Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

dinsdag 25 maart 2008

Dorpsvisie Dieren (2)

Toch nog 'n uurtje gevonden om door de Dorpsvisie te gaan. Lees het nog eens goed door en weeg ieder woord, iedere zin en iedere alinea op een goudschaaltje. Want als het zo uitkomt wordt dit document later gebruikt om te kunnen zeggen "dat stond toch al in de Dorpsvisie"

Als wethouder Kock zegt dat hij adviezen van het Atelier v/h Verdaas nauw volgt dan weten we dat ie het anders gaat doen. De mijterconstructie van Pi is samen met Sinterklaas uit het zicht verdwenen en in plaats daarvan hebben we het nu over raakvlakken. En als hij zegt dat zorgvuldige communicatie en het creëren van draagvlak belangrijk zijn dan weten we op voorhand dat de plannen al klaar zijn. Zo ook met de Dorpsvisie. Welke bewoners wanneer aan de dorpsvisie te pas zijn gekomen blijft in het duister gehuld.

Disndag zal de gemeenteraad nog even een plas over de Dorspvisie doen. Aandacht vragen voor puntje dit en weggetje dat om vervolgens het document voor kennisgeving aan te nemen.

In het kader (de eerste paragraaf) wordt gemeld dat de Burgemeester de Bruijnstraat indertijd is gerealiseerd als een voorlopige voorziening die nu wordt verbeterd m.a.w. permanent wordt gemaakt.En na bespreking met de raad en belanghebbenden zal deze visie in definitieve vorm een plaats krijgen in het Masterplan. Volgens de planning moet de Dorpsvisie eind maart klaar zijn. Dus dan hebben we na de raadsvergadering nog zes dagen om de inbreng van de bewoners en de “stakeholders” in de dorpvisie te verwerken en te laten accorderen. Dat alles in het kader van de zorgvukldige communicatie en het creëren van draagvlak natuurlijk. Dat begrijpt u.

In het paragraafje wonen steeft het college er uitdrukkelijk naar om de bereikbaarheid van de twee dorpshelften te verbeteren.
Er wordt uitgegaan van de verscheidenheid van de dorpsdelen Zuid en Noord en er wordt vooral veel aandacht worden besteed aan de beleving en de entreefunctie van het dorp. De structuur van het dorp moet beter voelbaar worden. Welke geitenwollensokkenbreiers hebben dit allemaal bedacht? Daar kun je alle kanten mee uit. Bladvulling!

Verder volgt een opsomming van alle reeds lopende en geplande ontwikkelingen in Dieren. Een inventarisatie van wat er al was of waarvoor al plannen liggen. Maar okay, ik geeft het toe. Het is wel handig om alles eens in één document op te schrijven. Geeft een handvat voor discussies. Misschien worden de bewoners van Stenfert I eindelijk ook eens wakker. Na eerdere oproepen van mij om te anticiperen op herstructureringsplannen bleef het doodstil in die hoek.

En Spankeren weet ook weer haar plaats. Het college zal goedgunstig onderzoeken of de Dorpsvisie die de inwoners van Spankeren hebben opgesteld (een échte Dorpsvisie dus) past in het toekomstbeeld dat de gemeente van het dorp heeft. Waar de inwoners misschien verwachten dat hun Dorpsvisie de een mooie leidraad is voor de ontwikkeling van Spankeren ziet het college dat dus even iets anders. Als er iets in de Spankerense Dorpsvisie staat dat het college kan gebruiken voor haar eigen plannen dan is dat mooi meegenomen maar de Spankenaren/Spankenezen/Spankersen moeten niet het idee krijgen dat zij zelf het stuur in handen hebben.

In de paragraaf werken worden ook vele slagen om de arm gehouden. Ik vraag me af of de opstellers van dit document beseffen wat ze opschrijven. "Het college streeft ernaar om Calluna op de huidige locatie te handhaven." Nou is dat effe mooi meegenomen! Was er soms iemand bezig om het te verplaatsen? B&W wullen waar mogelijk de positie van het winkelcentrum versterken door er sociaal-culturele en/of maatschappelijke functies aan toe te voegen. Komt er nog een theater, basketbalpleintje of een medisch centrum? Zouden de winkeliers daar op zitten te wachten?

Dat van die Kanaalzône wisten we al. Oud nieuws uit de structuurvisie.
Ah, toch wat nieuws. Als het met woningen op het Du Commerce-terrein niet lukt liggen er misschien mogelijkheden voor VSM
De mensen die in Molenwegdriehoek wonen moeten op hun tellen passen. Er zal en moet toch iets verdiend worden aan het Hart. Of hebben ze het gemeentehuis in Dieren nog niet helemaal laten varen?

In de visie is ook plaats ingeruimd voor recreatie. De Dorpsas zal bestaan uit een snoer van toeristisch-recreatieve functies. Dat zal me wat worden zeg. Het college doet z’n best. Komt TV-Toys soms weer terug?

En het winkelareaal wordt niet uitgebreid. Maar twee zinnen verderop wordt gesteld dat kleine speciaalzaken en ambachtelijke bedrijfjes aan de dorpsas denkbaar zijn. En winkelvoorzieningen in het deel van de dorpsas dat in Zuid ligt. Gewoon alle opties openhouden heet dat.

De VSM krijgt een prominentere plaats. Leuke ontwikkelingen hoor. Eens kijken wat daarvan terechtkomt. Als het op geld aankomt weet ik het zo net nog niet. En terwijl eerder in het document (zelfs op dezelfde bladzijde) staat dat er geen aanleiding is om het Gazelle-terrein een andere invulling te geven wordt in deze paragraaf voorzichtig aan het Gazelle-terrein geknabbeld voor een wachtkamer of klein museum. Allemaal prima hoor maar wees eens duidelijk.

Voorzichtigjes wordt ook gedacht aan een passantenhaven bij de Veerstoep.
En het Apeldoorns-Dierens kanaal kan bevaarbaar gemaakt worden voor de pleziervaart. Het college doet net of dat haar idee is maar die plannen liggen er al een tijdje hoor! En de kosten zijn zo’n 80 miljoen had ik laatst begrepen. Dus zet niet zo’n hoge borst op aub.

Waar het werkelijk om gaat zit ‘m in de laatste alinea. Maar ja, dat is natuurlijk de verantwoordelijkheid van de provincie. De bundeling van weg en spoor bij Hof te Dieren. Dat ecoduct wordt dan ondergebracht bij de Havikerpoortplannen. Dan is dat deel van Hart van Dieren in ieder geval dik voor mekaar. Wel effe op de kosten letten.

Voor het verkeer is de oplossing “simpel”. Niks geen gemijter. Het regionale verkeer over de Burg. De Bruinstraat en de Kanaalweg en de rest is bestemd voor lokaal verkeer. De dorpsas wordt “autoluw”en de kruising Molenweg/Enkweg – Burg de Bruinstraat laten we langzaam uit het zicht verdwijnen.

Over tunnels en viaducten wordt niet gesproken maar wel over vermindering van het aantal spoorovergangen. Nog ’n aanwijzing dat de plannen al verder gevorderd zijn dan hier wordt voorgesteld.

Ook over het station is al nagedacht. Dat moet aan noord- en zuidzijde ingangen hebben. En nu heeft het station opeens ook een belangrijke cultuurhistorsiche waarde. Dat was tijdens de 8-min fase even niet aan de orde. En betaald parkeren is nog steeds niet uit zicht.

De raakvlakken zijn geïdentificeerd en de volgende stap is het benoemen van de randvoorwaarden. Die moeten volgens planning op 31 maart bekend zijn. Dan gaat de provincie in april aan de slag om de infrastructuur te bedenken. In mei kan er dan nog wat gerommeld worden en eind mei moet het Masterplan gereed zijn.

Dus bewoners en belangengroeperingen. Maak je op voor jullie bijdrage aan Dorpsvisie, raakvlakken, randvoorwaarden (eind maart gereed: nog 6 dagen van dit moment) en Masterplan (eind april moet dat er liggen). De tijd dringt want de trein rijdt alweer. Voor de zomer moet alles in kannen en kruiken zijn. Dus heb niet te veel noten op je zang. Want dan krijg je de schuld als het rijk de geldkraan dichtdraait.