Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

dinsdag 11 november 2008

Joop Zijlstra schrijft ook aan de Tweede Kamer

Ellecommer Joop Zijlstra heeft namens "Het Comité" gisteren (10 november) een brief aan de Tweede Kamer-commissies van V&W en VROM geschreven.
Daarin geeft hij commentaar op de brief die het Rhedense college van B&W vorige week aan deze commissies schreef. Bijgaand zijn brief met bijlagen.

Door: Joop Zijlstra

Aan de leden van de Tweede Kamercommissies VW en VROM

Commentaar op de recente brief aan u van B.& W. van de gemeente Rheden.

Op 4 november zond het College van B.& W. van de gemeente Rheden aan u een brief over de provinciale weg N348 in Dieren (gem. Rheden).

In de brief verzoeken B.& W. u dringend een eerder toegekende bijdrage van 53,3 miljoen euro toch weer beschikbaar te stellen. De betreffende ministeriële beschikking werd in de tweede helft van 2007 ingetrokken na het vervallen van plan ‘Hart van Dieren’ (plan I). Oorzaak daarvan was de overschrijding van de begroting met 40%, zijnde ruim veertig miljoen euro.

B.&W. kenschetsen plan I nu als te ambitieus. De Provincie Gelderland liet een commissie oordelen over te behouden en te schrappen onderdelen.
De verdiepte aanleg van het spoor kon vervallen. Met de kwalificatie ‘onnodig’ bevestigde de commissie onze volgehouden kritiek op dat onderdeel.

Punt twee van onze kritiek op het plan, de plaats van een ecoduct, werd door de commissie niet inhoudelijk beoordeeld. )*
Men volstond met het advies het ecoduct onder te brengen in een plan voor de herinrichting van de uiterwaarden in connectie met de Veluwe.

De met het ecoduct samenhangende verlegging van de N348 bleef onderdeel van een nieuw plan ‘Traverse Dieren’, (plan II). De wegverlegging is voor ons steen des aanstoots: de verlegde N348 zal de doorstroom van het doorgaand verkeer niet bevorderen. In plan II moet immers al het lokale verkeer direct ten westen van Dieren met behulp van verkeerslichten invoegen in het doorstromende regionale verkeer. De verkeerslichten zullen opstoppingen doen ontstaan, die nog vergroot worden door de toename van het aantal voertuigen op de N348 als gevolg van afsluiting van de Doesburgsedijk ten zuiden van Hof te Dieren. Onafhankelijke verkeersdeskundigen hebben ons in onze mening gestaafd dat het doorgaande verkeer beter af is met handhaving van het huidige tracé.

Vraagt u zich af wat men dan toch voorheeft met verlegging en afsluiting?
Welnu, in 1996 beloofde B.& W. aan de stichting Twickel dat zij zich zouden inspannen om de wegverlegging en de afsluiting te realiseren, waarna Twickel het gebied van Hof te Dieren zou kunnen ‘ontsnipperen’. Het landgoed kon worden heringericht met een nieuw te bouwen appartementenlandhuis als centraal punt. Dat gebouw had men al eerder willen realiseren maar de appartementen, bedoeld voor welgestelden, bleken onverkoopbaar.
Men verwacht dat de verlegging van de N348 daarin verbetering zal brengen.

Wij zouden geen overwegende bezwaren hebben tegen genoemd particulier initiatief, ware het niet dat de verlegging van de N348 verkeerd uitpakt voor het verkeer. Bovendien, de verlegging en afsluiting ten behoeve van Twickel en de nieuwe bewoners gaat ook nog betaald worden uit de algemene middelen.
De beschreven omstandigheden zijn bij het gehele gemeentebestuur bekend.

U vraagt hoe het komt dat plan II dan toch algemeen gedragen wordt?
Het is toch besproken met vertegenwoordigers uit bevolking en bedrijfsleven? Is het niet unaniem door de gemeenteraad vastgesteld?
Het laatste is waar, het eerste wil het College van B.& W. graag doen geloven.

Op de mededelingen van B.& W. aan u is nogal wat af te dingen.

1. Zowel In plan I als plan II wordt uitgegaan van verlegging van de N348, als was deze vanzelfsprekend. Zoveel is zeker: de gemeenteraad weet in deze van de hoed en de rand. Aan de bezwaren tegen plan II is men voorbijgegaan. Naar onze indruk kan of wil men niet opponeren, sterker, men waagt dat niet.
Het algemene beeld van gemeenteraden na de ‘dualisering’ dringt zich op.

2. Voor het ‘nauwe overleg met ‘vertegenwoordigers uit de bevolking’, stelde het College van B.& W. de ‘Tafel van Tien’ samen. Belangenverenigingen werden uitgenodigd en ook instituties in het bedrijfsleven. Het waren in stricte zin ook geen vertegenwoordigers van de bevolking zoals B.en W. schrijven.
Het College weerde zelfs op voorhand kritisch ingestelde groeperingen.
Binnen het overleg lieten de deelnemers, om het eigen belang in het plan niet te schaden, het wel uit hun hoofd kritisch te zijn over belangen van anderen.

Het Comité werd uitgesloten van deelname aan het overleg. Wij waren erop aangewezen ons zakelijk oordeel over plan II schriftelijk aan te bieden.
Onze bijdragen werd voor kennisgeving aangenomen. U kent die termen en weet wat ze in praktijk betekenen.
Plan ‘Traverse Dieren’ wordt op het aangegeven punt niet door ons gedragen evenmin als door andere alerte personen uit de bevolking. (Bijlagen 2 t/m 4.)
Het is niet volgens waarheid als men spreekt van een breed gedragen plan ‘Traverse Dieren’. Van een voldragen plan is al helemaal geen sprake.
In bijlage 1 kunt u kennisnemen van ons zakelijke oordeel over plan II.

Ondanks onze ernstige kritiek vallen wij het College van B.& W bij in zijn roep om geldelijke steun. Over de hoogte ervan beslissen straks de ministers.
Wij verzoeken u bij hen te pleiten voor hulp aan ‘Dieren’, maar u wilt hen vooral ook wel vragen om een kritische beoordeling van plan II.
Op VW en VROM is men daartoe uitstekend geëquipeerd.
Kortom, steunt u plan ‘Traverse Dieren’ met de clausule dat het geld wordt besteed aan het oplossen van het verkeersprobleem en aan niets anders.

Wij zijn desgevraagd bereid u genoemde punten van onze kant toe te lichten.

Met hoogachting en met een vriendelijke groet,

Drs J.A. Zijlstra,
Secretaris van Het Comité

)* Er is veel over te doen geweest hoe het College van B&W manipuleerde in plan I met de plaats voor het ecoduct. Men koos daarvoor een plaats die in de ogen van het deskundige Alterra ongeschikt was. Dit had als doel uit subsidie van LNV voor het ecoduct de verlegging van de N348 te kunnen bekostigen.

cc: Ministers van V.& W. en VROM; Provinciaal bestuur van Gelderland, Gemeentebestuur van Rheden.

Bijlage 1. De zakelijke tekst spreekt voor zich.
Bijlage 2 t/m 4. Enkele ‘documents humains’.
Te raadplegen is ook http://politiekrheden.blogspot.com
----------
Klik op een van onderstaande links om naar de betreffende bijlage te gaan.

Bijlage 1 - Over plan Traverse Dieren.

Bijlage 2 - Duo Nimby en Nimby - Van gelijke behandeling gesproken

Bijlage 3 - Brief aan Dr J.M. Cramer,minister van VROM

Bijlage 4 - Lessen voor de toekomst - Column Nel Son in De Regiobode dd 5 november 2008
----------

Geen opmerkingen:

Een reactie posten