Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

woensdag 3 september 2008

Spoornota?


Noot Theo Kooijmans: Ik meende gisteren op de radio te beluisteren dat het college de spoornota wil schrappen. Vandaag mailt iemand me dat dat juist niet het geval is maar dat de nota spoorzone voor het eind van het jaar verschijnt.
Nu ben ik in verwarring. Kan iemand mij uit de brand helpen en zo goed mogelijk informeren!

18:15 u. Noot 2 Theo Kooijmans: Dank voor de info die ik van verschillende zijden ontving. Ik blijk het wel degelijk goed gehoord te hebben! Wethouder Elsenaar liet gisteren doorschemeren dat het college de Spoornota wil schrappen. Erg onduidelijk allemaal. Eerst zeggen dat het project Weg en Spoor wordt geschrapt, dan zeggen dat er een memo naar de raad komt over de Spoornota in relatie tot project Weg & Spoor en dan niet met een memo komen maar wel alvast suggereren dat die Spoornota er niet komt! Onderstaande tekst geldt dus nog steeds!

Het Rhedense college van B&W had in juli aangekondigd dat na het zomerreces de raad via een memo wordt geïnformeerd over de voorgestelde heroverweging van het project weg en spoor in relatie tot de op te stellen Nota Spoor.

In de raadsvergadering van gisteren vroeg Piet Wubs, fractievoorzitter van Gemeentebelangen, naar de stand van zaken met betrekking tot die Spoornota. Een goede vraag van Gemeentebelangen.

Het antwoord van VVD-wethouder Elsenaar stelde me echter niet erg gerust. De gemeente is in gesprek met ProRail en zal in oktober opnieuw met ProRail overleggen. Daarna zal de raad worden geinformeerd. Wethouder Elsenaar liet zich daarbij min of meer ontvallen dat het college van B&W de Spoornota wil schrappen.

Dat zou een zeer kwalijke zaak zijn. Als dat inderdaad zo is dan weigert het college de opdracht die via de, unaniem door de gemeenteraad in 2005 aangenomen, motie Nota Spoor aan het college was gegeven uit te voeren.

Door het schrappen van het project Weg en Spoor hoopt de gemeente 100.000 euro te bezuinigen. Het is dan wel zeer wrang te moeten constateren dat het college aan de gemeenteraad heeft voorgesteld om bovenop de al gevoteerde 200.000 euro nog eens 100.000 euro ter beschikking te stellen voor de voorbereidingen voor de Traverse Dieren. Daarmee lijkt het spoor in de rest van de gemeente dus rechtstreeks het slachtoffer te worden van Hart van Dieren.

Ik durf zonder enige reserve te zeggen dat alle politieke partijen in Rheden zich bewust zijn van de invloed van het spoor op de leefbaarheid en het belang van samenhangend beleid rond het spoor inzien. Dat bleek niet alleen uit de unanieme steun voor de Motie Spoor in 2005 maar vrijwel alle partijen schenken in hun verkiezingsprogramma op een of andere manier aandacht aan het spoor.

Aan het einde van deze posting heb ik een selectie uit die verkiezingsprogramma’s toegevoegd waarbij ik de specifieke aandacht voor Hart van Dieren even buiten beschouwing heb gelaten. Ik wil daarmee maar even zeggen dat de politieke partijen het spoor zeer belangrijk vinden en ik hoop dat ze dat nu laten blijken door achter de Spoornota te blijven staan.

Ik weet dat organisaties als Geen Noordtak Velp, het platform TAK (Tijdelijke Aftakking Katastrofaal) en RONA (Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking) voluit bereid zijn om aan de totstandkoming van die Spoornota mee te werken. Bovendien kunnen de ervaringen van gemeenten als Voorst en Wijchen, beide zeer actief op dit gebied, als input voor de Spoornota dienen. Hierdoor kunnen de kosten voor het maken van een Spoornota aanzienlijk gedrukt worden.

College van B&W. U geeft altijd hoog op van respect voor elkaar. U mist de inhoudelijke discussie en vindt dat er soms teveel op de persoon wordt gespeeld. Daarnaast hebt u bij herhaling uitgesproken dat u de inbreng van betrokken, kritische burgers waardeert.

Hier hebt u de kans om uw uitspraken waar te maken. Inhoudelijke discussie met kritische, betrokken burgers met veel ervaring en expertise op dit specifieke onderwerp Die bereid zijn hun bijdrage te leveren waardoor u tevens een groot deel van de voorgenomen bezuinigingen kunt inverdienen en toch die Spoornota en het bijbehorende beleid kunt realiseren.

Grijp die uitgestoken hand!

Daarbij hoop ik dat uzelf ook persoon en inhoud weet te scheiden.

-----------------------
Onderstaand de selectie uit de verkiezingsprogrammas van de Rhedense politieke partijen.
-----------------------
Verkiezingsprogramma PvdA
Rheden voorkomt de sluiting van spoorovergangen in en bij de dorpskernen: bereikbaarheid is daarbij het sleutelbegrip.

Verkiezingsprogramma VVD
De VVD pleit voor de invoering van de regiorail. Dit betekent ontlasting van de A 348en haar dagelijkse file bij het Velperbroek circuit. De doorstroming van het verkeer wordt hiermee bevorderd. Niet alleen voor de inwoners van de gemeente Rheden is dit een goede oplossing voor deze verkeersproblematiek, de gehele regio heeft hier baat bij.

Door de intensivering van de goederenverkeersstroom over de bestaande spoorlijn komt de leefbaarheid in Velp en Rheden onder zware druk te staan. De VVD zal zich met alle mogelijke middelen inzetten voor de aanliggende dorpen om daar de maximaal haalbare oplossingen te realiseren en zo de overlast zoveel mogelijk te beperken.

In Velp moeten de wenselijkheid en mogelijkheid van een onderdoorgang onder het spoor onderzocht worden. Brandweer, politie en ziekenauto’s moeten snel van Noord naar Zuid en vice versa kunnen. Met de komst van de Betuwelijn zal het treinverkeer alleen maar toenemen en wordt snelle doorstroming een steeds groter probleem.


Verkiezingsprogramma Gemeentebelangen
Wij vinden dat de gemeente er voor moet zorgdragen dat woningen die langs het spoor staan worden voorzien van voldoende geluidswerende voorzieningen. Het een en ander als gevolg van de toename van het Betuwelijnverkeer. Nagegaan moet worden of inwoners alsnog recht hebben op een vergoeding voor de reeds door die bewoners getroffen geluidswerende voorzieningen, die zij aanbrachten na het bekend worden van het feit, dat de Betuwelijntreinen voortaan over het bestaande spoor zouden gaan door de gemeente Rheden.

Wij vinden dat er in Velp een tunnel moet komen in de Gasthuislaan, omdat dit de meest geschikte plek is. De bocht bij de spoorwegovergang moet dan in de richting naar Rheden worden verlegd. Voor een onderdoorgang is 10 miljoen euro toegezegd. Door het verleggen van de weg zal er meer woongenot in de omgeving ontstaan.

Van de toeristische fietsroute door het bos wordt veel gebruik gemaakt.
Doordat er straks meer treinen rijden over het bestaande spoor, wordt het voor fietsers moeilijk de spoorwegovergang over te steken. Wij vinden dat er mede in overleg met ProRail een fietsonderdoorgang moet komen onder het spoor bij de Lentsesteeg in het dorp Rheden.

Het grootste probleem voor het spoor is ontstaan doordat de Noordelijke Aftakking van de Betuwelijn door de toenmalige Minister is afgeblazen.
Als gevolg van de toename van het aantal goederentreinen over het bestaande spoor krijgen alle inwoners van de dorpen in de gemeente Rheden met een grote en langdurige verkeerscongestie te maken.


Verkiezingsprogramma CDA
De effecten van de spoorlijn op de dorpen verdienen volgens het CDA ruime aandacht van de gemeente. Dit temeer als het gebruik van de spoorlijn als gevolg van het in gebruik nemen van de Betuweroute zal worden geïntensiveerd.

Het CDA wil dat bij een toenemend gebruik van de spoorlijn als gevolg van het in gebruik nemen van de Betuweroute de bereikbaarheid van de dorpen en de onderlinge samenhang binnen deze dorpen ruime aandacht krijgt.

Het CDA vindt dat er ook voor Velp een verkeerscirculatieplan moet komen, gelet op de huidige situatie op de Hoofdstraat en de komende ontwikkelingen rond de spoorwegovergangen. De spoorlijn dient niet nog sterker een barrière tussen het noordelijk en het zuidelijk deel van Velp te worden. Het CDA is dan ook tegen het afsluiten van spoorwegovergangen. De aanleg van ongelijkvloerse kruisingen moet nader worden onderzocht.

Voor het dorp Rheden - vooral gelegen ten zuiden van de spoorlijn - zal daarbij met name een goede oplossing moeten komen voor het langzame verkeer (fietsers, bromfietsers) dat zowel voor de richting Velp/Arnhem als voor de richting Dieren alleen van de dorpenroute ten noorden van de spoorlijn gebruik kan maken. De aanleg van ongelijkvloerse kruisingen moet nader worden onderzocht.


Verkiezingsprogramma GroenLinks
Behoud station Dieren als sneltreinstation (of onderhandel over een gelijkwaardig alternatief). Realiseer goede wachtkamervoorzieningen. Stimuleer restauratieve voorzieningen en geef het stationsgebouw een sociale functie.

Verkiezingsprogramma SP
De mogelijke negatieve effecten van de groei van het trein- en autoverkeer in de vorm van geluidshinder en verkeersstagnatie dienen door afdoende maatregelen voorkomen te worden. Verkeershinderende maatregelen voor het autoverkeer dienen hierin een belangrijke plaats te krijgen.

De komst van 21 extra goederentreinen in 2007 vraagt om scherp toezicht en volledige informatie over het mogelijk vervoer van gevaarlijke stoffen.


ChristenUnie
De ChristenUnie heeft geen specifeke aandacht voor het spoor in haar verkiezingsprogramma maar zij reageerde in de raadsvergadeting van 2 juli als enige partij wel verbaasd op de voorgenomen bezuiniging van het project Weg en Spoor en zij vroeg toen bezorgd naar de situatie met betrekking tot dat project.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten