Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

zaterdag 17 mei 2008

Hou de provinciale Pleij-tollenaars in de gaten!

D66 Gelderland had al 'n tijdje geleden vragen gesteld over het project Doortrekking A15 omdat zij vreest voor sterke kostenstijgingen, een nieuw Hart van Dieren, maar dan van grotere omvang. En als dat bewaarheid wordt dan zult u dat uiteindelijk merken. In uw portemonnaie!

De provincie dreigt sowieso een greep in uw geldbuidel te doen. Een van de vragen had betrekking op mogelijke tolheffing op de Pleijroute. Dat dit geen loze dreiging is blijkt uit het antwoord (zie verderop).

Roep al uw vrienden en kennissien op om te protesteren tegen die tolheffing. Als het eenmaal zover is dan is het te laat. Nu het nog mogelijk is om invloed uit te oefenen en de provinciale bestuurders tot de orde te roepen moet u zich laten horen.

Tol op de Pleijroute gaat u niet alleen geld kosten maar zal ook zorgen voor ontwijkgedrag van het verkeer en verkeersoverlast. Het verkeer zal andere wegen zoeken om de Pleij te mijden. Niet alleen in het centrum van Arnhem maar ook in Velp zullen we dat gaan merken.

Voorkom dat we voor voldongen feiten worden gesteld!

Steun de actie Hou de Pleij Tolvrij!

Bijgaand de vraag en het antwoord van gedeputeerde staten over de tolheffing.
De volledige tekst met de overige vragen en antwoorden vindt u op Hou de Pleij Tolvrij!
Vraag 5.
Is het juist dat tolheffing op de bestaande Pleijroute op dit moment redelijkerwijs onvermijdelijk is om voldoende financiƫle armslag te krijgen? Zo nee, wat zijn dan nog realistische alternatieven? Komt deze tolheffing bovenop de landelijke kilometerprijs?


Antwoord:
In onze eigen studies rond de regionale tol uit 2006 hebben wij verschillende varianten laten doorberekenen, waarbij ook een variant met alleen heffen op de nieuwe A15. Ook dan is het denkbaar onder een aantal voorwaarden in de buurt te komen van de opbrengst van € 262,5 mln. Voor een meer stevige businesscase is de mogelijkheid van heffen op het bestaande wegennet echter wel gewenst.

Bij de Tweede Kamer ligt hiervoor het wetsvoorstel voor wijziging van de Wet bereikbaarheid en mobiliteit die het mogelijk moet maken ook op bestaande wegen tol te heffen indien deze in dezelfde verbinding voorziet.

Over de implicaties en wijze van realisatie van de landelijke kilometerprijs ook in relatie tot de tolheffing is nog niet alles duidelijk. In het Convenantoverleg, het bestuurlijke overleg van de partners van de Bestuursovereenkomst, is daarom besloten dat samen met de projectorganisatie Anders Betalen voor Mobiliteit van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat de opties voor tolheffing en regionaal beprijzen nader zullen worden verkend.


Laat het niet zover komen!
Steun de actie! Klik op het logo!