Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

zaterdag 21 november 2009

Werkbezoek Charlie Aptroot

Gisteren bracht Charlie Aptroot, lid van de Tweede Kamer voor de VVD, een werkbezoek aan Velp. Dhr. Aptroot kwam zich informeren over de problemen rond het spoor en het plan van minister Eurlings om in de nabije toekomst zo’n 100 goederentreinen per dag over het spoor door Rheden te jagen.

Het bezoek was een initiatief van de plaatselijke VVD. Negen belangengroepen uit Velp, Rheden, De Steeg, Dieren en Spankeren grepen het bezoek aan om hun zorgen kenbaar te maken. Niet alleen over de huidige situatie maar ook over de regeringsplannen.

Diverse bewoners langs het spoor toonden de scheuren in hun huizen die het gevolg zijn van de trillingen die door passerende treinen wordt veroorzaakt. In het appartementengebouw op de hoek van de Emmastraat en de Brugweg toonden enkele bewoners de scheuren in de muren. Dat terwijl het complex nog geen vijf jaar geleden is gebouwd. Uit hun opmerkingen bleek dat de goederentreinen vaak met zeer hoge snelheid passeren. Met snelheden tussen de 80 en 100 km per uur. Op minder dan 10 meter van het gebouw vandaan. Er werden ook ander woningen bezocht. In een huis op zo’n 100 à 150 meter van de spoorbaan vandaan werden zelfs recent ontstane scheuren geconstateerd waar je ’n vinger tussen kunt steken.
Naast de geluids- en trillingshinder kon Aptroot met eigen ogen de gevolgen van de neerslag van het slijpsel dat van de bovenleiding van het spoor komt constateren.

Na het aanschouwelijke deel werd dhr. Aptroot bijgepraat door de belangenverenigingen. Tijdens een lunchbijeenkomst bij kookenbarbecue.nl (op de Velpse Beemd) presenteerden Geen Noordtak Velp, Dorpsbelang Rheden, de Belangenvereniging Dieren e.o. en het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking hun zorgen over de dreiging van de 100 goederentreinen en de gevolgen die deze absurde plannen voor de gemeente Rheden (en de hele IJssellijn) zullen hebben.
Dhr. Aptroot zal de informatie gebruiken bij de begrotingsbehandeling van het ministerie van Verkeer en Waterstaat die volgende week woensdag (25/11) en donderdag (26/11) zal plaatsvinden.

Er is op dit moment sprake van het aanleggen van een spoorlijn tussen Utrecht en Breda waar meer dan 1,2 miljard euro mee gemoeid is. Zijn boodschap zal zijn: zorg eerst maar eens dat de bestaande spoorlijnen en het spoormaterieel op rode zijn en aan de eisen van deze tijd voldoen op het gebied van trillings- en geluidshinder, veiligheid en oversteekbaarheid. Er zijn tevens enkele eenvoudig uit te voeren maatregelen mogelijk waarmee op korte termijn resultaat kan worden behaald zoals het verminderen van de snelheid van de treinen op gevoelige trajecten (zoals bijv. door Velp) waardoor de trillings- en geluidshinder enigszins afneemt. Voor de langere termijn moet er een goed alternatief voor het goederenvervoer komen. Niet over het bestaande spoor maar over een nieuw aan te leggen Noordtak die dichtbevolkte centra ontziet. Ook alternatieve vervoersvormen zoals over water moeten krachtig worden gestimuleerd.

De VVD had ook de andere Rhedense gemeenteraadsfracties uitgenodigd. De SP werd vertegenwoordigd door raadslid Henk Molenaar en Gemeentebelangen door fractievoorzitter Piet Wubs. Helaas schitterden de andere partijen, PvdA, CDA, Groenlinks en de ChristenUnie, door afwezigheid. Jammer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten