Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

vrijdag 6 maart 2009

Motie “Behoud en verbetering van het leefmilieu langs de IJssellijn”

Motie “Behoud en verbetering van het leefmilieu langs de IJssellijn”.

De raad van de gemeente Rheden, in vergadering bijeen op 3 maart 2009,

overwegende dat:

• de prognoses uitwijzen dat er de komende jaren een flinke toename zal zijn van het gebruik en de bezetting van de IJssellijn (spoor Arnhem-Zwolle);

• een deel van dit traject dwars door de gemeente Rheden gaat en er veel inwoners langs de spoorlijn wonen;

• deze problematiek in meer- of mindere mate ook voor o.a. de gemeenten Zwolle, Olst/Wijhe, Deventer, Lochem, Zutphen, Brummen en Arnhem geldt;

• het Rijk in het verleden heeft besloten dat er geen Noordtak komt voor de Betuweroute en hierdoor de goederentreinen over het bestaande spoor zullen rijden;

• deze toename een verslechtering van het leefmilieu voor veel inwoners langs het spoor zal betekenen;

• de spoorwegmemo van het college van de gemeente Rheden geen oplossing biedt voor de verslechtering van het leefmilieu;

• na het verschijnen van de Spoorwegmemo een Ministerieel besluit in voorbereiding is genomen met de naam “Initiatiefdocument planstudie toekomstvast routering spoorgoederenvervoer”. Dit document geeft meer inzicht in de gevolgen;

• in andere gemeenten (zoals b.v. de gemeente Voorst), initiatieven genomen zijn die het leefmilieu voelbaar en tot tevredenheid van de inwoners hebben verbeterd;

• het Rijk een subsidieregeling heeft onder de naam “Spoorse Doorsnijdingen” (€ 15 mln per project);

• Bureau Sanering Verkeerslawaai (VROM) jaarlijks € 25 miljoen geeft aan o.a. gemeenten t.b.v. geluidssanering van railverkeer (middelen staan buiten de A- en raillijst);

• via het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV) er subsidiemogelijk-heden zijn voor geluidssaneringen;

• er rijksmiddelen gereserveerd zijn voor het dorp Velp die uitgekeerd worden voor de aanleg van ongelijkvloerse spoorkruisingen;

• er momenteel gewerkt wordt aan de plannen voor Traverse Dieren;

• extra gebruik van de spoorlijn door alle partijen wordt aangemoedigd in het kader van Duurzaamheid, verbetering van het milieu (terugdringen CO2) en als alternatief voor het toekomstige tekort van brandstof (olie);

• draagt het college van B en W op:

• in overleg te treden met de hierboven genoemde gemeenten (middels toezending van deze motie), de Provincies Gelderland en Overijssel, de Stadsregio Arnhem Nijmegen en de Euregio met als doel een gezamenlijk standpunt in te nemen dat moet leiden tot behoud en verbetering van het leefmilieu langs de IJssellijn;

• de uitkomsten van het overleg met de andere partijen vóór 1 oktober 2009 te hebben afgerond en de raad op de hoogte te brengen van de uitkomsten;

• de belangenverenigingen (o.a. Geen Noordtak Velp, RONA en TAK) betrekken bij het vervolgproces.

en gaat over tot de orde van de dag,

De Steeg, 3 maart 2009,

Fractie VVD, dhr. R. Haverkamp
Factie Gemeentebelangen, dhr. P.L. Wubs
Fractie CDA, dhr. C.L. van Gulyk
Fractie SP, H. Molenaar
Fractie PvdA, P. Canters
Fractie ChristenUnie, H. Witteveen
Fractie GroenLinks, J. Duursma

Geen opmerkingen:

Een reactie posten