ANTWOORD OP SCHRIFTELIJKE VRAGEN (ARTIKEL 44 RVO) VAN DE VOLKSPARTIJ POLITIEK RHEDEN OVER HET STOPPEN VAN DE COLLECTIEVE AANVULLENDE ZORGVERZEKERING/GEMEENTEPOLIS
VRIJDAG 18/7 VRAGEN GESTELD, DINSDAG 2/7 ANTWOORD GEKREGEN. SUPERSNEL! DANK AAN DE BETREFFENDE AMBTENAREN.
IN DE VRAGEN WORDT VERWEZEN NAAR HOOFDSTUK 5 VAN DE MINIMA EFFECT RAPPORTAGE OVER DE EVOLGEN VAN DE BEZUINIGINGEN OP HET MINIMABELEID. DIT HOOFDSTUK IS IN AFBEELDINGEN AAN DE TEKST TOEGEVOEGD.
OVERIGENS: IN DAT HOOFDSTUK 5 WORDT OOK NOG UITGEGAAN VAN HET TERUGBRENGEN VAN DE INKOMENSGRENS VOOR DE GELREPAS VOOR VOLWASSENEN VAN 120 PROCENT NAAR 100 PROCENT. DIT IS INMIDDELS VAN DE BAAN. ER WORDT VOOR 2026 DUS NIET BEZUINIGD OP DE GELREPAS.
Onderstaand de vragen en de antwoorden.
Datum vraag: 18 juli 2025
Indiener: Theo Kooijmans
Nummer: S25/91
Datum antwoord: 22 juli 2025
===================================================================
Aanleiding: Collegevoorstel Beleidsregels CAV d.d. 10-6-2025: “De gemeente Rheden biedt in samenwerking met Menzis een collectieve aanvullende verzekering (CAV / gemeentepolis). In 2025 hebben wij als gemeente onze bijdrage al verlaagd. Met vaststellen van de begroting 2025 is vastgesteld dat we vanaf 1 januari 2026 volledig stoppen met de gemeentepolis.”
Wij zijn op de hoogte
van het stoppen van de CAV – Gemeentepolis maar wij begrijpen deze grote
verschillen niet goed. Wat is hier precies aan de hand?
Antwoord:
De financiële
gevolgen van het stoppen van de CAV zijn doorgerekend door het Nibud in de
Minima Effect Rapportage (MER). De MER is eind mei met de gemeenteraad gedeeld
middels een raadsinformatiebrief (Raadsinformatiebrief
: Minima Effect Rapportage 2025 Rheden - iBabs Publieksportaal) TKo: zie hoofdstuk 5 in bijgevoegde afbeeldingen
In hoofdstuk 5 van de MER zijn voor 10 verschillende huishoudtypes de bezuinigingen doorgerekend. Hier kunt u vinden wat het financiële gevolg is van het wegvallen van de gemeentepolis.
Voor huishoudtypes
zonder zorgvraag geldt dat er vrijwel geen financieel effect is. Alleen wanneer
zij toch zorg nodig hebben en daarbij gebruik zouden maken van het
uitgebreidere pakket aan vergoedingen uit de CAV zullen zij verschil zien.
Bij de huishoudtypes
met zorgvraag zien we financieel wel een negatief effect. Dat komt met name
door de uitgebreidere vergoedingen van de gemeentepolis voor bijvoorbeeld de
eigen bijdrage Wmo of het eigen risico voor medicijnen.
Let op: de MER heeft ook rekening gehouden met de bezuiniging op de GelrePas, maar deze is door het besluit van de raad in juni niet langer van toepassing.
Vraag 2: Welke verschillende opties biedt de CAV/Gemeentepolis op dit moment? Dus: verschillende vormen van aanvullende verzekering, kortingen op de zorgpolis etc.
Antwoord:
De CAV kent op dit
moment de volgende vormen van verzekering en gemeentelijke bijdrage per maand:
-
€7,50 voor de aanvullende verzekering Garant Verzorgd 1
-
€ 11,-voor de Garant Verzorgd 2
-
€16,34 voor de Garant Verzorgd 3
Daarnaast biedt
Menzis een korting van 9% van de polissen.
Menzis en de gemeente Rheden bieden op dit moment ook een reguliere aanvullende verzekering aan voor inwoners die daarvoor kiezen. Hieraan draagt gemeente Rheden €3,50 bij (Basis Aanvullend).
Vraag 3: Hoeveel inwoners maken op dit moment gebruik van de verschillende opties? Graag per optie aangeven hoe vaak deze wordt gebruikt.
Antwoord:
- - Garant Verzorgd 1 – 795 inwoners
- -
Garant Verzorgd 2 – 221 inwoners
- -
Garant Verzorgd 3 – 621 inwoners
- -
Basis Aanvullend – 64 inwoners
Alle gebruikers, dus
ook kinderen, zijn in deze cijfers individueel geteld.
Wij ondersteunen inwoners ieder jaar met spreekuren om te kiezen voor een passende verzekering. We weten echter dat gemeente breed slecht zo’n 6% van de inwoners per jaar overstapt van zorgverzekering. De gebruikscijfers geven dan ook geen oordeel over de geschiktheid van de verzekering.
In hetzelfde collegevoorstel staat “Daarnaast verkennen we op dit moment de mogelijkheid voor een alternatieve regeling voor Chronisch zieken en gehandicapten om inwoners met een chronische zorgvraag en een laag inkomen tegemoet te komen in de hoge zorgkosten.”
Deze zinsnede veroorzaakt bij ons verwarring.
Vraag 4: Wilt u de relatie tussen de CAV-Gemeentepolis en de door u genoemde zorg voor chronisch zieken en gehandicapten om inwoners met een chronische zorgvraag aub gedetailleerd toelichten?
Antwoord:
De CAV is op dit
moment (2025) beschikbaar voor alle inwoners met een inkomen tot 120%. Zowel
voor inwoners met als voor inwoners zonder zorgvraag. We willen graag gericht
inwoners ondersteunen die wel een aanvullende zorgvraag hebben.
Zoals aangegeven in de eerdere antwoorden zien we dat het stoppen van de CAV financieel geen negatieve gevolgen heeft voor inwoners zonder zorgvraag. We zien dat het stoppen van de CAV wel een financieel nadelig effect heeft voor inwoners met een chronische zorgvraag. We willen dit negatieve effect compenseren door gericht voor deze inwoners de ‘Tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten’ in te richten.
Vraag 5: Als er geen directe relatie is wilt u dan aub aangeven waarom dit in dit collegevoorstel wordt benoemd?
Antwoord:
Zie antwoord vraag 4.
Vraag 6: Wilt u aub aangeven welke mogelijkheden voor een alternatieve regeling voor Chronisch zieken en gehandicapten om inwoners met een chronische zorgvraag en een laag inkomen u voor ogen heeft?
Antwoord:
Het zal een regeling
zijn waarbij inwoners met een chronische ziekte of handicap eenmaal per jaar
een financiële tegemoetkoming krijgen om (een deel van) de aanvullende
zorgkosten te compenseren. De exacte voorwaarden en de hoogte van de
tegemoetkoming moeten nog worden vastgesteld.
Vraag 7: Wanneer wordt een voorstel voor deze regeling aan de gemeenteraad ter behandeling voorgelegd?
Antwoord:
Met het vaststellen
van de Kadernota 2026 heeft de raad geld beschikbaar gesteld voor het inrichten
van deze regeling. De regeling zelf wordt uitgewerkt in beleidsregels en wordt
dit najaar aan het college aangeboden.
Vraag 8: Hoe vindt u dat de communicatie over dit onderwerp met/naar de inwoners verloopt? Bent u daar tevreden over?
Antwoord:
Alle gebruikers van de CAV hebben in juni een brief ontvangen waarin het stoppen van de CAV wordt aangekondigd. We willen inwoners daarmee tijdig op de hoogte stellen. We hebben naar aanleiding van deze brief enkele telefonische vragen ontvangen.
Inwoners zullen in september een nieuwe brief ontvangen met daarin meer informatie over het vervolg en de opties die zij hebben. Daarin zal ook informatie worden opgenomen over de nieuwe regeling Tegemoetkoming Chronisch zieken en gehandicapten en over de spreekuren waarin inwoners ondersteund zullen worden bij het overstappen naar een andere zorgverzekering.
In november zullen
inwoners nogmaals een brief ontvangen op het moment dat overstappen
daadwerkelijk mogelijk is. We ondersteunen inwoners bij deze overstap met
inloopmomenten, georganiseerd door onze ketenpartners.
Klik op afbeelding om te vergroten