Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

woensdag 9 december 2009

Tunnel Kennedylaan

Dhr. Waanders stuurde 5 december onderstaande brief over het plan voor de Kennedytunnel aan wethouder Elsenaar.

----------

Hoe zou het toch komen dat…..
ofwel
Wethouder Elsenaar is bijzonder in zijn nopjes met het “geschenk” van Prorail (De Gelderlander, 16-10-2009)


Geconfronteerd met politiek of politicus reageert menig burger op zijn zachtst gezegd niet bepaald positief. Vertrouwen, daar lijkt het met name aan te schorten. Geen goede zaak voor de democratie, de burger en de politicus.

Vanzelfsprekend spant de politicus van landelijk tot gemeentelijk niveau zich tot het uiterste in om dat vertrouwen te herstellen. Zo worden niet nagekomen beloften rechtgepraat onder het door de politiek zelfbedachte motto “voortschrijdend inzicht”, wordt de oorzaak van zetelverlies verklaard door “we hebben de kiezer onvoldoende duidelijk gemaakt dat ….”, worden vragen aan politici inhoudelijk vaak niet beantwoord, maar gepareerd met “waar het werkelijk om gaat….”. Toch jammer dat “onze” zogeheten maar vaak niet als zodanig ervaren “volksvertegenwoordigers” ondanks al hun inspanningen niet begrepen worden. Niet begrepen, omdat de burger/kiezer ……..

Of, zou het wellicht zo kunnen zijn dat de burger de politicus dondersgoed begrijpt en doorziet en juist daardoor onbegrip, machteloosheid en onvrede ervaart?

Laten we een voorbeeld nemen, letterlijk en figuurlijk dicht bij huis, té dicht zelfs: de Betuwelijn.

Jaren geleden werd besloten tot de aanleg. Met Noordtak vanzelfsprekend. Want om al die goederentreinen door steden en dorpen te laten denderen, dat kan niet.

Dat de lijn wat duurder uitpakt dan begroot, soit. Dat blijkt bij menig groot project nogal eens het geval te zijn. Voortschrijdend inzicht.

Dan sneuvelt de Noordtak. Erg vervelend. Vooral voor de omwonenden van het bestaand spoor, dat de goederentreinen moet gaan opvangen. De burger voelt zich belazerd en maakt zich zorgen. Onwennig blokkeren keurige burgers bijvoorbeeld in Velp even het spoor om zich in hun zorgen te laten zien en horen. Gelukkig worden zij begrepen door bezoekende kamerleden en de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat. Géén Noordtak, helaas, maar wél de toezegging niet meer dan 20/24 goederentreinen per etmaal.

Ondertussen worden de toenemende scheuren in ons huis nog even “gemeten” door een door Prorail(!) ingeschakeld onderzoeksbureau. De geldende normen worden grotendeels niet overschreden en waar dat wel het geval is, is dat niet de oorzaak van de scheuren……..

De goederentreinen. Het gaan er meer worden, verbijsterend veel meer. Onbegrip, machteloosheid en onvrede. Wat begrijp ik de burger en mezelf toch goed, en de politiek en de politicus absoluut niet.

En dan, dan heeft de politicus Elsenaar toch nog een geschenk. Notabene gekregen van Prorail. Een tunnel op een kleine steenworp afstand van ons huis. “Erg goed voor Velp”, aldus Elsenaar. Een surprise, dat wel, want de tunnel stond niet op mijn verlanglijstje.

Geachte heer Elsenaar, ik ben mijn vertrouwen in de politiek volledig kwijtgeraakt. Ongetwijfeld betreurt u dat en kunt u mij uitleggen dat dit niet terecht is. Dat u er van alles aan gedaan heeft, doet en zult doen om ……

Bespaar u evenwel de moeite: deze burger zal u niet meer begrijpen, nu niet en ook niet straks bij de gemeentelijke verkiezingen.

Met vriendelijke groet,
S. Waanders
(adres verwijderd - TKo)

kopie: media, politieke partijen, belangenorganisaties.

1 opmerking:

  1. Mooi geschreven!

    Tegenwoordig lijkt iedere politicus 'tunnelvisie' te hebben. Overal waar een verkeersprobleem is moet een tunnel komen. Het is naar mijn idee maar de vraag in hoeverre tunnels de problemen nu echt oplossen.

    Het probleem in Velp is niet dat de overgangen lang dicht zitten, maar simpel weg dat er te veel treinen, te hard, en te dicht langs de huizen rijden. Een tunnel neemt dat probleem niet weg. Een echte oplossing is de snelheid omlaag, of betere afscherming van de spoorbaan om zo trillingen en geluid te beperken.

    BeantwoordenVerwijderen