, de Koersnota Eerbeek-Loenen  en de gevolgen daarvan voor de verkeersstromen door Dieren en de Ellecomsedijk.