Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

dinsdag 28 september 2010

Een nobele daad van een Projectontwikkelaar voor de Traverse.

Door: Adriaan Dolk

Enige dagen geleden ontvingen de inzenders van een ‘zienswijze’ over de startnotitie Traverse van de provincie een lijvig geschrift getiteld: Reactienota startnotitie Traverse Dieren, waarin alle inzenders keurig van een volgnummer werden voorzien. Dit document is ook op de website van de provincie te vinden.

Die startnotitie voor het project ‘de Traverse’ werd door de provincie gemaakt omdat de Traverse een heel ander project is dan het project Hart van Dieren. Het project Hart van Dieren moest de doorstroming van het verkeer door Dieren bevorderen en de barriërewerking van de N348 verminderen tussen Dieren Noord en Dieren Zuid. Het project Traverse moet nu de doorstroming van het verkeer door Dieren bevorderen en de barriërewerking van de N348 tussen Dieren Noord en Dieren Zuid verminderen. Tenminste dat is wat ik er van snap. Het enige verschil dat ik kan ontdekken is het maatgevende budget. Hart van Dieren beschikte oorspronkelijk over een budget van € 104,7 miljoen. Het project Traverse beschikt nu na herformulering van het project (zie de startnotitie) en na aftrek van bestedingen aan het project Hart van Dieren (door het putje gespoeld) nog over een budget tussen de € 74,5 en € 77,8 miljoen.

De Gelderlander meldt op 18 september j.l. dat volgens de projectleider van de Traverse veel inzenders twijfelen aan het nut en de noodzaak van de bundeling van de spoorlijn en de N348 en dat zou leiden dat er in het mer-onderzoek meer aandacht komt voor varianten zonder die bundeling. Ook bevatten veel zienswijzen een pleidooi voor de variant met een lange tunnelbak, maar die zou wel eens te duur kunnen zijn.

Is dat nou het gebruikelijke verhullend taalgebruik van bestuurders waaraan we gewend zijn of gloort er licht aan het einde van de tunnelbak?

Bij mij bestond het vermoeden dat met deze slagen om de arm de uitlatingen van de projectleider in de pers een hevig gekners der tanden bij de Stichting Twickel zou veroorzaken. Stichting Twickel is zoals u weet eigenaar van het landgoed Hof te Dieren en wenst een appartementencomplex te bouwen op het landgoed dat aangewezen is als landschapspark en Rijksmonument en is daarom - mogelijk tot voor kort - een duidelijke voorstander van ontsnippering.

Maar curieus genoeg verzoekt de woordvoerder van de Stichting (volgnummer 1 en zo hoort het ook) in zijn ingediende zienswijze - na nog enige oprispingen over de brede steun van provincie en Rijk voor de ontsnippering - de probleemstelling van het project Traverse uit te breiden met de versnippering van het landgoed Hof te Dieren. Hij laat in het midden of hij spreekt over een verdere versnippering of over ontsnippering. Ook bij hem verhullend taalgebruik dus, dat zou wat kunnen beloven.

Alle lof hoe deze projectontwikkelaar de mogelijkheid open laat over z’n eigen schaduw heen te springen en zich te realiseren dat het vrijkomende budget, indien zijn verzoek door de provincie wordt gehonoreerd, kan worden aangewend voor verbetering van de verkeerssituatie in Dieren.

Adriaan Dolk, Dieren

Geen opmerkingen:

Een reactie posten