Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

vrijdag 25 juli 2008

Laat het spoor niet doodlopen! (2)


Geen Noordtak Velp maakt zich zorgen over de bezuiniging op project " Weg en Spoor".

In het bericht van afgelopen woensdag "Laat het spoor niet doodlopen!" uitte ik namens Geen Noordtak Velp onze zorgen over het spoor. Daarbij reiken we enkele handvatten aan voor de ontwikkeling van een pro-actief beleid mbt het spoor in de gemeente Rheden.

Een verkorte versie van deze brief is in het Streekjournaal van 23 juli verschenen. Prompt kreeg ik een aantal telefonische reacties en steunbetuigingen. Dat geeft nog eens aan aan hoezeer het spoor en alle daarbij behorende vraagstukken bij de bevolking leven.

Wij hebben de steun van de bevolking hard nodig. Het spoor dient meer aandacht te krijgen. Al jaren pleit ik daarvoor. Vanaf 2002 heb ik steevast bij iedere jaarlijkse begrotingsbehandeling moties ingediend waarin meer aandacht werd gevraagd voor het spoor. In 2005 nam de raad eindelijk zo'n motie aan.

In 2006 zou er een Spoornota komen. zijn. Maar nee hoor, ook in 2006 kwam er geen nota. In 2007 beloofde het college naar aanleiding van vragen van de SP dat de Nota Spoor in 2008 zou worden opgeleverd.

In het coalitieakkoord 2007-2010 "Samen werken aan een sterk, sociaal en duurzaam Rheden" staat “De verkeerscirculatie in de gemeente verslechtert. De doorsnijding van de gemeente door het spoor is hier mede debet aan. De integrale aanpak van de problemen van weg en spoor door de gehele gemeente wordt als majeur project aangepakt. “

Blijkens de uitlatingen van het college valt ook de Nota Spoor onder dit project. Na de vakanties komt het college met een memo over de voorgestelde heroverweging van het project weg en spoor (2x € 50.000 incidenteel) in relatie tot de op te stellen Nota Spoor;

Uit de zinsnede in het coalitieakkoord lijkt het of de Nota Spoor uitsluitend betrekking heeft op de verkeerscirculatie. Dat is te kort door de bocht. Die nota moet niet verengd worden tot de verkeersproblematiek alleen. Er zijn tal van andere aspecten die met het spoor te maken hebben. Dat stond destijds trouwens ook in de opdracht van de motie.

Er is meer aandacht voor het spoor nodig. Die aandacht mag niet ondersneeuwen bij alle andere problemen en zeker niet door de problemen met Hart van Dieren. De spoorproblematiek is daarvoor te belangrijk, te veelomvattend.

Het spoor mag in de hoofden van de bestuurders en de politici geen zijspoor worden!
-------
Onderstaand de "korte" brief zoals verschenen in het Streekjournaal.
--------
De financiële balans van de gemeente Rheden is grilllig als het weer. Nu staat het “kwik” weer op bezuinigen.

Dit keer is het project “weg en spoor” het haasje. De 100.000 euro die hiervoor was gereserveerd wordt wegbezuinigd. En daarmee dreigt ook de “Nota Spoor” het onderspit te delven.

Het Rhedense college heeft toegezegd dat de raad na het zomerreces wordt geïnformeerd over de voorgestelde heroverweging van het project weg en spoor in relatie tot de op te stellen Nota Spoor. Dat stelt ons echter niet gerust.

Het is niet alleen Hart van Dieren waar aandacht voor nodig is. Al vele jaren wordt er binnen en buiten de gemeenteraad aangedrongen op meer aandacht voor het spoor en alles wat door de aanwezigheid van de spoorlijn wordt beïnvloed. In november 2005 leek dat eindelijk succes te hebben.

De Rhedense gemeenteraad nam toen unaniem de motie Spoorlijn aan. Het college van B&W kreeg de opdracht beleid te ontwikkelen ten aanzien van de effecten van de “noord-oostelijke verbinding” voor alle dorpen in onze gemeente. Deze (beleids)nota zou uiterlijk in november 2006 worden opgeleverd. We leven inmiddels in 2008 maar er is nog steeds geen nota. Laat staan samenhangend beleid.

De Nota Spoor mag niet geschrapt worden. Integendeel! De nota dient juist een bredere basis te krijgen. Ook de wereld van het spoor verandert voortdurend. Naast de effecten van de Betuwelijn zijn er tal van andere ontwikkelingen op en rond het spoor die grote invloed hebben op de leefbaarheid. Alle aspecten die met het spoor van doen hebben dienen daarbij in ogenschouw te worden genomen. Denk aan zaken als bereikbaarheid en verkeer, milieu, veiligheid, stof-, geluids- en trillingshinder of meer of minder intensief gebruik van de spoorlijn.

De gemeente dient een duidelijke visie op de spoorlijn te ontwikkelen. Wat wil ze met het spoor, wat kan ze met het spoor, hoe kan ze de burgers het best beschermen tegen negatieve gevolgen? Maar ook: hoe kunnen de gemeente en haar inwoners maximaal profiteren van de aanwezigheid van de spoorlijn(en)?

Voor het opstellen van de Nota hoeft de gemeente niet voor alle zaken opnieuw het wiel uit te vinden. Zij kan prima gebruik maken van ervaringen elders in de regio. En binnen de gemeente Rheden houden verschillende groeperingen zich actief met het spoor bezig. Organisaties als Geen Noordtak Velp (GNV), Tijdelijke Aftakking Katastrofaal (TAK) en het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking (RONA) hebben in de loop der jaren veel expertise opgebouwd en zijn m.i. voluit bereid om de gemeente van advies te dienen en met haar samen te werken. Voor veel wijk- en dorpsbelangenverenigingen (waarvan er een aantal in platform TAK zijn verenigd) is het spoor eveneens een belangrijk onderwerp. En voor de Veluwsche Stroomtrein Maatschappij is het spoor zelfs een levensvoorwaarde.

Wij pleiten bij het gemeentebestuur van Rheden voor het volgende:
- Ontwikkel, liefst in samenwerking met genoemde partijen, zo spoedig mogelijk de Nota Spoor.

- Plaats het Spoor in een aparte wethoudersportefeuille. De spoorproblematiek valt nu door zijn diversiteit onder verschillende portefeuilles. Ontsnippering van beleid vergroot de focus en samenhang en maakt het eenvoudiger om op ontwikkelingen te anticiperen en waar mogelijk (bij) te sturen. Geef in ieder geval één wethouder de regie over alle zaken die met het spoor te maken hebben. Ook in de ambtelijke organisatie dient er één spoorregisseur te zijn waar alle draden samenkomen.

- Stel naar analogie van de Dierense Tafel van 10 een Rhedense Spoorconferentie in voor regelier overleg met alle groeperingen die zich met het spoor bezighouden. Dit overleg kan zich naast actuele zaken ook bezig houden met de ontwikkeling van nieuwe ideeën. De frequentie kan afhankelijk van de actuele situatie variëren maar dient minstens enige malen per jaar plaats te vinden.

Laat het spoor niet doodlopen!

Theo Kooijmans, Geen Noordtak Velp.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten