Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

zondag 8 maart 2009

Hondenpoep

De laatste weken komen er nogal wat reacties op een artikel over de strijd tegen ergernis numero 1, de Hondenpoep. Het artikel heb ik op 25 september 2007 (!) op de weblog geplaatst. Om de discussie beter zichtbaar te maken heb ik de posting op vandaag gedateerd. Misschien willen meer mensen zich in de discussie mengen.
---------------------------------------------------------------------



De gemeente gaat werk maken van het Hondenpoepprobleem. Een goede zaak al blijf ik sceptisch over de uitwerking. Eerdere maatregelen leverden niet veel op. Hopelijk wordt er nu echt doorgepakt.

De campagne ‘Schoon Genoeg!?’ die de gemeente in 2003 en 2004 voerde heeft weinig verbetering gebracht. Deze campagne richtte zich o.a. op voorlichting en het aanspreken van hondenbezitters. De wijktoezichthouders moesten de hondenbezitters, indien nodig, aanspreken op hun gedrag maar daar kwam niet veel van. De toezichthouders hebben geen verbaliserende bevoegdheid en konden daardoor niet handelend optreden. .

In de periode 2002-2006 wandelde onze raadsfractie iedere maand door de dorpen en wijken en steevast kwam dan het probleem van de hondenpoep aan de orde. In de gemeenteraad wordt ook herhaaldelijk door vrijwel alle partijen aangedrongen op de aanpak van dit probleem.

In Velp-Zuid hebben vooral Ger van Hattem en Joop van den Beeten van het wijkplatform zich sterk gemaakt voor de aanpak van dit probleem. In Rheden heeft Gerrit Bosman van het Rhedens Dorpsbelang al voor elkaar gekregen dat er poepbakken zijn geplaatsts waar hondenbezitters de uitwerpselen in konden gooien. Vandaar de term “bakken van Bosman”. Hulde aan deze mensen.

De gemeente wil dat het aantal klachten over hondenpoep in 2009 is afgenomen met 50% ten opzichte van 2006. In het plan van aanpak staat niet horveel klachten er in 2006 precies waren. Dus meetbaar is het niet echt. Of we moeten de cijfers van 2006 nog krijgen.


Daartoe wordt een aantal maatregelen genomen:
1. twee milieucontroleurs/ambtenaren met bijzondere opsporingsbevoegdheid worden ingezet om te handhaven en verbaliserend op te treden als dat nodig is.

2. Inzet van de volgende middelen
. Hondenpoepbakken
. Herinrichting openbaar groen. Een van de knelpunten is de aanwezigheid van veel grasveldjes zonder bossage er omheen. De herintroductie van lage bossage rondom grasveldjes leidt tot een verminderde toegankelijkheid van de grasvelden voor de honden.
. Verstrekken van opruimmiddel

3. Extra communicatie oa. Via de aanslag hondebelasting.

Daarbij wordt aangetekend dat er niet één standaard pakket kan worden ingevoerd maar dat (in overleg met betrokkenen) er voor een bepaalde wijk of dorpskern gekeken moet worden naar de meest effectieve maatregelen.
Veel mensen laten hun hond uit in de straten in hun omgeving. Veel van die hondenbezitters hebben spullen bij zich om de uitwerpselen van hun hond op te ruimen. Da’s hardstikke goed.

Helaas zijn er ook veel a-sociale figuren die de hondenstront laten liggen waar het neerkomt. De vele goedwillende hondenbezitters moeten lijden onder de helaas eveneens vele onverschillige aso’s.

De bestrijding van dit probleem gaat nu het lieve sommetje van € 137.000,- per jaar kosten. Daarvan is € 100.000,- bestemd voor de twee milieucontroleurs die de aso’s te pakken moeten nemen. Asociaal gedrag kost de gemeenschap dus een hoop geld. Als het inderdaad dit probleem terugdringt is het goed besteed geld.

Wethouder Tiemens merkte tijdens de eerste behandeling van het plan van aanpak op dat de gemeente nu moet laten zien dat ze echt bereid is om te handhaven.

We wachten af.
Pak ze Harriët!!
Pak ze!!

17 opmerkingen:

  1. Controleurs hondenpoep??

    Beste gemeente,
    Als bewoner van Velp (zuid) ben ik erg ontevreden over het hondenpoepbeleid, nooit heb ik elders waar ik heb gewoond in zo'n smerige omgeving rondgelopen.
    Als er ruim 100000 euro wordt besteedt aan controleurs, wil ik ze wel eens zien.
    Ik vind dat er een gemeentelijke verordening moet komen waarin de vervuiler betaald.
    Dus hoge boetes voor de asociale hondenbezitter, want zoals het nu is gaat buiten elk boekje.

    Een ontdane Velpenaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb die controleurs ook nog niet gezien.
    Hopelijk zijn al die mooie plannen niet alleen voor de publiciteit.
    Het wordt nu tijd om ze ook uit te voeren.
    Over 'n paar maanden zal ik eens navragen hoeveel bekeuringen er zijn uitgedeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier een reactie van iemand die wel de behoefte van zijn hond opruimt, het is inderdaad niet netjes de behoefte van je hond te laten liggen.
    Maar om deze mensen dan met A-SOCIALEN aan te spreken vindt ik te ver gaan, je mag dat misschien denken maar maar blijf wel netjes op papier.
    Sorry zo gaan we hier toch niet met elkaar om.
    Je neemt een zakje of schopje mee en ledig dan je schep in de put of loos je zakje in een bak, als je die teminste kunt vinden.
    Want daar blijft deze gemeente ver in belofte achter , wij hondenbezitters moeten wel van onze kant alles doen maar de gemeente ho maar.

    mvg
    een hondenbezitter

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoe noem je mensen die de drollen voor een ander achterlaten dan?
    Als je bakken mist dan kun je dit bij de gmeente melden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier ook nog even een reaktie van een A-Sociaal uit Dieren.Ik heb n.l. ook een hond en heb het ook wel eens niet opgeruimd. Ik denk dat iedereen dat wel eens overkomt dat je hond het zo ver in een struik doet b.v.dat je er niet bij kunt.Op de eerste plaats vind ik het erg dat de ( hr. ) Kooijmans over A-Socialen spreekt. Heeft hij in zijn leven nooit iets gedaan wat niet helemaal volgens het boekje is. Is hij wel geschikt voor deze web-site want aan zijn taalgebrek schort nog wel het een en ander.De honden haat druipt er van af. Noemt hij de gemeente ook A-Sociaal omdat die wel verwacht dat je de uitwerpselen van je hond op ruimt maar niet voor voldoende poep bakken zorgt.En noemt hij de gemeente ook A-Sociaal omdat die meteen het forse bedrag voor een hondedrol op 90 euro durft te zetten.Want volgens mij is het nog altijd zo dat je eerst de zaakjes goed op orde moet hebben( afvalbakken ) voordat je bepaalde regels kunt maken.Wat dat betreft gaat de gemeente hier achterwaarts te werk maar daar hoor ik ( de hr.) Kooijmans niet over. Hij is erg partijdig en de reactie die ik hierop van hem kan verwachten zal ook wel erg negatief naar mijn kant zijn. Ik heb zo juist het stukje van mijn voorganger,( Anoniem) gelezen. Die is het ook niet eens over het taalgebruik van Kooijmans. Maar de reaktie van Kooijmans is me nog geen hondendrol waard. Dat slaat gewoon helemaal nergens op.En zo kan ik nog wel even doorgaan maar dat is zonde van mijn tijd.Kooijmans is nu eenmaal erg anti-hond maar dat zal hij wel tegenspreken.

    M.Vr.Gr. Hondenpoepie !!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mensen die de hondenstront bij een ander op de stoep laten liggen noem ik a-sociaal.

    Overigens heb ik zelf ook honden. Dus dat van die hondenhater valt nog wel mee.

    En het is een van de weinige keren dat ik van partijdigheid voor de gemeente wordt beticht. Ik heb meestal heel andere ervaringen

    Als er in Dieren nog geen poepbakken zijn dan moeten die er komen. Meld je daarvoor bij de gemeente.

    Wel aardig om te overdenken hoe iemand er toe komt om zichzelf Hondenpoepie te noemen.

    Oh ja, ik schrijf op MIJN website wat IK wil. Als het niet bevalt dan moet je er vooral niet komen kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo,

    Hier weer met hondenpoepie.
    Zoals ik al zei had ik deze reaktie wel verwacht.U moet vooral op UW webside schrijven wat u wilt, maar u moet wel tegen kritiek kunnen!!!

    Dus nogmaals: een hondendrol is in de gemeente Rheden 90 euro waard, uw reaktie niks !!!!!!!!!!

    Einde bericht.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tja, lezen is blijkbaar ook een kunst. Dat van die kritiek is overigens geheel wederzijds.

    Het is ook niet prettig als je een bekeuring krijgt. En het is altijd te duur. Maar je weet wel waarvoor je die krijgt.

    En blijf uitkijken voor hondendrollen. Niet zo lekker als je in zo'n hondenpoepie trapt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo,

    Ik ben het helemaal met de twee vorige schrijvers eens!
    Ik dach n.l.ook dat Kooijmans voor de bevolking in de gemeente op kwam. Wat het opruimen van de hondenuitwerpselen betreft, oké. Opruimen moet geen probleem zijn.
    Maar op de negatieve reakties t.o.v. de gemeente reageert hij niet. Hondepoepie schrijft duidelijk dat de gemeente de zaakjes niet op een rijtje heeft en dat is ook zo. Waarom daarop geen reaktie?
    En ik lees over een bedrag van 90 euro boete, dat is toch niet waar? Over a-sociaal gesproken. Ik heb zelf geen hond maar vraag me toch af waar al die hondebezitters eigenlijk belasting voor betalen. Dat moet toch een fiks bedrag opleveren en kan de gemeente daar dan niet beter eens per week b.v. de reiniging op af sturen i.p.v. die dure hondenwachters. Zo hou je de boel toch ook netjes!

    En ik heb altijd gehoord als je in de poep trapt: Je trapt in het GELUK !!!
    Maar in deze gemeente brengt het hebben van een hond alleen maar ongeluk!!!

    Bert.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Vinden jullie het geen tijd wordt dat er iets aan ergernis no-1, het hondenpoepprobleem, wordt gedaan?

    Bij mij in Velp-Zuid zijn de hondenpoepbakken al geplaatst. Ik weet niet hoe het in Dieren is maar als daar nog steeds niets is gebeurd dan moet daar nodig iets aan gebeuren.

    Maar.. ook zonder hondenpoepbakken blijf je als hondenbezitter verantwoordelijk voor je eigen hond. Dat kun je niet zomaar afschuiven op een ander.

    En wat ik graag wil weten of er nu wel of niet bekeuringen zijn uitgedeeld.

    En nog wat. De reacties zijn anoniem. Waarom? Misschien bent u wel een en dezelfde persoon. Je kunt hier toch ook open over discussieren! En als er onrechtvaardigheden zijn gebeurd dan zijn details altijd wel handig. Is er iemand bekeurd? Onder welke omstandigheden? Is die persoon eerst gewaarschuwd? enz.

    Schrijf me anders een email. Dan dan weet ik met wie ik praat. En geef me dan ook de details van wat er is gebeurd.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Voor zover ik weet telt de gemeente 2 milieucontroleurs en 2 APV (Algemene Plaatselijke Verordening) controleurs.

    De APV controleurs hebben als taak het aanpakken van de top 10 kleine ergernissen in de gemeente Rheden. Stipt op nummer één staat de overlast door hondenpoep.

    Voor het niet ruimen van hondenpoep, achtergelaten door uw hond, staat een boete van 90 euro. Dit is een landelijk vastgesteld bedrag door justitie.

    De hondenbelasting wordt onder andere gebruikt voor het schoonhouden van hondenuitlaatplaatsen en het plaatsen van hondenpoepbakken.

    Mochten er in uw buurt (nog) geen bakken geplaatst zijn, is het een kleine moeite om het zakje met uitwerpselen thuis in de vuilnisbak te gooien of in een andere afvalbak op straat.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Op mijn oproep dd 11 februari voor meer informatie heb ik helaas nog niets evrnoemen.
    Bij de laatste reactie kan ik me alleen maar aansluiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik vraag me af waarom er aan ergernis nr.2 n.l. het niet aanlijnen van honden niets wordt gedaan. Is het niet zo dat je verplicht bent om overal ( behalve in losloopgebieden ) je hond aan de riem te doen. Ik zie steeds dezelfde personen met hun hond los lopen. Wordt hier eigenlijk ook wat aan gedaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. In maart 09 worden in Dieren-Zuid poepbakken geplaatst.
    Aanlijnen op de openbare weg is verplicht. Daar kan ook voor bekeurd worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Worden er elders in Dieren geen poepbakken geplaatst? Eigenlijk moeten ze toch overal komen want er ligt toch overal hondepoep. Weer u dat?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mijn advies; posten en uitvinden wie de stront (iedere keer) laat liggen - adres achterhalen en het vervolgens bij die asociale klootzakken in/pal vóór de tuin/het tuinpad gooien! En als je geen troep wil opruimen moet je geen hond nemen! Ze laten 'm altijd bij een ander voor het huis schijten, noooooit bij zichzelf!!!

    BeantwoordenVerwijderen