Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

woensdag 5 februari 2025

Antwoord op vragen huur Pres. Kennedylaan


Onderstaand de antwoorden op mijn vragen m.b.t. de huur van ruimte aan de Pres. Kennedylaan in Velp. Nogmaals het gaat dus niet om extra kantoorruimte voor het nieuwe gemeente huis maar puur om ruimte voor voorzieningen voor de asielzoekers in Velp.

Op sociale media verschijnen berichten over het huren van extra kantoorruimte aam de Pres. Kennedylaan in Velp. Een opmerkelijk bericht gezien het zojuist in gebruik genomen spiksplinternieuwe gemeentehuis. Dit bericht zorgt voor verbazing en eigenlijk regelrecht onthutsing onder de inwoners van de gemeente. Wij willen hierover graag zo spoedig mogelijk opheldering en nadere uitleg.

Vragen:
1. Klopt het bericht dat de gemeente extra kantoorruimte buiten het gemeentehuis gaat inhuren?

Antwoord: Ja, het betreft hier ruimte die wordt ingezet tbv taalonderwijs en dagbesteding voor vluchtelingen.

2. Zo ja: Wij kunnen deze info op dit moment niet terugvinden op bijv. iBabs. Hoe komt dat?

Antwoord: Dat klopt, het betreft huur tbv onze gemeentelijke opvang.

3. Volgens de berichten is dit besluit al enkele weken geleden genomen. Wanneer en door wie is het besluit tot extra inhuur genomen?

Antwoord: Het betreft hier een tijdelijke huurovereenkomst t.b.v. de uitvoering van de gemeentelijke opvang aan de Broekstraat te Velp. Er is geen sprake van extra inhuur.

4. Volgens de berichten is dit besluit al enkele weken geleden genomen.
Waarom is de gemeenteraad hier niet van in kennis gesteld?

Antwoord: Het betreft een interne aangelegenheid om extra ruimte beschikbaar te maken voor taalonderwijs en dagbesteding voor vluchtelingen. Het betreft dus geen ruimte voor projectteams of aanvullende werkplekken.

5. Wanneer precies is dit besluit door wie met wie gecommuniceerd? Door wie is dit bekend gemaakt? En aan wie? (Exact tijdstip)

Antwoord: Er is met de verhuurder gecommuniceerd. Daarna is in intern besloten om de huurovereenkomst aan te gaan. De makelaar betrokken bij het opstellen van de huurovereenkomst heeft vervolgens besloten hierover een nieuwbericht te publiceren op haar website, maar de daar gepubliceerde informatie is niet correct en ook niet afgestemd met de gemeente.

6. Voor welke periode wordt deze huur aangegaan?

Antwoord: Onbepaalde tijd, naar verwachting enkele maanden. De huur eindigt in ieder geval op het moment dat de opvang aan de Broekstraat stopt.

7. Wat zijn de kosten voor deze inhuur? (Per maand, jaar)

Antwoord: Het betreft geen kosten voor inhuur. Wel dient er huur betaald te worden, die volledig bekostigd wordt uit de rijksbijdrage voor de opvang van vluchtelingen.

8. Wat zijn exact de redenen voor dit besluit?

Antwoord: De gemeente heeft ruimte nodig voor taalonderwijs en dagbestedingsactiviteiten voor de opvang van vluchtelingen.

9. Bent u zich bewust van de impact op het imago van het Rhedens gemeentebestuur? Wilt u hier aub in dit antwoord op reflecteren?

Antwoord: We kunnen ons voorstellen dat het bericht over de huur van ruimte vreemd overkomt wanneer er net een nieuw gemeentehuis is geopend. Het betreft hier echter de huur van ruimten voor specifiek gebruik voor kinderen op loopafstand van de bewoners aan de Broekstraat te Velp.

10. Zijn er nog andere gevolgen c.q. meer aandachtspunten ten gevolge van onvoldoende ruimte in en evt. ook om het nieuwe gemeentehuis?

Antwoord: Dit besluit heeft geen enkele relatie tot het nieuwe gemeentehuis.