Bijlage 1 bij de brief van Joop Zijlstra die hij namens het Het Comité schreef aan de Tweede Kamercommissies van V&W en VROM
Over plan Traverse Dieren.
Prima kern.
In plan Traverse Dieren is op het tracé van de Burg. De Bruinstraat een ongelijkvloerse verkeersweg geprojecteerd met overhuivingen ter hoogte van de Harderwijkerweg, het (nieuwe) Stationsplein en de Wilhelminaweg. Prima!
Deze ‘gatentunnel’ draagt echt bij aan het oplossen van de problemen van het doorgaande door Dieren. De gatentunnel is een aanvaardbare variant op de dichte verkeerstunnel van een eerder plan Hart van Dieren. De onderdoorgang werd ondanks noodzaak ervan door de commissie Verdaas weggeadviseerd.
Goede punten.
Traverse Dieren verschilt in vergelijking met het plan Hart van Dieren in positieve zin door het vervallen van de spoorbak, door de handhaving van het NS-station (monument) en door een onderdoorgang onder het spoor voor het doorgaande verkeer naar en van Apeldoorn. Gelukkig is het voornemen tot inrichting van een ecoduct over het spoor in het westelijke plandeel vervallen.
Punt van grote zorg.
Helaas laat het westelijke deel van plan Traverse Dieren nog te wensen over.
De verlegging van de N348 brengt immers geen verbetering met zich mee voor het doorgaande verkeer ter plaatse.
Op een gelijkvloerse kruispunt westelijk van een Shell benzinestation dient het autoverkeer zich te splitsen. Met behulp van verkeerslichten moet het lokale bestemmingsverkeer zich invoegen in de weg voor regionaal verkeer.
De kruising blijft zo een knelpunt voor het doorgaande verkeer. Dat is te erger omdat juist dat verkeer - naast de autonome groei - fors zal toenemen door de voorgenomen afsluiting van Doesburgsedijk voor alle gemotoriseerde verkeer.
Dat die gelijkvloerse kruising knelpunt blijft is te betreuren omdat het kruispunt Arnhemsestraatweg / Ellecomsedijk (N317), gereconstrueerd en wel, ook al een knelpunt blijft door aansluiting van de dorpsroute uit Arnhem op de N348.
Voor het plan tot de verlegging van de N348 speelt de wens tot ‘ontsnippering’ van het gebied van Hof te Dieren een rol. De hoofdrol is echter voor een door de Stichting Twickel te bouwen appartementenlandhuis op Hof te Dieren. Vraag is waarom het ontworpen landhuis niet is ingetekend in het plan, dit in tegenstelling met andere wenselijke plannen voor bebouwing.
Handhaving van de huidige N348 biedt de mogelijkheid om de splitsing van lokaal en
regionaal verkeer zonder verkeerslichten, dus zonder wachttijden, te organiseren. Regionaal verkeer kan zonder belemmering doorstromen
Dat is in het voorgestelde plan Traverse Dieren wel even anders, ook nog eens tegen aanzienlijk hogere kosten.
Overige discussiepunten.
De nadere invulling van plan Traverse Dieren roept nog enkele vragen op.
- De inrichting van de Molenwegdriehoek met kantoorvilla’s laat van het dorpse
aanzien van Dieren niet veel over, hetgeen ook gezegd kan worden van de
appartementgebouwen aan een nieuwe Noorderparallelweg.
Waarom aan de Noorderparallelweg huizen afbreken die men graag bewoont? Dat geldt ook voor woningen in de Molenwegdriehoek.
- Het is jammer is dat het plan niet voorziet in een verplaatsing van Gazelle.
Financiën
De herinrichting van de N348 in Dieren is een verantwoordelijkheid van de provincie Gelderland. Hopelijk draagt het Rijk alsnog bij in de bekostiging van de reconstructie van de provinciale verkeersweg gezien de voorgeschiedenis.
J.A. Zijlstra, secretaris van Het Comité.
Ellecom, 31 oktober 2008
Geen opmerkingen:
Een reactie posten