Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

dinsdag 17 juni 2008

Dorpsvisie - commentaar GBO

De gezamenlijke Belangenorganisaties Dieren e.o. hebben een nieuwe brief met opmerkingen over de Dorpsvisie aan het college van B&W gestuurd.

Deze brief gaat specifiek in op de verkeersafwikkeling en op aandachtspunten op rond Calluna die de functie van het winkelcentrum aantasten.

Dieren, 14 juni 2008

DORPSVISIE

Inleiding.

Doel van de Tafel van Tien (TvT) is o.a. een klankbord te vormen voor de ideeën die de gemeente omtrent een Dorpsvisie, gaande het overleg met de TvT, zal ontwikkelen.

Tot op heden heeft de TvT weinig anders gezien dan een aantal ‘oplossingen’ van de hand van de heer Reijnders, voor het ‘verbeteren’ van de (aansluitingen op de) N348 op de traverse door het dorp.

De TvT is daarin meegenomen in een soort keuzeproces om aan te geven wat wellicht de beste oplossing zou kunnen zijn. Zij heeft (in meerderheid) op 4 juni aangegeven dat variant 3A het best aan deze verbetering kan beantwoorden.

Voorts werd door de heer J.Blok, de Belangenvereniging Dieren vertegenwoordigend, een eigen principe-voorstel aangedragen dat (heel) veel van de problemen omtrent de verkeersafwikkeling op de N348, naar zowel Dieren Noord en Zuid als daartussen, eenvoudig oplost.

Naast alle ‘oplossingen’, die eerder door verschillende organisaties als GBO en Winkeliersvereniging zijn aangedragen, moet geconstateerd worden dat ook daarmee niets is gedaan.

Eerder werd door de wethouder aangegeven dat de provincie ‘niets’ doet voordat de gemeente haar visie (met betrekking tot de traverse) heeft geformuleerd! Kennelijk is het College daar (te veel) op gefocusd.

Stand van zaken

1. Infoavond 12 juni 2008.

Hierin heeft het College aangegeven dat haar voorkeur uitgaat naar Variant 2 (A of B worden niet genoemd).

De eerste vraag is nu wat de provincie hiervan zal vinden?

Gesteld kan nu al worden dat de verkeersafwikkeling op de N348 niet zal verbeteren omdat de zwaarst belaste aansluiting met de Harderwijkerweg- en daarmee capaciteitsbepalend is - niet wordt verbeterd!

Zoals bleek uit de beantwoording van vragen naar aanleiding van het in december 2007 gepresenteerde ‘Plan Verdaas’ bleek door de heer Korf, zal er omstreeks 2011 van een verkeersprobleem op de N348 in Dieren sprake zijn. Dit wordt nu met variant 2 een feit.

2. De verkeersafwikkeling in de rest van het dorp.

Deze is (nog steeds) niet aan de orde gekomen.

Wat omtrent een Dorpsvisie door de gemeente aan de TvT is aangereikt, is een ‘voorontwerp’ waarin een aantal ‘voorzieningen’ worden opgesomd die het dorp (in de ogen van het College) leefbaarder moeten maken.

Dat betreft dan vooral sociale, culturele en maatschappelijke voorzieningen.
Genoemd wordt o.a. een dokterspost.

Feit is dat tot nu toe een aantal actuele ‘voorzieningen’ zijn ingegeven door het initiatief van derden, o.a. RABO Bank en de SWR.

De SWR is gefuseerd met die van Rozendaal, Doesburg en Lochem! en daardoor uit haar jasje in Velp gegroeid. De SWR wilde centraler zitten en boven Diderna was (al 5 jaar) ruimte te huur. De RABO wil inkrimpen en stelt derhalve ruimte beschikbaar, in dit geval voor vestiging van een dokterspost.

Dit alles wordt opgehangen aan de ‘Dorpsas’ die in april in Theothorne weer eens - en nu door de stedenbouwkundige van het SAB - ten tonele werd gevoerd. Ook uit die presentatie bleek, dat ook het SAB een dergelijke Dorpsas niet zit zitten!! (Wellicht is dit een aantal aanwezigen ontgaan door de nette formuleringen van de stedenbouwkundige maar het is een feit).

Nog maar even in onze herinnering: In de visie van de gemeente is de Dorpsas een ‘lint’ waarlangs meerdere voorzieningen gerealiseerd zouden moeten worden. Dat deze voorzieningen meer verkeer en parkeerbehoefte genereren is duidelijk en daarmee in tegenstelling tot het verkeersluw willen maken van de Wilhelminaweg.

Leggen we nu de Dorpsas tegen Variant 2 dan blijkt dat met name de Wilhelminaweg veel beter bereikbaar wordt met de ongelijkvloerse aansluiting op de N348 en dito oversteek naar Dieren Zuid!

Met andere woorden: Er komt zelfs extra verkeer over de Wilhelminaweg te rijden en dientengevolge zal van - het voor de Dorpsas gewenste - minder verkeer, niets terecht komen.

3. De verkeersafwikkeling rond Calluna (en omliggende woonbuurten).

Ook bij andere gelegenheden is gevraagd dit onderdeel op te voeren maar dit is ook niet aan bod gekomen in de TvT. Punt is namelijk dat wanneer de Wilhelminaweg minder verkeer te verwerken zal dienen te krijgen, dit zich meer via de aanliggende woonbuurten zal afwikkelen!

Gegeven de uitkomst van de Infoavond moet geconstateerd worden dat ook dit geen onderdeel zal zijn van de Dorpsvisie zoals deze aan de Minister zal worden gepresenteerd.

4. Parkeerprobleem Calluna.

Veel eerder is ook aangegeven dat niet alleen de verkeersafwikkeling rond Calluna een probleem is maar ook het parkeren aldaar een steeds nijpender probleem is. Zoals rond het station de parkeerproblematiek sluipenderwijs uitdijt, zo zal die rond Calluna met een grote schok manifest worden.

Deze schok zal het gevolg zijn van de start van de SWR en de dokterspost. Voor de SWR is namelijk in het geheel geen parkeereis gesteld en voor de dokterspost hoeven slechts 8 parkeerplaatsen op eigen terrein te worden gerealiseerd.

In alle redelijkheid mag verondersteld worden dat het hier in totaal om tenminste 100 parkeerplaatsen zal gaan voor zowel medewerkers als bezoekers!

Ter toelichting hiervan het volgende voorbeeld.

De huisartsenpraktijk van dr. @@@@ (TKO: naam om privacyredenen verwijderd) , gevestigd aan Diderna, parkeert al op andermans terrein, o.a. op dat van de brandweer. Geluk bij een ongeluk zou men kunnen zeggen maar ook hiervoor is dus duidelijk niets geregeld!

Feit is voorts dat winkeliers, voor het verkrijgen van hun vestigingsvergunning, voor een groot aantal parkeerplaatsen hebben moeten betalen maar rechten kunnen daaraan blijkbaar niet ontleend worden.

De werknemers en bezoekers van de SWR zullen dus gewoon op de plaatsen, die voor het winkelend publiek zijn bestemd, hun voertuigen kunnen en mogen parkeren.

Hetzelfde geldt voor de bezoekers van de dokterspost.


De bewoners langs de Wilhelminaweg er tegenover, zullen met hetzelfde probleem en de hierna geschetste vermoedelijke gevolgen daarvan worden geconfronteerd!

Wanneer de gemeente dit alsnog met enige parkeerregulering (betalen, blauwe zone e.d.) denkt op te gaan lossen, zal de winkelstand van Calluna een gevoelig verlies leiden. Leegstand zal ook daarvan het gevolg zijn. Tijdelijk ‘vervelend’ voor de winkeliers en de verhuurder van winkelruimte maar een blijvend gemis voor de klanten die naar elders zullen moeten of willen uitwijken. Wij denken maar een het effect van betaald parkeren in Velp versus het nabijgelegen winkelcentrum Presikhaaf met vrij parkeren.

Slot.

Hierbij willen wij opmerken dat het plan van de heer A.Lentink, om de sporthal middels een tussenvloer zo te verbouwen dat daarin zowel AH een plek kan krijgen als parkeerruimte kan worden gerealiseerd, hierdoor eigenlijk al te laat komt.

Overigens is men binnen de architectuurwereld al zover dat deze voor het ontwerpen van bebouwing in snel tempo tot andere – nog meer milieubewuste- uitgangspunten komt.

Het gaat dan vooral om het totale energiegebruik dat nodig is om gebouwen te realiseren en eenvoudiger te kunnen hergebruiken. Slopen is daarin geen optie meer.

Daar zou het gemeentebestuur snel naar moeten kijken. Het hergebruik van de sporthal zou daarmee voor de gemeente een primeur en paradepaardje kunnen worden!!

Als laatste moet ons van het hart dat de gemeente, door het presenteren van Variant 2 bij de minister, waarschijnlijk een das zal halen.

Daar zal men haar afrekenen op het feit dat zij niet naar de afwikkelings-kwaliteit van de N348, nog naar die van de hoofdwegenstructuur binnen het dorp als naar de parkeerproblematiek aldaar heeft gekeken.

Het komt ons voor dat ook deze punten essentiële onderdelen van een Dorpsvisie moeten zijn.