Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

dinsdag 15 april 2008

Extern onderzoek : inspraak info-avond

Gisteren heb ik ingesproken bij de informatieavond van de gemeenteraad over het Lysias-rapport. Onderstaand de tekst.
In de loop van de week volgt meer informatie. Ook van de andere insprekers.
--------------------------
Het rapport zegt: “Iedere betrokkene is vanuit zijn eigen rol verantwoordelijk.” Daarin worden harde noten gekraakt over de stuurgroep, de projectdirectie , het college van B&W en ook over de raad.

Die conclusie biedt de raad een vluchtroute. En dat is natuurlijk mede de bedoeling van het rapport. We zitten in de situatie dat de verantwoordelijken voor het echec elkaar op die verantwoordelijkheid moeten aanspreken. En dat wordt natuurlijk erg moeilijk. De ene verantwoordelijke zal de andere verantwoordelijke uiteraard zeer voorzichtig en met zijden handschoenen aanpakken want ook de eigen positie is in het geding.

De conclusies op zich liegen er niet om: ”de stuurgroep is er niet in geslaagd is om met overzicht in financiële zin aan het stuur van het project te zitten, het college van B&W heeft de raad niet adequaat kunnen informeren over de financiële voortgang en heeft het project niet tot een ‘gemeentelijk project’ weten te maken en de raad is nooit ‘eigenaar’ van het project geweest. De raad liep vanaf begin van de planfase achter de feiten aan, heeft de kaderstellende en controlerende taak onvoldoende ingevuld en werd daartoe ook niet in staat gesteld..”

Met andere woorden de bestuurlijke controle was onvoldoende. Sterker nog: de bestuurlijke controle heeft volledig gefaald. En u blijft maar achter de feiten aanlopen.

De gemeenteraad heeft in mei 2005 geweigerd om mijn motie over strikte controle op het project te accepteren. En in november 2005 wilde u ook niets weten van een raadsadviseur. De gemeenteraad heeft willens en wetens geweigerd om haar controlerende taak naar behoren uit te voeren.
En de vraag is : weigert u dat nog steeds? Bent u nog steeds niet ontvankelijk voor kritische geluiden? Laat u zich nog steeds de door bestuurders op sleeptouw nemen die u in het verleden met een kluitje in het riet hebben gestuurd?

Medio 2005 greep het college actief in. VVD-wethouder Hollemans en CDA-wethouder Jansen verijdelden dat er een motie over een raadsadviseur werd ingediend.

Midden 2005 was een planeconoom al tot de conclusie gekomen dat er op de gebeidsontwikkeling een tekort van 9 miljoen ontstond. Najaar 2005 meldde Prorail al dat er 6 à 7 miljoen meer nodig was. Ik wijs u er even op: dat was in een periode dat het eerste VCP nog niet eens de in raad was geweest.

Waarom is dat toen niet aan de raad gemeld? Ik heb wel wat slappe verklaringen gelezen. Dat zie je wel vaker. Vooral als het om cruciale informatie gaat. Iemand is ziek, heeft z’n mail niet gelezen of het is ‘m niet opgevallen. Quatsch.

Het college “zat er bovenop”. Dat hebben we gezien. En ze zijn er tot nu toe bovenop blijven zitten. Ondanks harde toezeggingen zijn voortgangsrapportages nooit van de grond gekomen. Ook hier een slap excuus: de raad zou er niets aan hebben. Mag de raad dat aub zelf uitmaken? En ook hier wordt de raad cruciale informatie onthouden: zie daartoe de opmerkingen in het rapport over de actualisatie van de businesscase in 2006.

En het gaat maar door. Afgelopen najaar heeft u besloten om de geheimhouding op de businesscases te handhaven. Ook de businesscase 2005. Nee het moest geheim blijven want de ProRail-systematiek mocht niet op straat komen te liggen. Die ProRail-systematiek was helemaal niet gebruikt bij het opstellen van de Businesscase 2005. sterker nog toen ProRail die Businesscase met haar eigen systematiek doorrekende signaleerde ze een tekort van 6 à 7 miljoen. En het is bovendien letterlijk en zwart op wit toegegeven door de voorzitter van de stuurgroep, de gedeputeerde mevrouw van Haaren. In een mail schrijft zij dat voor de businesscase 2005 niet de ProRail-systematiek maar de systematiek van de provincie is gebruikt. Ik kan u die mail wel leveren hoor.
Is de voorzitter van de stuurgroep de enige die in staat is om fouten te erkennen en toe te geven?
Hier zijn dus regelrechte l… onwaarheden verteld. U is iets op de mouw gespeld.

En we zijn er nog niet. Het gemeentebestuur gaat gewoon op zelfde voet verder.
Ook nu weer bij de ontwikkeling van de Dorpsvisie en het Masterplan. Kreten als openheid en het betrekken van de burger worden opnieuw over de bevolking uitgestort. Er zou een website worden geopend om de bevolking te informeren, de bevolking kon minimaal één keer per maand komen inspreken over Dorpsvisie en Masterplan . Dat werd enkele weken geleden hier in ditzelfde huis geroepen. Hebt u afgelopen maand iets van een website gezien? Waar is die gelegenheid tot inspreken? Waar dan? Wanneer dan?

Of verstaat u onder het betrekken van de burger de geheime bijeenkomst van de Tafel van 10 die morgen gepland staat. Daar mag geen pers en geen publiek bij zijn? Hoe denkt u dat de gemiddelde burger dan zijn mening kan vormen en toetsen? Hebt u daar al aan gedacht? Wat een verschrikkelijke afgang.

En u? Wat doet u nu? Laat u dezelfde bestuurders gewoon verder hun gang gaan? Is er nog niet genoeg gebeurd om te zeggen : tot zover en niet verder? Wegwezen!!

Uit de eerste reacties op het rapport begrijp ik dat er niet wordt afgerekend. Dat de bestuurders gewoon kunnen blijven zitten. Ook omdat u niets naar de provincie zou kunnen doen. Dat is een oneigenlijk argument. U hebt immers een zelfstandige verantwoordelijkheid. Bovendien is het onzin.

Ook naar de provincie toe kunt u wel degelijk iets doen. Ik heb hier ’n paar mogelijkheden voor u:
- U kunt openlijk uw ongenoegen over de handelswijze van de provincie laten blijken via uw collega’s in de provinciale statenfracties
- U kunt rechtsreeks uw ongenoegen over de handelswijze van de provincie laten blijken in een brief aan de voorzitter van de stuurgroep
- U kunt bij gedeputeerde staten openlijk erop aandringen om de provincie door een andere gedeputeerde te laten vertegenwoordigen in het project
- U kunt bij provinciale staten een brief sturen waarin u uw beklag doet over de handelswijze van de provincie en aandringt op adequate actie;
- U kunt een motie van afkeuring over de handelswijze van de provincie aannemen en die ter kennis van provinciale staten brengen.

Of voelt u zich ook al “gegijzeld”door de provincie?

Is het nog niet genoeg dat er miljoenen euro’s door de afvoerput zijn gespoeld?
Moeten eerst nog meer mensen wellicht onterecht hun huis verlaten? Moet er eerst nog meer schade aangericht worden? Wanneer is het voor u dan wel genoeg? Moeten de bestuurders eerst een greep in de kas doen of iemand neerschieten voordat u ingrijpt?

Waar blijft het draagvlak onder de bevolking, wat gebeurt er met de kloof tussen burger en overheid waar u altijd zo bezorgd om bent als u niet eens meer consequenties durft te verbinden aan falend bestuur? Wat moet er dan nog meer gebeuren om bestuurders op hun verantwoordelijkheid aan te spreken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten