Door: Joop Zijlstra
Op 17 maart 2010 spreekt gedeputeerde mevr. M. van Haren in de Commissie MEZ van Provinciale Staten over een ‘harde voorwaarde’ in de subsidiebeschikking van het Rijk. Die voorwaarde betreft de verlegging van de N348 naar het spoor ter hoogte van ‘Hof te Dieren’.
Het Comité kondigt bij monde van zijn secretaris aan te zullen nagaan of genoemde voorwaarde in dit speciale opzicht bestaat en hoe deze voorwaarde in de subsidiebeschikking terecht kwam.
* In de periode 31 mei tot 9 november 2010 verzendt Het Comité een vijftal uitgebreide brieven met bijbehorende bijlagen aan het Ministerie van VROM, coördinerend Ministerie bij plan ‘Hart van Dieren’ en plan ‘Traverse Dieren. Wij ontvangen een reactie op al die brieven met, als bijlage bij de tweede brief, een kilo aan archiefmateriaal. Gegevens waar wij naar zochten zijn er echter niet bij. Op 21 september vindt een hoorzitting plaats op het Ministerie. In het verslag ervan staat vermeld dat van de kant van VROM geen harde voorwaarde is gesteld.
* In de periode 10 november 2010 tot januari 2011 staan we in schriftelijk en mondeling contact met de provincie Gelderland. We vernemen dat er wel degelijk een harde voorwaarde bestaat, namelijk van de kant van het ministerie LNV. In de ons toegezonden archiefstukken lezen we de uitspraak van een ambtenaar van LNV, wiens naam om redenen van privacy onleesbaar is gemaakt. Dat is een doodlopend pad?
* In de periode december 2010 tot oktober 2011 vragen wij aan het Ministerie van LNV om stukken die ten grondslag liggen aan de uitspraak van genoemde ambtenaar in het provinciehuis te Arnhem. Er zijn geen archiefstukken meer die op eerdergenoemde plannen betrekking hebben. Dit wordt op een hoorzitting op het ministerie LNV bevestigd. Het desbetreffende dossier is vernietigd, omdat LNV geen archiefhouder is wat betreft de plannen. De betrokken ambtenaar is gepensioneerd. Zijn naam wordt om reden en van privacy niet vrijgegeven. Dat is een doodlopend pad?
* In de periode mei tot oktober 2011 vragen wij aan de gemeente Rheden om stukken die betrekking hebben op ons onderwerp. Wij ontvangen een gewicht aan archiefgegevens, maar de juiste gegevens ontbreken.
Er is bij de stukken wel een afschrift bij van de overeenkomst van B.& W. en de stichting Twickel uit december 1996, een ‘intentieverklaring’ m.b.t. de overdracht van een stuk grond ten behoeve van Het Rhedens. Deze is gekoppeld aan een inspanningsverplichting van B.& W. om de N348 tot aan het spoor te doen verleggen. Omdat de gemeente het geld voor een wegverlegging ontbeert, zal men van beide zijden proberen de benodigde pecunia door derden te doen genereren. Over vervolgstappen vanuit het College of vanuit de stichting Twickel wordt niets vermeld. Na herhaald aandringen, blijken de archiefgegevens niet te bestaan naar opgave van de gemeente.
Slotsom.
Wij kregen dus geen gegevens in handen over hoe de harde voorwaarde van het Rijk betreffende de wegverlegging in de subsidiebeschikking voor Traverse Dieren terecht kwam.
De transparantie van het openbare bestuur laat te wensen over. Maar men kan zich wel een goed beeld vormen van hoe het is gegaan.
Sinds de stichting Twickel het (gehele) landgoed Hof te Dieren in bezit kreeg heeft men daar gestreefd naar herstel van het park ‘Hof te Dieren’ en naar de oprichting van een bouwwerk op de plaats van het voormalige landhuis ter plaatse. Men greep de kans om het gemeentebestuur te brengen tot de overeenkomst ‘intentieverklaring’ in december 1996 Sindsdien hebben bestuurders van de gemeente Rheden een rol gespeeld bij het vorm krijgen van het plan ‘Hart van Dieren’, inclusief verlegging van de N348. Die blijft ook onderdeel van plan ‘Traverse Dieren’
De wethouders H. Alberse en mevrouw Schadd–de Boer hadden plan ‘Hart van Dieren’ in hun portefeuille. De gehele Colleges van B.& W. zijn er uiteraard voor verantwoordelijk.
Het is voor ons niet meer na te gaan hoe men precies te werk is gegaan, in het bijzonder hoe men het zover heeft kunnen brengen dat het Ministerie LNV de ‘harde voorwaarde’ stelde van verlegging van de N348 tot aan het spoor. Ook het handelen van de stichting Twickel blijft vaag, al was zij volgens zeggen nauw betrokken bij het werk van de bestuurders. Dat men via netwerk een rol heeft kunnen spelen is zeer aannemelijk.
Waar tot nu sprake is van een ‘harde voorwaarde’ van LNV, zou men met evenveel recht kunnen spreken van een ‘harde voorwaarde’ in de stukken van de kant van de gemeente Rheden (en van de provincie Gelderland).
De hardheid van de ‘harde voorwaarde’ blijkt maar betrekkelijke hardheid.
Het is voldoende helder. De financiering van de verlegging van de N348 tot aan het spoor werd door toedoen van genoemde Colleges (en van de stichting Twickel) onderdeel van de subsidie van het Rijk, eerst in het plan ‘Hart van Dieren’, en later in het plan ‘Traverse Dieren’.
Een deel van de subsidie van het Rijk, belastinggeld, bestemd voor een majeur verkeersproject, werd zo als het ware toegesluisd naar een particulier project: genoemd ‘ontsnippering’ van het park ‘Hof te Dieren’.
MEDE DAARDOOR IS ER NU GELD TEKORT VOOR EEN VOLWAARDIGE OPLOSSING VOOR HET VERKEER IN HET CENTRUMGEBIED VAN DIEREN.
EEN PARTICULIER DOEL ZOU VOORRANG HEBBEN OP EEN ALGEMEEN BELANG? DAT IS ONAANVAARDBAAR. TERECHTE AANLEIDING OM DE WEGVERLEGGING UIT PLAN ‘TRAVERSE DIEREN’ TE SCHRAPPEN. DAN WORDT EEN GOEDE VERKEEERSOPLOSSING ALSNOG MOGELIJK.
VRAAG IS WIE DAT WIL AANKAARTEN IN ZIJN BESTUURSMIDDEN?
Namens Het Comite,
J. Zijlstra, secretaris
cc Nationale Ombudsman
Geen opmerkingen:
Een reactie posten