Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

woensdag 26 juni 2024

Kadernota 2025 - Vragen en Antwoorden (vraag 1-10)

De financiële posititie van de gemeente Rheden is niet rooskleurig. Er dreigen grote tekorten. De

Kadernota 2025 staat in het teken van ombuigingen (bezuinigingen) en lastenverzwaring. De kadernota is op een groot aantal punten onduidelijk. Om een helder beeld van de vooosrtellen te krijgen hebben wij een groot aantalvragen gesteld. Wij hebben ter verheldering daarom een groot aantal vragen gesteld. Dat is nodig om onze standpunten over deze voorstellen te kunnen bepalen. In enkele blogpoststs tonen we onze vragen en de antwoorden die wij van het college ontvingen. 

Onderstaand de vragen 1 t/m 10

De vragen 11 t/m 13 vindt u hier.

Nr.

Verwijzing (A)

Vraag

Antwoord

1.       

P8 -

Tabel Indicatie ontwikkeling financieel perspectief.

 

 

Zijn de begrotingsaanpassingen uit de

 1e Berap 2024 in deze tabel (en kadernota) verwerkt?

Ja

2.       

P8 -

Tabel Indicatie ontwikkeling financieel perspectief.

 

 

Op dinsdag 28 mei is de meicirculaire 2024 van het gemeentefonds verschenen. 

De Kadernota is vastgesteld op 28 mei.

 

Zijn de effecten van de meicirculaire 2024 volledig in deze tabel en deze kadernota verwerkt?

nee

3.       

P8 -

Tabel Indicatie ontwikkeling financieel perspectief.

 

 

Wanneer kunnen wij een memo over de effecten van de meicirculaire 2024 verwachten?

Vóór behandeling kadernota

4.       

P5 – incl. Korting van 675 m, p7 “hoe moet worden omgegaan met de eenjarige korting in 2025”

Wat is de omvang van deze korting voor Rheden?

Volgens de meicirculaire 2024 is deze eenmalige korting in 2025 € 1.556K.

 

 

5.       

P7 - De VNG maakt zich zorgen over de effecten van het asielbeleid en het intrekken van de spreidingswet, wat de opvangcrisis zal verergeren.

Welke gevolgen heeft dit voor Rheden?

De financiering zal wellicht op termijn worden beperkt, evenals het aantal gevraagde plaatsen.

 

6.       

P7 - In de voorjaarsnota zullen alle gemeentelijke inkomsten naar het Gemeentefonds worden overgeheveld met 10% korting.

Dit begrijp ik niet. Alle gemeentelijke inkomsten? Welke? Kunt u dit nader toelichten?

Dit betreft de door het Rijk aangekondigde overheveling van de SPUK-gelden (Specifieke uitkeringen) naar het gemeentefonds met een verwachte korting van 10%.

7.       

P7 - De VNG streeft naar het doorvoeren van de korting bij de overheveling van de SPUK-gelden

Overheveling van ??? naar ???

De SPUK gelden worden overgeheveld naar het gemeentefonds.

Echter met een korting van 10%

8.       

P12 – Het Rijk werkt aan een stelselherziening voor de Participatiewet en het toeslagenstelsel die in 2025 verwacht wordt. Mogelijk dat dit gevolgen heeft op onze begroting vanaf 2025.

Wanneer verwachten we meer inzicht in (de gevolgen) van deze herziening?

De huidige verwachting is dat deze in 2026 wordt verwacht. Dit is mede afhankelijk van de voorstellen van ons nieuwe kabinet.

 

 

9.       

Algemene opmerking

 

Om juiste keuzes te kunnen maken is meer detailinfo nodig.

Algemene opmerking

 

Om juiste keuzes te kunnen maken is meer detailinfo nodig.

 

De kadernota is bedoeld om op (strategische) hoofdlijnen richting

op te halen. In de programmabegroting 2025 zal aan de hand van de richting die u middels de kadernota 2025 geeft een nadere uitwerking volgen.

Dit neemt niet weg dat we de behoefte om aanvullende informatie op specifieke onderwerpen begrijpen. Daartoe nodigen

we u van harte uit om specifieke vragen stellen die u helpen in het politieke debat en uw keuze.

10.    

P12 -

Minimabeleid: verminderen van individuele inkomenstoeslag

Wilt u aangeven hoeveel mensen dit treft?

 

De besparing op de individuele inkomenstoeslag is doorgerekend op twee parameters: de inkomensgrens en de referteperiode. Het

bedrag dat een inwoner ontvangt blijft gelijk; er komen alleen minder inwoners in aanmerking voor de inkomenstoeslag.

De inkomensgrens kan teruggebracht worden van 110% van de bijstandsnorm naar 100%. De besparing die dit oplevert is ingeschat op €55.500.

De referteperiode (de periode waarover een inwoner een laag  inkomen heeft) kan verleng worden van 3 naar 5 jaar. De besparing die dit oplevert is ingeschat op €22.500.

Inschatting is dat het om circa 200 inwoners gaat, die dan dus niet meer in aanmerking voor de individuele inkomenstoeslag zal komen (dit is een schatting, op basis van op dit moment beschikbare gegevens)

  

Kadernota 2025 - Vragen en Antwoorden (vragen 11-13)

De financiële posititie van de gemeente Rheden is niet rooskleurig. Er dreigen grote tekorten. De Kadernota 2025 staat in het teken van ombuigingen (bezuinigingen) en lastenverzwaring. De kadernota is op een groot aantal punten onduidelijk. Om een helder beeld van de vooosrtellen te krijgen hebben wij een groot aantalvragen gesteld. Wij hebben ter verheldering daarom een groot aantal vragen gesteld. Dat is nodig om onze standpunten over deze voorstellen te kunnen bepalen. In enkele blogpoststs tonen we onze vragen en de antwoorden die wij van het college ontvingen. 

Onderstaand de vragen 11 t/m 13

De vragen 14 en 15 vindt u hier

11.       

P12 - Minimabeleid: stopzetten subsidies aan vrijwilligers-organisaties die zich inzetten voor de minima, stopzetten gemeentepolis, kindpakket en schoolkostentegoed voor minima (326k in 2025 oplopend tot 642k in 2028), bestand Gelrepas terugbrengen naar 100% minimum-inkomen (77k)

 

Aub aangeven: lijst vrijwilligersorganisaties incl. subsidiebedrag per organisatie

 

Minima:

Voedselbank Arnhem e.o. €14.700

Stichting Urgente Noden, €18.000

Stichting Strak, €3.000

Stichting Leergeld, €148.850

Jeugdfonds Sport en Cultuur, €15.000

Samenwerkende Diaconieën, €900

Financiële Hulpverlening:

Schuldhulpmaatje

Formulierenhulp

Thuisadministratie

OverRood

Samen vertegenwoordigen deze partijen een ombuigingsbedrag

van €80.000.

Jongeren:

Scoutingverenigingen € 14.975,-

Dierense speeltuin € 8.000,-

bouwvakantiedorpen (Rhevak, Madierodam, Bouwburg Velp) €

8.500,-

jongerennetwerk € 18.670,-

spelotheken Velp en Dieren € 10.500,-

Humanitas homestart € 56.185,-

Gezinsgeneralisten: regionale inzet zorg in (voorgezet) onderwijs:

€ 23.730,-

Iriszorg preventie € 12.850

En diverse subsidies aan bijv. Verzuimcoaches, verwijsindex, jeugd, Vitesse united, cursussen en voorlichtingsavonden en

jeugdgezondheidszorg

12.       

P12 - Minimabeleid: stopzetten gemeentepolis, kindpakket en schoolkostentegoed voor minima (326k in 2025 oplopend tot 642k in 2028),

Aub aangeven: (1) bedrag per ombuiging + (2) aantal mensen per ombuiging die geraakt worden 

Het Kindpakket wordt voor het grootste deel uitgevoerd door Stichting Leergeld. Het afbouwen en stopzetten van de subsidie vanaf 2025 (in drie jaar) zal in 2028 €148.850 opleveren.

 

In 2023 heeft Leergeld 695 geholpen met een of meer voorzieningen. Het ging daarbij om 345 gezinnen.

 

Over 2023 werd €30.892 aan schoolkostentegoed besteed. Dit bedrag kan bespaard worden bij het geheel stoppen met de regeling. Alle kinderen met een Gelrepas ontvangen ook een

schoolkostentegoed.

In 2023 waren dit 848 kinderen (peildatum: december ’23)

 

Stoppen met de gemeentepolis levert €326.000 op.

Er nemen circa 1760 inwoners deel aan de gemeentepolis.

13.       

P12 - Minimabeleid: bestand Gelrepas terugbrengen naar 100% minimuminkomen (77k)

 

Aub aangeven: aantal mensen voor wie Gelrepas vervalt 

Een globale inschatting is dat het om circa 950 pashouders zal gaan. O.a. inwoners met een AOW komen niet meer in

aanmerking voor de pas.


Kadernota 2025 - Vragen en Antwoorden (vragen 14 en 15)

De financiële posititie van de gemeente Rheden is niet rooskleurig. Er dreigen grote tekorten. De Kadernota 2025 staat in het teken van ombuigingen (bezuinigingen) en lastenverzwaring. De kadernota is op een groot aantal punten onduidelijk. Om een helder beeld van de vooosrtellen te krijgen hebben wij een groot aantalvragen gesteld. Wij hebben ter verheldering daarom een groot aantal vragen gesteld. Dat is nodig om onze standpunten over deze voorstellen te kunnen bepalen. In enkele blogpoststs tonen we onze vragen en de antwoorden die wij van het college ontvingen. 

Onderstaand de vragen 14 en 15

De vragen 16 t/m 18 vindt u hier

14         

P12 - Participatiewet: minimaliseren instrumenten en inzet P-wet voor doelgroepen die moeilijk aan het werk komen (192k)

 

Kunt u aangeven welke effect dit op deze doelgroepen dit zal hebben?  Wat gebeurt er met deze mensen?

Door afschaling van de genoemde inzet en/of instrumenten zullen inwoners minder actief zijn, zich niet ontwikkelen en de stap naar werk niet zetten of hun werk minder kunnen behouden. Dit heeft veel negatieve maatschappelijke impact. Inwoners leven minder gezond, krijgen een kleiner netwerk, hebben meer zorgvragen en

meer inwoners kampen met geldzorgen (zeker als ook in minimaregelingen wordt geschrapt), geen uitstroom en15 / 57

doorstroom naar bemiddeling en dit drukt op het BUIG budget.

 

Hiernaast kan er een grotere vraag naar Wmo begeleiding omdat inwoners langer thuis zitten.

1. Geen vrijwilligerswerk voor klantgroep participatie

Inwoners zijn minder actief met diverse negatieve

gevolgen (zie boven). Bovendien zullen maatschappelijke organisaties de daling in vrijwilligers gaan merken.

 

2. Beperking van re-integratie instrumenten Empowerment (o.a.)

 

3. Minder (gerichte) ontwikkeling van

werknemersvaardigheden. Inwoners zitten langduriger thuis, met name mensen met een specifieke ontwikkelingsvraag. Hogere kans op uitval op werk en op herinstroom in de uitkering. Minder activiteit onder inwoners met diverse negatieve gevolgen (zie boven).

 

Trajectbegeleiding en afschaling jobcoaching (nieuwe

doelgroep) Kwetsbare doelgroep (arbeidsbeperkten mét arbeidsvermogen) vindt minder snel een baan, minder inwoners aan het werk en dus thuis (zeker met afschaling vrijwiligerswerk & participatie), minder duurzame plaatsingen wegens missen passende begeleiding. Meer uitval op werk en meer herinstroom in de uitkering.

 

4. WSP / personeel bemiddeling

WSP – uitgewerkt in ander ombuigingsvoorstel (MGR).

Snijden in personeel maakt dat mensen met actueel

arbeidsvermogen, zeker degenen die meer tijd &

aandacht nodig hebben, minder aan het werk kunnen

Hiernaast een mogelijke negatieve financiele impact

omdat uitstappen of afschalen WSP meer kan kosten dan in stand houden.

 

5. Begeleiding & loonkosten Beschut werk

Meest kwetsbare groep met arbeidsvermogen komt thuis te zitten of op een niet-passende dagbestedingsplek, ontvangt uitkering ipv loon / begeleiding en is op langere termijn niet meer naar werk te begeleiden (wegens verlies vaardigheden).

 

6. Reiskosten

Reiskosten onder strengere criteria maakt dat inwoners in een financieel zeer kwetsbare positie niet naar reintegratie of werk kunnen reizen, waardoor ontwikkeling & uitstroom wordt belemmerd. Werkt ook stressverhogend en de slagingskans op werk dus lager:

 

meer kans op uitval op werk. Dit effect wordt vergroot als we ook bezuinigen op minimaregelingen.

15.       

P12 - Stopzetten project activerend werk (179k)

 

Hoeveel mensen treft dit?

Meetdatum april 2024 zijn het 32 inwoners.


Kadernota 2025 - Vragen en antwoorden (vragen 16 t/m 18)

De financiële posititie van de gemeente Rheden is niet rooskleurig. Er dreigen grote tekorten. De Kadernota 2025 staat in het teken van ombuigingen (bezuinigingen) en lastenverzwaring. De kadernota is op een groot aantal punten onduidelijk. Om een helder beeld van de vooosrtellen te krijgen hebben wij een groot aantalvragen gesteld. Wij hebben ter verheldering daarom een groot aantal vragen gesteld. Dat is nodig om onze standpunten over deze voorstellen te kunnen bepalen. In enkele blogpoststs tonen we onze vragen en de antwoorden die wij van het college ontvingen. 

Onderstaand de vragen 16 t/m 18

De vragen 19 t/m 21 vindt u hier.

16.       

P12 - Schuldhulpverlening: stopzetten subsidies aan vrijwilligers-organisaties die zich inzetten voor inwoners met schulden en inwoners die hulp nodig hebben bij het aanvragen van voorzieningen (27k in 2026 tot 80k in 2028)

 

Wilt u aangeven welke vrijwilligersorganisaties dit treft en om hoeveel subsidie dit per organisatie gaat?

 

Financiële Hulpverlening:

Schuldhulpmaatje

Formulierenhulp

Thuisadministratie

OverRood

Samen vertegenwoordigen deze partijen een ombuigingsbedrag

van €80.000.

17.       

P12 - Schuldhulpverlening: stopzetten subsidies aan vrijwilligersorganisaties die zich inzetten voor inwoners met schulden en inwoners die hulp nodig hebben bij het aanvragen van voorzieningen (27k in 2026 tot 80k in 2028)

Wilt u aangeven hoeveel mensen hier naar verwachting door worden getroffen?

 

Schuldhulpmaatje: in 2023 hebben 33 inwoners zich aangemeldbij Schuldhulpmaatje. Daarnaast liepen er nog 10 trajecten door uit het voorgaande jaar.

 

Formulierenhulp: in 2023 hebben 563 bezoekers gebruik gemaakt

van de spreekuren van de Formulierenhulp.

 

Thuisadministratie: in 2023 heeft Humanitas 75 inwoners

ondersteund vanuit het project thuisadministratie, waarvan 41

nieuw gestart en 34 doorlopend vanuit het voorgaande jaar.

 

OverRood: in 2023 heft OverRood ca. 30 inwoners begeleid. De gemeente heeft bijgedragen aan ca. 12 trajecten.

18.       

P12 - Schuldhulpverlening: stopzetten sociale kredietverlening (25k)

 

Wilt u aangeven hoeveel mensen hier naar verwachting door worden getroffen?

 

De sociale kredietverlening bestaat uit twee onderdelen:

Saneringskredieten en Sociale leningen.

 

Saneringskredieten: Een saneringskrediet wordt ingezet als manier om schulden te regelen. Je kunt het zien als een voorschot waarmee een schuld wordt afgelost. De inwoner heeft dan nog maar één schuldeiser.

Geen SK's meer verstrekken, betekent dat schulden van inwoners alleen nog rechtstreeks met het eigen inkomen geregeld kunnen worden.

 Dat heeft impact op onze uitvoeringskosten, want dan volgen voor iedere inwoner die wordt geholpen, meerdere intensieve controles, en er is vaker budgetbeheer noodzakelijk.

Ook op de inwoner heeft het impact, die zal langer en meer onrust en onzekerheid ervaren, zal periodiek meer gegevens moeten inleveren en langer door financiële zorgen geremd worden in het verder oppakken van andere problemen in het leven.

 

Het aanbieden van sk’s is onderdeel van de basisdienstverlening, een landelijke afspraak tussen de VNG en het Rijk. De afspraken

zijn geen wettelijke verplichting.

 

Sociale lening: Een sociale lening is beschikbaar voor inwoners met een laag inkomen (tot 130% van het wettelijk minimum). Zij kunnen deze lening gebruiken wanneer zij door omstandigheden uitgaven moeten doen waarvoor zij niet hebben kunnen reserveren. De sociale lening is een schuld waarover de inwoner

rente betaald.

 

Per 31-12-2023 hadden 47 inwoners een actief saneringskrediet en 19 inwoners een sociale lening.

 

Met de saneringskredieten is ca. €11.000 gemoeid, met de sociale leningen ca. €14.000.


Kadernota 2025 - Vragen en Antwoorden (vragen 19 - 21)

De financiële posititie van de gemeente Rheden is niet rooskleurig. Er dreigen grote tekorten.
De Kadernota 2025 staat in het teken van ombuigingen (bezuinigingen) en lastenverzwaring. De kadernota is op een groot aantal punten onduidelijk. Om een helder beeld van de vooosrtellen te krijgen hebben wij een groot aantalvragen gesteld. Wij hebben ter verheldering daarom een groot aantal vragen gesteld. Dat is nodig om onze standpunten over deze voorstellen te kunnen bepalen. In enkele blogpoststs tonen we onze vragen en de antwoorden die wij van het college ontvingen. 

Onderstaand de vragen 19 t/m 21

De vragen 22 t/m 25 vindt u hier

19.       

P14 -

Onderwijs: versoberen onderwijsachterstandmiddelen en stopzetten sociaal-medische indicatie vangnetregeling (78k in 2025 oplopend naar 327k in 2028)

 

Hoeveel kinderen/jongeren treft dit?

Minimaal 40 peuters per jaar maken gebruik van de peutersubsidie die onderdeel is van het onderwijsachter-standenbudget. De subsidie wordt afgebouwd.

 

Hierdoor neemt kansenongelijkheid toe: nu kunnen alle peuters ongeacht of hun ouders werken naar de peuteropvang voor

eenzelfde inkomensafhankelijke bijdrage om zich voor te bereiden op school (2 ochtenden in de week).

 

Aangezien deze ouders geen recht hebben op kinderopvangtoeslag zal het waarschijnlijk zijn dat deze kinderen zich niet voorbereiden op school.

 

Daarnaast zal het inloopspreekuur in Velp en Dieren verdwijnen voor laaggeletterde ouders/volwassenen.

 

Hier werden in 2023 meer dan 70 inwoners doorgeleid naar taalaanbod om Basis-vaardigheden te versterken.

 

Tot slot bereikten we met de vangnet-regeling in 2023 68 kinderen van 0-12 jaar

20.       

P14 -Sport/sportaccommodaties: verhogen tarieven zwembaden en seizoensverhuur, langer gebruik kunstgrasvelden, andere beheersvorm openluchtzwembad en sporthal de Hangmat (300k in 2025 oplopend naar 434k in 2028)

Aub aangeven: Bedrag per individueel voorstel

Verhogen tarieven zwembaden

180k in 2025 oplopend naar 190k in 2028

 

Verhogen tarieven seizoensverhuur

20k in 2025 naar 40k in 2028

 

Kunstgrasvelden 96k in 2025

 

Andere beheersvorm Openluchtbad

0 in 2025 naar 100k in 2028

 

Andere beheersvorm/invulling Sporthal De Hangmat 0 in 2025 naar 80k in 2028

21.       

P14 - Preventief jeugdbeleid: stopzetten subsidies vrijwilligersorganisaties die zich inzetten voor kwetsbare jongeren (30k in 2025 oplopend naar 147k in 2028)

Welke vrijwilligersorganisaties zijn dit?

Budgetten preventieve jeugdhulp bestaan uit verschillende onderdelen om jeugd preventief en laagdrempelig te ondersteunen.

 

Onderdelen zijn: scoutingverenigingen, Dierense

speeltuin, bouwvakantiedorpen (Rhevak, Madierodam, Bouwburg Velp), jongerennetwerk, spelotheken Velp en Dieren, Humanitas

homestart, gezinsgeneralisten, stimulering kansrijke start, Iriszorg preventie.

 

Deze verenigingen maken onderdeel uit van de

brede sociale basis in de gemeente Rheden.