Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

dinsdag 8 juni 2010

Wonen langs het spoor

Het Kabinet heeft op 4 juni besloten dat er 40 - 62 goederentreinen per dag over de IJssellijn gaan rijden. Dit staat te lezen in een brief, die minister Eurlings heeft geschreven aan de Tweede Kamer.

De plannen om zonder spoorboekje in de brede Randstad te rijden is een plan wat door alle politieke partijen gesteund wordt. De vraag is hoe de partijen denken over de komst van deze goederentreinen en de maatregelen die daarvoor nodig zijn. De nieuwe Tweede Kamer moet beslissen of ze het verantwoord en wenselijk vinden om zoveel goederentreinen over de IJssellijn te laten rijden.
Op www.ijssellijn.info vindt u de partijstandpunten van die politieke partijen, die gereageerd hebben op het verzoek van het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking (RONA). Op 9 juni wordt de nieuwe Tweede Kamer gekozen en kunt u de standpunten over dit onderwerp meenemen in uw keuze.

In het Kabinetsbesluit van 4 juni staat te lezen waarom er meer goederentreinen over de IJssellijn en Twentelijn komen, omdat "de Betuweroute niet voor alle herkomsten en bestemmingen een logische route biedt. Met de besloten voorkeursvariant wordt de Betuweroute wel meer en beter benut" en "de relatie Randstad-Bentheim springt eruit met een reistijd verbetering van circa een uur door de routering over de IJssellijn".

Oftewel, met de nieuw aan te leggen korte boog bij Deventer zal deze veel goedkopere en snelle route over de IJssellijn van harte gebruikt gaan worden door goederenvervoerders. De overheid of ProRail heeft geen mogelijkheden vervoerders te dwingen bepaalde routes te rijden of te vermijden. De bescherming van omwonenden moet nog geregeld worden in nieuwe wetgeving, die deels al bij de Tweede Kamer ligt.

De kritiek op de nieuwe wetgeving voor geluid en het vervoer gevaarlijke stoffen door gezaghebbende partijen en het ontbreken van een wet op trillingen doet het ergste vermoeden voor onze wettelijke bescherming in de (nabije) toekomst. ProRail, die tot op heden niet thuis geeft bij klachten over overlast zal de controle, handhaving en het nemen van passende maatregelen in de nieuwe wetgeving op zich moeten nemen. De NS heeft vrij recent de Sprinter ingezet, die meer geluid en trillingen produceert in plaats van minder. Moeten wij geloven, dat in tijden van crises er binnen 10 jaar 80% stiller goederenmaterieel en vrijwel geheel stil reizigersmaterieel is, waar men in deze plannen vanuit gaat?

De gedeputeerden van de provincies Gelderland en Overijssel die ons hebben vertegenwoordigd geloven wel, dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat met veel geld alle maatregelen kan nemen, zodat we niet méér overlast krijgen van de goederentreinen. Er is een toezegging gedaan, dat er een onderzoek zal komen hoe het goederenvervoer na 2020 moet rijden, om tijdig op ontwikkelingen te kunnen inspelen.
Voormalig minister Netelenbos heeft in het verleden ook toezeggingen gedaan, die uiteindelijk niets waard bleken te zijn.

Op www.ijssellijn.info vindt u altijd het laatste nieuws over de mogelijke komst van de goederentreinen en alles wat daarmee te maken heeft. Lees daar o.a. de brief met de voorkeursbeslissing van de minister aan de Tweede Kamer.

Voor vragen kunt u contact opnemen met het secretariaat van het RONA: 026 4950269 of via de website www.ijssellijn.info

Geen opmerkingen:

Een reactie posten