Ritueel
De werkgroep Jaarstukken heeft in haar
rapportage opnieuw aanbevelingen gedaan ten aanzien van de kwaliteit van de
jaarstukken, de totstandkoming ervan en over het controleproces. Met concrete adviezen
om hier verbetering in te brengen. Het is de hoogste tijd dat deze adviezen
daadwerkelijk worden opgevolgd en dat het niet gaat ontaarden in een jaarlijks ritueel
in de trant van wij drinken een glas, doen een plas en alles blijft zoals
het was.
Reserves
Enkele reacties op de bevindingen van de werkgroep geven ons niet erg veel
vertrouwen. Zo heeft de raad heeft meer inzicht in de reserves en voorzieningen
nodig. Wij zouden die allang hebben moeten ontvangen. Het college geeft in
antwoord op deze bevinding van de werkgroep aan dat de nota reserves en
voorzieningen doorschuift naar de 2e helft van 2024. Echter, de inkt
is nog niet droog of we lezen in de kadernota dat deze nota reserves en
voorzieningen doorschuift naar 2025. Wat zijn de antwoorden van het college nog
waard vraag ik me dan af.
Biljoenbad
Er is vorig jaar ook gevraagd om inzicht
in de exploitatie van bestaande
accommodaties, waaronder het Biljoenbad omdat onvoldoende zicht is op de
inkomsten en uitgaven. Het college gaf toen aan om eind 2023/begin 2024 met een
accommodatievisie te komen. Dat wordt door het college nu uitgesteld naar 1e
kwartaal 2025.
Budgetbewaking
Wat ons veel
zorgen baart is de budgetbewaking, de budget- en begrotingsdiscipline. Het
college zegt hierin een slag gemaakt te hebben. Wij zien daar echter nog veel
te weinig resultaat van. Nogmaals, er was een bedrag van meer dan 1,1 miljoen
euro in de begroting opgenomen om de organisatie te professionaliseren. Waar
blijven de resultaten? Nogmaals: waar
blijven de resultaten?
Amendement
De voorzitter van de werkgroep
Jaarrekening heeft een mede door ons ondertekend amendement ingediend met het
formele besluit om strakker te sturen op de voortgang van de implementatie van
deze adviezen. Deze werd unaniem aangenomen.
Dan het resultaat van de jaarrekening. In
een eerdere versie van de jaarstukken (van 28 mei) bedroeg het resultaat nog
een min van 2.185.000 euro. In de versie van 11 juni is dit teruggebracht tot
een tekort van 1.549.000 euro. Dat het tekort niet veel groter was hebben we
voornamelijk te danken of te wijten (het ligt er maar aan hoe u het bekijkt)
aan het overschot van 1.973.000 euro op de opvang van Oekraïense vluchtelingen.
Ik zal me hier onthouden van cynische opmerkingen rond deze situatie maar het doet
me wel pijn dat we de opvang van Oekraïense vluchtelingen nodig hebben om ons
huishoudboekje nog een enigszins draaglijk aanzien te geven.
Weerstands-
en Solvabiliteitsratio
De
weerstandsratio geeft aan in hoeverre de gemeente in staat is om risico’s op te
vangen. Voor Rheden ziet dat er niet goed uit.
Deze weerstandsratio kalft steeds verder af naar een zorgelijke van 0,6
en dat is “ruim onvoldoende” (ratio boven 1,0 = “voldoende”)
De
solvabiliteitsratio geeft inzicht in de mate waarin de gemeente in staat is aan
zijn financiële verplichtingen te voldoen. Deze solvabiliteitsratio ligt voor
Rheden lager dan 20% (= “meest risicovol”).