Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

vrijdag 9 oktober 2009

Verkeersveiligheid Laag Soeren staat niet los van Nimmer Dor

Door: Bob Bouhuijs

Soerenaar Machiel Wetselaar gaf afgelopen dinsdag 6 oktober tijdens een informatieavond van de Rhedense gemeenteraad een toelichting op het burgerinitiatief inzake de verkeersveiligheid op de Harderwijkerweg in Laag Soeren. In dit advies wordt een dringend beroep gedaan op de gemeente een projectgroep in het leven te roepen waarvan de adviezen binnen een jaar moeten leiden tot concrete maatregelen die de verkeersveiligheid verbeteren.

De projectgroep zal moeten bestaan uit een externe verkeersdeskundige, een verkeersexpert van de gemeente en enkele inwoners van Laag Soeren. Verder pleiten de initiatiefnemers voor het loskoppelen van het verkeersveiligheidsvraagstuk van andere kwesties, zoals het bouwproject Nimmer Dor. Hoewel ik het initiatief ondersteun, acht ik dit laatste standpunt onjuist.

In eerdere discussiebijdragen op deze weblog heb ik reeds beargumenteerd waarom ik achter het betreffende initiatief sta en het heb ondertekend. De verkeerssituatie op de Harderwijkerweg is inderdaad ronduit onveilig: er wordt door veel automobilisten te hard gereden en de aanwezigheid van vrachtwagens - onder andere met gevaarlijke stoffen - maakt de situatie voor andere weggebruikers, onder wie schoolgaande kinderen, uiterst gevaarlijk. Doordat de gemeente zelf op korte termijn geen maatregelen kan of wil nemen, is het niet vreemd dat bewoners het initiatief naar zich toe trekken om, geflankeerd door een externe deskundige, te komen tot oplossingen die wel binnen een jaar kunnen worden verwezenlijkt. Het was dan ook goed te horen dat het leeuwendeel van de raad hier in principe welwillend tegenover staat en het initiatief in beraad neemt.

Dit neemt niet weg dat de verkeersveiligheid op de Harderwijkerweg nauw verbonden is met het bouwproject Nimmer Dor. Een eventuele verwezenlijking van dit plan zou immers resulteren in het ontstaan van enkele drukke, onoverzichtelijke, kruispunten op de Harderwijkerweg. Daarnaast zouden de nieuwe bewoners de wijk slechts kunnen verlaten via ontsluitingen die uitkomen op deze kruispunten. Een groeiend aantal verkeersbewegingen zal onherroepelijk het gevolg hiervan zijn.

Ik begrijp dat de opstellers van het burgerinitiatief op korte termijn maatregelen verlangen. Een verbinding met andere kwesties maakt de zaak er alleen maar ingewikkelder op en kan leiden tot ongewenste vertragingen. Niettemin is het onverdedigbaar Nimmer Dor en de verkeersveiligheid principieel van elkaar te scheiden.

Het heeft mij dan ook altijd bevreemd dat de voorstanders van het plan zo lichtzinnig omgaan met de verkeersconsequenties er van. Hoewel Soerens Belang een vrachtwagenverbod op de Harderwijkerweg als voorwaarde stelt voor de steun aan Nimmer Dor, lijken andere verkeersaspecten, zoals het ontstaan van gevaarlijke kruispunten, grotendeels aan de aandacht van deze vereniging en die van veel andere Soerenaren te zijn ontsnapt.

Nimmer Dor en de verkeersveiligheid op de Harderwijkerweg zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het wordt tijd dat dit inzicht een breder draagvlak krijgt.