Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

vrijdag 6 maart 2009

“Behoud en verbetering van het leefmilieu langs de IJssellijn”

Afgelopen dinsdag nam de Rhedense gemeenteraad unaniem de motie “Behoud en verbetering van het leefmilieu langs de IJssellijn” aan. De motie was oorspronkelijk een initiatief avn de VVD.

Het college van B&W wordt opgedragen om met een reeks andere overheden in overleg te treden om gezamenlijk een standpunt te bepalen dat ten doel heeft om het leefmilieu langs de IJssellijn over te behouden en te verbeteren . Daar dienen ook de Rhedense spoorgroepen bij betrokken te worden. Vóór 1 oktober 2009 moeten B&W met de resultaten komen.

Ik heb dinsdag slechts een deel van de raadsvergadering kunnen volgen (via de radio). De motie werd op het eind van de raadsvergadering vanwege tijdgebrek bij hamerslag aangenomen. Er was geen discussie over de inhoud of de strekking van de motie. Er was dus ook geen reactie van het college van B&W te beluisteren. Erg jammer allemaal, want nu blijft voorlopig in het ongewisse hoe sommige onderdelen van de motie moeten worden geïnterpreteerd.

Zo staat bij het laatste bolletje van de overwegingen dat: “extra gebruik van de spoorlijn door alle partijen wordt aangemoedigd in het kader van Duurzaamheid, verbetering van het milieu (terugdringen CO2) en als alternatief voor het toekomstige tekort van brandstof (olie);”

Ik mag toch hopen dat daarmee niet bedoeld wordt dat de gemeenteraad voorstander is van de te verwachten toename van het aantal goederentreinen over ons spoor. Laat staan het vervoer van gevaarlijke stoffen.

En dan is er nog dat overleg met die andere overheden. Dat kan niet worden beperkt tot het toezenden van alleen deze motie. De gemeente dient deze partijen actief te benaderen. Het mag niet zo zijn dat het college op 1 oktober zegt: we hebben de motie aan de verschillende partijen toegezonden en daarmee is ie uitgevoerd. Ook het overleg met de spoorgroepen dient inhoud te krijgen. Dat mag zich niet beperken tot het uitwisselen van nieuwtjes en weetjes op ambtelijk niveau maar er dient formeel overleg te worden gestart waar de spoorgroepen én de gemeente hun wensen en ideeën kunnen inbrengen om op die manier samen tot concrete plannen voor bescherming en verbetering van het leefmilieu te komen.

En het college dient zich voor het uitwerken van de plannen ook niet te verschuilen achter de brede rug van de provincie als die de aanliggende gemeenten rijp wil gaan maken voor de rijksplannen waarin het toekomstige railgoederenvervoer over de IJssellijn wordt opgevoerd tot 50 of zelfs 70 goederentreinen per dag en waarin de IJssellijn is opgenomen in het Basisnet spoor, het plan voor de regulering van het vervoer van gevaarlijke stoffen.

De motie is een stap in de goede richting. Laat het alsjeblieft geen lege huls worden.

De motie heeft ook aandacht gekregen in De Gelderlander in het artikel Rheden komt op voor mensen langs het spoor.


Onderstaand de motie. Klik op een afbeelding om te vergroten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten