Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

dinsdag 12 januari 2010

VVD: D66 wil tunnels, maar vergeet draagvlak

Ronald Haverkamp reageert namens de VVD op de ingezonden brief van D66 in de Gelderlander van afgelopen zaterdag 9 januari. (zie rechts, klik op de afbeelding om vergroot weer te geven)

------
In de Gelderlander van zaterdag 9 januari stond een opiniestuk van D66. Een gezamenlijke actie van de Rhedense- en de provinciale afdeling. In het stuk pleit D66 voor de aanleg van enkele tunnels onder het spoor. De verdiepte aanleg van de provinciale weg (Burgemeester de Bruinstraat) mag van deze partij vervallen. Reden: te weinig geld.

Op zich heeft de fractie van de VVD geen moeite met een duidelijke mening of boodschap van een politieke partij. Graag zelfs. Dan weten de inwoners waarvoor ze kunnen kiezen.

Echter in het dossier Traverse Dieren vinden wij dit een onverstandige uitspraak. Dit dossier kent een geschiedenis waar veel fout is gegaan en waarbij draagvlak tot de maximale prioriteit is gebracht. Ook voor de fractie van de VVD, die toch niet wegloopt voor haar mening, geldt dat hier bijzondere aandacht moet zijn voor het draagvlak. De discussie over dit project loopt al sinds half vorige eeuw. En als de planning waarheid wordt zullen de inwoners van Dieren tien jaar in een bouwput leven. Sommige inwoners moeten zelfs hun woning verlaten. Daar mag je als inwoner van Dieren best iets van vinden.

Draagvlak is er. In 2008 bij het veiligstellen van de Rijksmiddelen is stevig ingezet op draagvlak. Dit was voor het Rijk een belangrijk argument om de middelen beschikbaar te stellen. Draagvlak voor de zogenaamde 3 variant. Dit draagvlak werd verkregen door diverse vertegenwoordigers uit Dieren die zitting hadden in de Tafel van 10. Een gespreksgroep die meegedacht heeft over de invulling van het project. Een groep waar professionals en (ex) bestuurders in vertegenwoordigd zijn. Dus eigenlijk veel meer dan een doorsnee inspraakclub. Deze tafel van 10 is diverse keren bij elkaar geweest; de leden hebben hier enorm veel (vrije) tijd ingestoken.

Wij, de fractie van de VVD, vinden het zeer ongepast om nu een koerswijziging (aanleggen tunnels onder het spoor) aan te kondigen zonder hier de Tafel van 10 bij te betrekken. Overigens zegt dat niets over hetgeen D66 inhoudelijk voorstelt. Misschien zijn tunnels met de huidige informatie (o.a. toename goederenvervoer) wel de beste optie. Maar moeten wij op deze manier het signaal afgeven aan Den Haag dat wij deze goederentreinen accepteren? Wat de VVD betreft niet. Kortom, geen handige zet van D66.

De fractie van de VVD wil ook een duidelijke boodschap afgeven. Wij gaan voor aanleg van de 3b variant. Dit wordt breed gedragen. Als bij de uiteindelijke aanbesteding blijkt dat er nog steeds een tekort is, dan moet de provincie dit bijdragen. De gemeente doet al een bijdrage van € 6 mln in dit provinciale project. Dat vinden wij voldoende. Ook willen wij dat de provincie er alles aan doet de plannen binnen 5 jaar uit te voeren. Kan dat? Ja, als gekozen wordt voor de 3 variant kan dat. Hier is immers breed draagvlak voor. Nu weer een andere oplossing inbrengen zal alleen maar nog meer vertraging opleveren.

Ronald Haverkamp
Lijsttrekker en fractievoorzitter VVD-Rheden

Even zeuren

Ik ben aan huis gekluisterd. Ik heb een kleine operatie ondergaan en mag de eerste twee weken niet in een auto. Om te voorkomen dat de wond door onverwachte bewegingen zoals plotseling remmen of schokken opengaat. , Ook geen dingen zwaarder dan 2 kilo tillen of me rekken of strekken.

Het heeft ook zijn voordelen. Zelfs huishoudelijke karweitjes als stofzuigen zijn uit den boze en de ondergesneeuwde vuilnisbak wordt door de kinderen aan de weg gezet. Dat laatste ritueel moesten we maar eens vasthouden.

Een ander geluk bij een ongeluk is dat ik niet de weg op hoef. Voor m’n werk ben ik veel op reis. Ik heb geen hekel aan autorijden en in het algemeen maakt dat me (afgezien van de files) niet zoveel uit. Maar ik ben blij dat ik nu niet op de A-zoveel zit. In november 2005 heb ik al ‘ns tot een uur of 3 in de ochtend op de A50 in sneeuw en ijs gestaan en ik heb geen trek om dat weer eens mee te maken. Vorige week was er op de A9 een soortgelijke situatie. Ik werk op dit moment voornamelijk in Amstelveen dus ik had daar meer dan waarschijnlijk ook tussen gestaan.Is me allemaal bespaard. Puur toeval. Of zou God dan toch een bedoeling met me hebben?

Ik ga er dus niet op uit. Ook niet voor mijn “buitenschoolse” bezigheden: m’n spooractiviteiten of gewoon voor ‘n wandelingetje met de honden in het bos. Geen foto’s van winterse taferelen op de vijvers van Rozendaal en Biljoen. Moet er maar het beste van maken.

Ach, ik vermaak me voorlopig wel. Gelukkig heb ik mijn blog nog. En in en om het huis is ook nog wel het een en ander te beleven. Kan ik mooi melding van maken.

Afgelopen zondag maakte een Saab vlak voor m’n deur een schuiver en ramde een rijtje geparkeerde auto’s. Gelukkig alleen maar blikschade. De gladheid zal ongetwijfeld voor veel meer van dit soort ongelukken en de daarmee gepaard gaande schade zorgen. De verzekeraars zullen daar niet zo blij mee zijn. En wij ook niet denk ik. Want dat zullen we toch gaan merken aan de verzekeringspremie.

Ik let noodgedwongen dus wat meer op de wereld direct om me heen. Maar dat moet niet te lang duren. Ik kan me nu een beetje voorstellen wat het is om “achter de geraniums” te zitten. ’n Kleine ruimte waarin je niet te lang opgesloten moet zitten. Beperkt je horizon. Gaat gauw vervelen. En dan wordt je sjagrijnig. Ga je door de ramen gluren, op de buren letten, vitten op jan-en-alleman.

Hoewel we voor dat laatste altijd nog dat onbestemde “ZE” achter de hand hebben. Komt altijd van pas.