Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

dinsdag 26 januari 2010

RONA: brief aan college Rheden.

Vanavond staat in de Rhedense raad de motie "Milieu langs de IJssellijn in relatie tot Programma Hoogfrequent Spoor". De behandeling zou aanvankelijk vorige week dinsdag plaatsvinden maar die vergadering liep uit en de behandeling is verschoven naar vanavond.

Naar aanleiding van deze "IJssellijn-motie" heeft RONA (Regionaal Overleg Noorderlijke Aftakking) vandaag een brief aan het Rhedense college van B&W geschreven.

---------
Geacht College van burgemeester en wethouders van de gemeente Rheden,

Graag informeren we u namens de gezamenlijke belangenverenigingen, verenigd in het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking (RONA), over onze visie en ons standpunt inzake de toename van goederentreinen over de IJssellijn.

Ons doel is het verbeteren cq waarborgen van de leefbaarheid en veiligheid voor mensen die nabij de IJssellijn (en Twentelijn en Twentekanaallijn) wonen.
Gezien de motie “Milieu langs de IJssellijn in relatie tot Programma Hoogfrequent Spoor” die vanavond behandeld wordt, weten we dat de gemeenteraad deze doelstelling onderschrijft en zich hier hard voor maakt.

Hierbij wat ons betreft een aantal punten ter overdenking.
De meeste facetten van leefbaarheid zijn niet in wettelijke normen gevat. Compenserende maatregelen in geval van overschrijding van wettelijke en maximumnormen, zoals beschreven in de motie waarborgen daarom ook niet de leefbaarheid en veiligheid, laat staan dat die maatregelen de huidige situatie kunnen verbeteren.

 Geluidsschermen verleggen het geluidprobleem en tasten de leefbaarheid aan door fysieke en visuele barrièrevorming, terwijl ze tevens conflicteren met veiligheid (bron: Inventarisatie lokale bedreigingen door toename van het spoorgoederenvervoer in Oost-Nederland, Witteveen+Bos). Zij bederven ook het unieke landschap (toerisme).
De gevelisolatie is voor minder dan 50% uitgevoerd en de reeds uitgevoerde gevelisolatie zal niet toereikend blijken te zijn bij een toename van langere en zwaardere goederentreinen. De buitenruimte staat onder extreme druk en kan niet meer worden gebruikt.

 Hoe kunnen trillingen langs de IJssellijn, bijvoorbeeld ter hoogte van De Steeg met de kwalificatie hinder volgens SBR-richtlijn B (bron: voorlopige resultaten Bureau Milieumetingen Provincie Gelderland) verminderd worden, wanneer ProRail regio Noord Oost aangeeft “dat bij bestaande spoorwegen geen adequate maatregelen tegen trillingsoverlast mogelijk zijn” (bron: Inventarisatie lokale bedreigingen door toename van het spoorgoederenvervoer in Oost-Nederland, Witteveen+Bos)?

 Hoe kunnen we slapen, wanneer onze nachtrust bedreigd wordt door geluids- en trillingsoverlast en we met angst moeten leven voor een ramp die niet beheersbaar is voor nood- en hulpdiensten? Er staan ca 630 woningen binnen 50 meter van het spoor in de gemeente Rheden. Hoe lang blijven we nog gezond opstaan, wetende wat deze overlast en verstoorde nachtrust doet met je gezondheid (bron: Rivm, World Health Organisation)?

 Kan het rijk compenseren? Lokale verkeersproblemen, te lange aanrijtijden door hulpdiensten, een toename van verkeersonveilige situaties, slechtere regionale bereikbaarheid van openbaar vervoer, schade door aantasting van natuurwaarden en natuurbeleid, economische schade voor gemeenten, ondernemers en bewoners?

Wij zijn ervan overtuigd dat, ondanks en door de wettelijk verplichte compenserende maatregelen die nodig zijn tegen de overlast van de goederentreinen, de leefbaarheid en veiligheid niet wordt gewaarborgd, niet wordt verbeterd, maar zelfs verslechterd. Veel geld biedt geen oplossing als het spoor blijft zoals het is.

Wij willen een andere oplossing die ook voor volgende generaties bruikbaar is en waarbij rekening gehouden is met zowel de leefbaarheid en veiligheid van de mensen, als de economie en de natuur. We willen een andere oplossing, die het probleem in zijn geheel aanpakt. Duurzaam, integraal en toekomstvast.

We denken daarbij aan:
 het ondergronds aanleggen van het huidige spoor;
 of het elders aanleggen van een spoor voor goederenvervoer;
 het beter benutten van de Betuweroute met een goede aansluiting op Duitsland
 en maatregelen om geen last meer te ervaren van het personenvervoer.

Gezien de opdracht van de raad van de gemeente Rheden aan het College, vragen we hierbij aandacht voor de echte leefbaarheid en veiligheid, zoals die wordt ervaren door de bewoners nabij de IJssellijn. Deze moet in kaart worden gebracht en als ijkpunt worden gebruikt.

Graag willen we onze visie, ons standpunt en onze strategie toelichten in een gesprek met de portefeuillehouder of (een deel van) het gehele College. Aangezien u 10 februari een werkbezoek brengt aan Tweede Kamerfracties van diverse partijen, zou het goed zijn, wanneer een gesprek hiervoor plaats kan vinden.

We zien uw reactie met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,
Thea Hiemstra
secretaris Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking (RONA)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten