Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

vrijdag 8 juli 2011

Zondag

Niet dat ik principieel tegen uitbreiding van de zondagsopenstelling ben maar de Rhedense raad heeft wel een vreemde manoeuvre gemaakt en vooral goed geluisterd naar de grootgrutters. De lokale winkeliers, vooral de VVD- en D66-stemmers onder hen, hebben het gemeentebestuur gekregen wat ze verdienen. Voortaan kunnen ze ook op zondag aan de bak. Het hoeft niet persé maar als ze niet weggedrukt willen worden door de grote winkelketens zullen ze wel moeten. Of de kleine jongens moeten één front vormen en op zondag allemaal de deur op slot houden. Dan sterft dit initiatief een vroege dood.

Ons, brave huisvaders, is ook een kunstje geflikt. Onze laatste verdedigingslinie “De winkels zijn dicht” is doorbroken. Voortaan moeten wij ook op zondag rekening houden met vragen als “De koffie is op. Haal jij ’t even? “ Geen houden meer aan. Het is gedaan met de rust.

Het is allemaal een kwestie van ambitie. Je bent niet voor niks lid van de VVD, D66 of de PvdA. Je wilt immers omhoog. Om op te klimmen moet je dan wel bij de partijbonzen in het vizier komen. Dan schurk je gezellig aan tegen de Commissaris van de Koningin of de minister als ze Outdoor Gelderland met een bezoek vereren. Dan neem je “gedurfde” besluiten en buig je diep voor het grootkapitaal. Dat daarbij het belang van de kleine winkelier, de hardwerkende middenstander die op jou heeft gestemd, in het gedrang komt is jammer, een gepasseerd station. In jouw dromen ben je al veel verder. Dan zie je jezelf in het provinciehuis, als wethouder van een grote gemeente, omhangen met een flonkerende burgemeestersketting of op het Haagse of Brusselse pluche.

Geloof me, vanaf 17 augustus kunt u iedere zondag over de koppen lopen. Drommen toeristen overspoelen de winkelstraten. Omringende plaatsen stromen leeg. Iedereen komt bij ons inkopen doen. De lokale economie krijgt een geweldige boost. En het is voor het goede doel, een glanzende carrière voor briljante politici.

Naar verluidt is het gemeentehuis voortaan eveneens op zondag geopend. BenW en de raad houden dan ook hun vergaderingen. Wel zo logisch in deze nieuwe economie. Toch?

2 opmerkingen:

  1. J. Zijlstra, Ellecom8 juli 2011 om 22:29

    Uitleg gevraagd.

    Welk gemeenteraadslid zou mij kunnen uitleggen waarom in de gemeente Rheden koopzondagen nodig zijn? Welk raadslid wil mij zijn of haar redelijke en aanvaardbare argumenten willen kenbaar maken? Mijn adres staat onder Ellecom in het telefoonboek.

    (Als ik mij niet vergis hebben normale winkeliers liever de mogelijkheid om uit te rusten en/of er lekker met de fiets op uit te trekken.
    Is het in dat geval niet beter het genomen besluit te hernemen?)

    In afwachtenh van uw berichten.

    J. Zijlstra, Ellecom

    PS. De grootgrutters die de heer Kooijmans noemt staan volgens mij niet zelf in hun winkel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste mensen,

    Het is 2011, we leven in een 24 uurs maatschappij waarin iedereen vrije keuzes kan maken. Koopzondagen zijn hierin zeer welkom. Ik ben absoluut voor. Ik geloof er niet in dat dit ten koste gaat van de kleine zelfstandigen. Het koperspubliek van deze winkels winkelt simpel weg niet op zondag. Ik zit zelf ook helemaal niet te wachten dat alle winkels open zijn op zondag. Wel heb ik er behoefte aan dat ik mijn boodschappen kan doen op zondag. het gaat niet om de kleine zelfstandigen. Deze mensen kunnen gewoon de keuze maken dicht te blijven zonder dat het inkomsten kost. Allemaal angst om niks. 2011 mensen! vrije keuze

    BeantwoordenVerwijderen