Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

zaterdag 29 september 2007

Hart van Dieren......Pedro Calimero

De strategie van de PvdA is duidelijk. Fractievoorzitter Pedro Canters van de PvdA probeert Rheden ( i.c. PvdA-wethouder Wilschut) in de positie van underdog te manoevreren. De schuld voor het tekort in Hart van Dieren ligt bij de provincie.

Volgens Canters hebben ProRail, de Provincie en de gemeente ieder een ander eigen belang. ProRail wil een zo ongestoord mogelijk spoorverbinding. De doorstroming van het verkeer op de provinciale weg is het belang van de provincie. En de leefbaarheid is voor de gemeente het belangrijkste punt.

Hij vergeet overigens de inwoners van Dieren. Dat zijn niet alleen inwoners van deze gemeente maar het zijn ook inwoners van Gelderland en treinreizigers. Het grootste belang voor hen ligt nu echter in de verkeersdruk en de verkeersafwikkeling.

Pedro Canters redeneert verder dat de provincie binnen het project de grootste partij is. De provincie betaal het meest en het is nu eenmaal zo dat “wie betaalt, bepaalt”.

Hij suggereert daarmee dat de gemeente Rheden (wethouder Jan Bart Wilschut) dus weinig meer dan lege briefjes in de stuurgroep heeft in te brengen en dat de provincie (CDA-gedeputeerde Marijke van Haaren) aan de touwtjes trekt.

En dus de grootste verantwoordelijkheid draagt. En daarmee ook de blaam voor het tekort treft.

Hij gaat echter voorbij aan het feit dat in de samenwerkingsovereenkomst staat dat de partners in het project gelijkwaardig aan elkaar zijn. Bovendien heeft wethouder Wilschut daar nooit een punt van gemaakt.

Toch kan ik gedeeltelijk wel meegaan in zijn redenering. Gedeputeerde van Haaren is voorzitter van de stuurgroep en daarmee de hoogste bestuurlijke verantwoordelijke voor dit project. Zij heeft ook al herhaaldelijk laten zien dat ze zich weinig gelegen laat liggen aan de gemeente of aan wethouder Wilschut. Zo probeerde zij een deel van de schuld al bij de Rhedense politieke strubbelingen van de afgelopen jaren te leggen. Ze liep ook voor de muziek uit met haar opmerking dat een autotunnel er misschien ook niet meer in zit. Alles zonder dit af te stemmen met de andere leden van de stuurgroep. Kortom een bestuurder die bezig is haar eigen hachje te redden en zich daarbij weinig aantrekt van het andere politieke lid van de stuurgroep.

De provincie heeft Rheden al eerder in de steek gelaten bij Laag Soeren. Door slordige procedurefouten van de provincie is de rondweg niet doorgegaan. Zij had dit kunnen herstellen en toen Brummen weigerde nog verder mee te werken had zij van haar bevoegheid tot aanwijzing gebruik moeten maken. Maar voor de provincie was de nietsdoen-optie blijkbaar aantrekkelijker. Geen commotie bij de Eerbeek-connection en de provincie hield zo ook nog eens miljoenen euros in haar zak.

Jan Bart Wilschut moet nu absoluut namens de gemeente in de stuurgroep hard met zijn vuist op tafel slaan. Dat lijkt niet in zijn aard te zitten maar hij moet wel. Afstand nemen van de provincie en zich niet laten piepelen. En uitspraken van CDA-gedeputeerde van Haaren direct afstraffen. Anders werkt de strategie van de PvdA niet optimaal.

En maak gebruik van de nu onstane situatie en ga met de bewoners in overleg. Daar wordt je als gemeente en als vertegenwoordiger van de gemeente alleen maar sterker van.

Denk erom: de gemeente staat niet in dienst van het project. Het project moet het belang van de inwoners van onze gemeente dienen.

De strategie van de PvdA is helder: Zij zijn groot en ik is klein.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten