Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

maandag 22 juni 2009

Symposium Platform Leefmilieu Noordtak (4) - De visionair


U had nog één presentatie van het Symposium Platform Leefmilieu Noordtak tegoed.

“Scheppingsstrateeg” Willem Bos is indertijd uitgebreid in het nieuws geweest met zijn alternatieve plan voor de Hoge Snelheids Lijn (HSL) waarin Hollands Groene Hart werd ontzien en Den Haag zou worden aangesloten op die HSL. Een logische keuze. De HSL is immers bedoeld voor reizigersvervoer. De overheid koos echter toch voor een honderden miljoenen euro's kostende tunnel onder het Randstedelijke gras.

Dhr. Bos opende zijn presentatie met een vergelijking tussen de HSL in de Randstad en de Noordtak door onze regio. Daar waar de overheid toen koos voor een tunnel onder de grazende koeien door werd hier juist de nieuw te bouwen Noordtak door de Achterhoek geschrapt.

Hij liet zien dat er goede mogelijkheden zijn om het spoor beter in het landschap in te passen. De Betuweroute oogt met zijn beton, geluidswallen en bovenleidingen als een langgerekt fabrieksterrein terwijl er alternatieven zijn om zo’n spoor minder dominant in het landschap op te nemen: zonder bovenleidingen, geluidsschermen die alleen omhoog komen als er een trein passeert en treinen die waterstof als brandstof gebruiken.

Klik op een afbeelding om te vergroten


Vervolgens kwam er een groot aantal mogelijke alternatieve routes voor de IJssellijn voorbij. Dat varieerde van het ondertunnelen van (delen van) de IJssellijn, bundelen van de A348 met het spoor, via allerlei mogelijke tracés door de Achterhoek tot het boren van een tunnel voor enkelvoudig spoor onder de Achterhoek door waarbij elkaar tegemoetkomend treinen elkaar op enkele punten bovengronds kunnen passeren; de zgn. Dolfijnlijn.

Klik op een afbeelding om te vergroten




Verder liet “scheppingsstrateeg” Bos oplossingen zien als het overkappen van de spoorlijn met glas, door hem de Green Road genoemd (hè waar heb ik dat meer gezien?). Of de Aqua Road, een verdiept aangelegd spoor waarop een glaskap met een dunne laag water.

Klik op een afbeelding om te vergroten


Ook kwam hij met ruimte besparende voorstellen waarmee de diameter van de tunnels kan worden beperkt. Kortom het was een innovatief verhaal dat inspireert tot het vinden van creatieve oplossingen. Oplossingen voor de routering van het spoor in de toekomst en oplossingen voor het versterken van de leefbaarheid langs bestaand spoor.

Een op het symposium aanwezig statenlid van de provincie Gelderland vroeg hoe de ideeën van de heer Bos passen in de streekplannen van de provincie. Hij had het kennelijk niet zo begrepen op al die alternatieven en de pointe van het verhaal, het losmaken van creativiteit, had hij ook gemist.

De vraag geeft echter precies aan hoe de provincie met de IJsselijn zal omgaan. De provincie is vooral verantwoordelijk voor het gebied BUITEN de stedelijke gebieden, BUITEN de bebouwde kom van de gemeenten, terwijl de gemeenten juist verantwoordelijk zijn voor het leefmilieu BINNEN de dorpen en steden. De provincie en de gemeenten hebben dus verschillende belangen. Het is daarom zo verontrustend dat bij het aanschakelen van de regio bij de plannen voor de uitbreiding van het goederenvervoer juist de provincie een leidende rol krijgt toebedeeld. De provincie zal er alles aan doen om geest in de fles te houden. En die geest is: plannen voor omleidingen van het spoor om dorpen en steden heen of nieuwe tracés door buitengebied. Dat zou hun o zo belangrijke streekplannen doorkruisen. Het is in de ogen van rijk en provincie natuurlijk veel acceptabeler dat tienduizenden mensen overlast van de treinen ondervinden dan dat er geïnvesteerd wordt in werkelijke alternatieven voor de tientallen goederentreinen die straks dwars door de dorpen en steden aan de IJssellijn zullen rammelen met alle gevolgen voor de leefbaarheid en de veiligheid van dien. Gras is immers belangrijker dan mensen. Dat bewees toenmalig minister Netelenbos door het spoor voor de Noordtak door de Achterhoek te schrappen. We zitten hier tesnlotte niet in de Randstad.


De presentatie omvat een groot aantal dia’s die in elkaar overvloeien. De plaatjes komen het best tot hun recht als ze worden afgespeeld als diavoorstelling. Laat u inspireren. Het is de moeite waard.

Klik daarvoor op onderstaande afbeelding. U gaat dan naar het presentatie-album. Klik daarna in het album op de knop "Diavoorstelling" (of, in het Engels "Slideshow").

U kunt de presentatie volledig zelf besturen. Beweeg daarvoor de muis naar de onderzijde van het scherm waar u zelf bepaalt hoe u door de voorstelling wilt gaan: snelller, langzamer, stilzetten, terug of vooruit. U eindigt de voorstelling door op X te klikken.


WB - Symposium Platform Leefmilieu Noordtak - Presentatie dhr. Willem Bos