Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

zondag 20 november 2011

M-FM vs De Gelderlander

Zo nu even over M-FM. De zendmachtiging werd in eerste instantie aan M-FM verleend. RTV Veluwzoom tekende daartegen bezwaar aan bij het Commissariaat voor de Media.

De Gelderlander meldde afgelopen donderdag dat het wel erg lang duurt voordat het Commissariaat voor de Media met een uitspraak over dat bezwaar komt. Dat bericht schoot bij M-FM in het verkeerde keelgat.

Volgens de M-FM-ers wekte het artikel de suggestie dat de zendvergunning van M-FM ter discussie staat. M-FM heeft toen met het CvdM contact gezocht. De Gelderlander heeft daarop een corrigerende mail gehad van het CvdM. Volgens M-FM heeft De Gelderlander het bericht gecorrigeerd. Dat kan ik niet controleren. Het eerste bericht heb ik niet gezien maar blijkbaar was er toch iest aan de hand. De vertegenwoordiger van het CvdM schrijft namelijk aan de Gelderlander-journalist (via M-FM tot mij gekomen):

Beste Martin,

Vanmorgen het artikel gelezen over de lokale omroep in Rheden en Rozendaal. Het klopt feitelijk niet. Het Commissariaat heeft het bezwaar van RTV Veluwezoom in behandeling en daarop volgt binnenkort een uitspraak. Het is niet zo dat er nu een uitspraak volgt over welke media-instelling de uitzendrechten krijgt. Die liggen namelijk bij M-FM. Over ditzelfde feit heb ik in mei al eens contact gehad met je collega Marc van Onna, dit is toen rechtgezet, zie de mail hieronder.

Met vriendelijke groet,
xxxxxx
Bureau Communicatie

Die mail waar in de tekst van bovenstaande mail naar wordt verwezen heb ik alsnog (21/11/11) ontvangen.
Namen en emailadressen heb ik verwijderd. De mail was gericht aan "jan de bassist" met cc naar het CvdM.

Verzonden: woensdag 11 mei 2011 15:39
Onderwerp: FW: Gelderlander

LS,

Na overleg met jan de bassist...

Het artikel van 6 mei over lokale omroep in Rheden en Rozendaal, kan de indruk wekken dat een nieuw besluit volgt over de zendvergunning van M-FM. Dat is onjuist. Het commissariaat voor de media beslist binnenkort enkel of het bezwaar van RTV Veluwezoom tegen M-FM gegrond wordt verklaard.

Met vriendelijke groet,
xxx
Redactie Arnhem & Omstreken

Volgens DJ Michel de Winter (alias @radiofenomeen) heeft M-FM een klacht ingediend bij de Raad voor de Journalistiek tegen deze berichtgeving van de Gelderlander. M-FM vreest naar eigen zeggen niet voor de zendvergunning. Wel voelt M-FM zich in een ongunstig daglicht gezet. En dat zou bijv. de Kika-actie van M-FM schaden.

De Gelderlander ging in de zaterdageditie in de tegenaanval, In een achtergrondartikel doen de regiojournalisten Henk Aalbers en Martin Hermsen nog eens kort het verloop van de strijd tussen M-FM en RTV Veluwezoom (en de vertrokken vrijwilligers) uit de doeken. Het venijn van het verhaal zit in de staart. Als het CvdM het bezwaar van RTV Veluwezoom gegrond verklaart dan ligt de strijd om de zendvergunning volgens de Gelderlander weer open. Als het bezwaar wordt afgewezen dan is het case closed. Dan houdt M-FM gewoon de uitzendrechten.

Dat lijkt me nogal wiedes. Anders zou bezwaar maken geen enkele zin hebben. Misschien is er nog iets anders aan de hand en is het CvdM op zoek naar de kool en de geit. Overheidsinstanties kunnen daar heel creatief in zijn. Heeft het daarom zoveel tijd nodig om tot een besluit te komen. Of heeft het verstrijken van de tijd zelf een functie. We zullen het misschien zien bij de uitspraak. Maar het wordt onderhand wel tijd voor die uitspraak. Met deze onzekerheid is niemand gediend.

Note 21-11-2011 15:00u : tekst van tweede mail toegevoegd.

2 opmerkingen:

  1. Het blijft een vreemd verhaal. Als buitenstaander en oude fan van MFM vraag ik me sterk af waarom er geen duidelijkheid bestaat over de zender.

    Die zender brengt al bijna twee jaar bijna geen lokaal nieuws meer, Ik ben nu aan het (beetje) lokale nieuws van Omroep Gelderland overgeleverd op de radio.

    Ook de Gelderlander en de regiobode brengen aardig nieuws. Maar een lokale radiozender mis ik best wel.

    Er wordt veel gesteggeld bij MFM over medewerkers aantallen. Ze zeggen genoeg mensen te hebben. Maar ik hoor nog weinig nieuws. Dan moeten ze hun mensen eens aan het werk zetten. Wat ze oplezen zijn alleen persberichten van de politie. Het klinkt ook nergens naar. Wat er in de gemeente gebeurt hoor ik niet. Politiek nieuws uit de gemeente moet ik uit de krant halen, dat was vroeger wel anders.

    Ik mis een goede zender. Overtuig dat cvdm nou dat we nu niets aan de zender hebben. Ik hoor nu 1 minuut nieuws per uur, en dan ook nog eens 10 keer per dag een herhaling.

    En natuurlijk veel muziek en meezingers. (waar ik niet op zit te wachten)

    Kan de gemeente niet ingrijpen, ik heb het gevoel dat ze weinig doen daar. Luistert er nog wel iemand van de gemeente naar die zender?

    Ik kan alleen maar zeggen, doe iets, want ik mis de informatie die we tot twee jaar geleden hadden, toen was het nog een nieuwszender. Nu hoor je voornamelijk levernsliederen. Van dat soort zenders hebben we er al genoeg.

    L. van Haren
    Dieren

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij luisteren al twee jaar niet meer, sinds ze geen nieuws meer brengen. Zet omroep gelderland aan, dan blijf je nog een beetje op de hoogte.

    BeantwoordenVerwijderen