Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

zaterdag 29 december 2007

Audit Stuurgroep - 4.4 Analyse en conclusies op de financién

4.4 ANALYSE EN CONCLUSIES FINANCIELE BEVINDINGEN

In deze paragraaf worden de meest relevante bevindingen benoemd die voortkomen uit de financiële analyse van de onderdelen van de businesscase, zoals hierboven zijn opgenomen.


BC2005

• In de BC2005 is voor wat betreft het onderdeel gebiedsontwikkeling de BC2004 ongewijzigd overgenomen. Uit het uitgevoerde onderzoek is niet gebleken dat er een nadere onderbouwing dan wel een nader onderzoek is uitgevoerd. In de BC2004 is nog gemeld dat sprake is van een indicatieve vastgoedexploitatie en een beperkte onderbouwing van de gebiedsontwikkeling. In hoofdstuk 2 van de BC2005 is gemeld dat sprake is van een solide businesscase met conservatieve ramingen.;

• De opbrengsten van de gebiedsexploitatie in de BC2005 zijn te hoog ingeschat. Dit baseert het audit-team op de rapportages van de externe planeconoom uit 2005 en 2006

. Uit deze rapportages blijkt dat de VON-prijzen in de BC2004 (BC2005) te hoog zijn ingeschat en dat derhalve de grondopbrengsten van de woningen niet marktconform waren. Overigens is met deze raming ook door de gemeente ingestemd;

• Voor het onderdeel infrabundel is de raming van het schetsontwerp niet volledig overgenomen in de BC2005 voor wat betreft de post ‘object onvoorzien’;

De BC2005 rammelt.

Tussentijdse actualisatie

• Het audit-team is van mening dat de tussentijdse actualisatie te beperkt is geweest en alleen voor het onderdeel gebiedsontwikkeling (vastgoedopbrengsten) een bijgestelde raming is opgenomen. Voor de diverse andere onderdelen van de BC2005 wordt weliswaar melding gemaakt van (een risico op) een tekort, echter worden deze niet op geld gesteld;

• Voor het onderdeel infrabundel wordt weliswaar uitgegaan van een sluitende begroting, echter de informatie in de tussentijdse actualisatie is beperkt ten aanzien van de signalen van een kostenoverschrijding en de hiertoe genomen maatregelen (zie paragraaf 3.3).

De tussentijdse actualisatie is alleen tussentijds maar geen actualisatie.

BC2007

• Wat betreft de infrabundel is de kostenraming van het referentieontwerp in de BC2007 volledig overgenomen;

• Voor de inflatieontwikkeling wordt een algemeen percentage van 2 % gehanteerd op basis van de CPB-prognose 2008 en wordt geen rekening gehouden met specifieke prijsontwikkelingen voor de te onderscheiden onderdelen van de BC2005.

Ook op de BC2007 is het een en ander aan te merken.

Verschillenanalyse

• Het audit-team is van mening dat de verschillenanalyse weliswaar inzicht geeft in de posten waaruit de verschillen tussen de BC2005 en BC2007 tot uitdrukking komen, maar dat de diepgang van de analyse te beperkt is en in onvoldoende mate inzicht verschaft en op onderdelen een verkeerde voorstelling van zaken geeft in de daadwerkelijke oorzaken van de verschillen. Als voorbeelden noemen we hier de onderdelen infrastructuur, gebiedsontwikkeling en inflatie

En de verschillenanalyse is te oppervlakkig.

• In bijlage 1 hebben wij een analyse gemaakt van het financiële tekort gemaakt, dat is ontstaan door de vertraging in de planvorming. De conclusie is dat de vertraging van 20 maanden een nadelig effect heeft van circa € 3,5 miljoen op het totaal van de BC2005.

Het rapport spreekt zichzelf tegen. In de bijlage staat namelijk letterlijk:

De vertraging van 20 maanden leidt, op basis van de cijfers van de bc2005, tot een financieel tekort van € 1,6 miljoen, dat neerkomt op een financieel tekort van € 80.000 op maandbasis.


Wie onderzoekt nu het onderzoek?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten