Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

maandag 12 september 2011

Traverse Dieren en Twickel


Intentieverklaring gemeente Rheden met Twickel - dec. 1996
Klik op de afbeelding om te vergroten
  Brief aan de commissie Mobiliteit, Innovatie en Economie van de provincie Gelderland
 
Door: Joop Zijlstra

Geachte leden van de Commissie M.I.E.

Op woensdag 14 september wordt naar wij vernemen in uw commissie ingesproken door (groepen) personen uit Dieren m.b.t. het ontwerpplan ‘Traverse Dieren’.
Wij hadden ons daarbij graag aangesloten met het oog op het algemeen belang, maar op die dag is ‘Het Comité‘ te gast op het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie.
Wij veroorloven ons vanwege onze uitstedigheid u per brief te berichten betreffende twee punten m.b.t. genoemd ontwerpplan.

1. Op het Ministerie EZ, L. en I. bespreken we de verlegging van de N348 als (zogenaamde) ‘harde voorwaarde’ voor subsidie aan plan ‘Traverse Dieren’.
We meldden u eerder ons voornemen daarnaar onderzoek te doen. We zijn goed op weg en het vorderde veel tijd. (Zie daarvoor ook de bijlage.) Het heeft er alle schijn van dat het opnemen van de ‘harde’ voorwaarde in het plan het simpele gevolg is van diverse stappen van het College van B&W van Rheden met als vertrekpunt zijn afspraak met de stichting Twickel uit Delden van eind 1996. Het plan kreeg gestalte vanaf het jaar 2000. De precieze gang van zaken daarin hebben wij nog niet helemaal kunnen reconstruren.

In dat plan werd de verlegging van de N348 gekoppeld aan de bouw van een ecoduct ter hoogte van het particuliere park ‘Hof te Dieren’. De elementen wegverlegging en ecoduct werden als het ware ‘gekatapulteerd’ in het plan ‘Hart van Dieren’.
Het mislukken van dat plan leidde tot het vervolgplan ‘Traverse Dieren’. Daarin kwam het ecoduct te vervallen niet zozeer omdat het aan dat plan wezensvreemd was maar vooral vanwege de gekozen plaats die ongeschikt was voor een ecoduct. Als middel voor bekostiging van de wegverlegging werd het vervangen door gewenste ´ontsnippering’ van particulier park ‘Hof te Dieren’.

Langs die wegen probeerde men en probeert men nog, met een deel van de subsidie voor een verkeersplan, het herstel van het particuliere park te bekostigen. In deze opzet speelt ook dat in het park een kasteelachtig landhuis gebouwd kan worden. Zonder wegverlegging zou het kasteel te dicht op de N348 komen te liggen, op een afstand van zo´n zeventig meter.
In die situatie zouden de appartementen in het landhuis niet verkoopbaar zijn en een gebouw dus niet exploiteerbaar.
Dat was in 1996 ook reden voor de stichting Twickel om van het College van B&W. inspanning af te dwingen om de N348 te verleggen.

2. Aan de oostzijde van het plangebied ‘Traverse Dieren’ is ontwikkeling voorzien van een route voor het verkeer van en naar Apeldoorn. Het verkeer zal gebruik kunnen maken van een tracé om en nabij de huidige Burgemeester Willemsestraat en van een tunnel aldaar onder de spoorweg door.
Dat heeft ingrijpende gevolgen voor de bewoners van deze straat. Zoals het plan nu is gesteld moeten er een aantal woningen aan de ‘even’ zijde van de straat verdwijnen; enkele andere huizen blijven volgens het plan behouden.
De bewoners van de laatstgenoemde woningen komen in een geïsoleerde positie te wonen, met een drukke weg op enkele meters afstand van de voorruit van de huizen.

In het plan is het verschil in behandeling van bewoners door de overheden opvallend. Aan de westelijke kant van het plangebied wordt de weg N348 verplaatst omdat die anders op een afstand van 70 meter van een nog niet gebouwd landhuis met appartementen zou komen te liggen. Dat is blijkbaar te dichtbij voor bewoners die er pas in de toekomst wonen. Aan de oostelijke kant van het plan daarentegen gaat afslaand en inkomend verkeer naar en van Apeldoorn geleid worden door de voortuin van huizen die blijven staan, op een afstand van nog geen zeven meter van de die woningen. We zeggen dan toch terecht: ’gekker moet het niet worden’?

Met het oog hierop vragen wij ons terzijde af welke kans het plan heeft om door een procedure voor de Raad van State te komen.

Wij zeggen het maar ronduit: het lijkt ons dat u er goed aan doet het plan ´Traverse Dieren´ op dit punt te doen verbeteren.
Van onze kant, uit bezorgdheid om het algemeen belang, vragen wij uw bijzondere aandacht voor de aangegeven planonderdelen in verband met de bewoners van de Burg. Willemsestraat.

De insprekers zullen op 14 september hun situatie wel nader toelichten.

De aandacht van uw commissie is te meer nodig, nu het gemeentebestuur van Rheden zijn verantwoordelijkheid voor het plan en zijn gevolgen voor bewoners naar de provincie Gelderland lijkt af te schuiven.

Het lijkt ons niet verkeerd dat u zich daarvoor ook ter plaatse oriënteert.

Wij zijn graag bereid u een en ander nader toe te lichten.

Met dank voor uw aandacht en
met een vriendelijke groet namens Het Comité,

J. Zijlstra, secretaris

Bijlage te uwer kennisneming:

afschrift van een brief van Het Comité aan het bestuur van de stichting Twickel te Delden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten