Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

zaterdag 21 november 2009

Trillingen IJssellijn

Door: Thea Hiemstra

Door ervaren trillingshinder hebben de gemeente Rheden en de provincie Gelderland een officieel trillingsonderzoek door Bureau Milieumetingen van de provincie Gelderland ingesteld.

De meetresultaten worden getoetst aan de richtlijn van de Stichting Bouwresearch deel B “Hinder door trillingen voor personen in gebouwen”, SBR-B voor bestaande situatie. Dit is van de 3 categorieën de categorie met de ruimste norm. Dat wil zeggen, dat aan een bestaand spoor de bewoners dubbel zoveel trillingen moeten aanvaarden, dan bewoners aan een nieuw spoor.

Uit het nog lopende onderzoek blijkt, dat aan de IJssellijn ter hoogte van De Steeg de richtlijn op dit moment in meerdere woningen wordt overschreden.
In de dagperiode van 7.00 tot 23.00 wordt de bovenste streefwaarde 0,8 voor de trillingssterkte met meer dan factor 2 overschreden. In de nachtperiode van 23.00 tot 7.00 is in een slaapkamer de bovenste streefwaarde 0,4 met een factor 3 overschreden.

Volgens de hinderkwalificatie voor weg- en railverkeer is met deze overschrijdingen sprake van de kwalificatie hinder.
De streefwaarde voor de trillingssterkte verdeeld over de gehele beoordelingsperiode wordt op meerdere dagen met factor 2 overschreden. De streefwaarde is hierbij 0,1.

In een overzicht:


Toch wil men het personenvervoer intensiveren en het aantal goederentreinen drastisch verhogen. Men neemt aan dat tot ca. 100 meter vanaf het spoor treinen voelbaar zijn qua trillingen. Hoe dichter aan het spoor, hoe beter voelbaar. Men heeft het over goederentreinen in met name de avond- en nachtperiode. Concreet betekent dit een frequent gestoorde nachtrust en negatieve gezondheidseffecten voor de mensen langs de IJssellijn.

Wat trillingen betreft is de hinder nu al zo groot, dat de leefbaarheid aangetast is. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat besteedt in de 189 bladzijden tellende tussenrapportage van het Programma Hoogfrequent Spoor hier geen aandacht aan.

Schade aan gebouwen door trillingen wordt op voorhand al afgewezen door Prorail, hoewel we bijna allemaal scheuren in de woningen hebben.

5 opmerkingen:

  1. Ik vind het echt een gezeur van die mensen in De Steeg... Ik heb een vriend die op het Brantsenpark woont, die hoor ik niet klagen, ik heb het hem gvraagd! Zeker omdat ze geen station meer hebben.
    Mensen lopen maar te klagen over vertragingen en over slechte dingen van de NS, zetten de NS vernieuwde Sprinters in die de Ijssellijn een andere betere naam geven dan de lijn waar altijd de oudste treinen op reden. Persoonlijk vind ik die Sprinters veel fijner rijden dan de Mat 64 (let op, geen Hondekop!!!!) die er eerst reed. Daarbij komt dat je zoiets kunt verwachten als je langst de spoorlijn woont, hetzelfde als meer treinen dan je gewend bent. Ik woon in Rheden, 2 straten van het spoor, (100 meter)en ondervind hier helemaal geen hinder aan. in plaats dat jullie je geld aan iets beters besteden, gaan jullie lopen klagen dat de treintjes teveel lawaai maken en teveel trillen. ZIELIG! Ook dat krantenartikel van vorige week. staat de kleur jullie niet aan? Je woont nou eenmaal langs het spoor. Dat is hetzelfde als dat gezeur over de IJzeren rijn spoorlijn. Gaan mensen nu zeuren dat er weer treinen over gaan rijden, Die spoorlijn ligt er al langer dan dat er dat natuurgebied is! Mensen houden van zeuren.... Je woont nu eenmaal langs het spoor, maak er het beste van, en zeur alsteblieft ergens anders over....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed werk. Het lijkt wel of spoorwegen heilig zijn. Volgens het burgelijkwetboek mag geen trilling van erf op erf worden doorgegeven. Een bedrijf zou in dergelijk geval geen hinderwetvergunning hebben gekregen. Maar ProRail heeft blijkbaar eigen wetten. Het wordt tijd dat hier een eind aan wordt gemaakt. Ziek wordt ik van mensen die vinden dat vooral anderen de lasten moeten dragen zonder te weten waar ze het over hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zou Sanders hetzelfde reageren als er plannen worden gemaakt om 'n paar honderd vrachtwagencombinaties per dag/nacht door zijn straat te dirigeren. Een straat is immers gemaakt voor autoverkeer. Dus daar zal hij dan ook geen bezwaar tegen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tja, mijn huis is in tegenstelling tot sommige in de steeg wel goed geisoleerd tegen lawaai van buiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Trouwens, ik woonde in Velp in de eiberstraat, in een maisonette....
    Waar tegen de avond en s'nacht ook vrachtwagens doorheen kwamen, naar de beemd. Die huizen waren ook niet echt geluidsdicht. Sommige mensen maken overal een probleem van. wisten we ook niet toen we er kwamen wonen.

    BeantwoordenVerwijderen