Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

vrijdag 4 december 2009

BoK Traverse Dieren - inspraak Belangenvereniging Dieren e.o.

Hier begint het bericht Gisteravond werd op de informatieavond van de gemeenteraad van Rheden de BoK (bestuursovereenkomst) Traverse Dieren behandeld, De Dierense belangengroeperingen maakten gebruik van de mogelijkheid de raad toe te spreken. De heer Fred van Daalen sprak namens de Belangenvereniging Dieren e.o.

Belangenvereniging Dieren e.o.

Goedenavond allemaal,

Wie voelt zich nog geroepen om binnen een paar dagen commentaar te willen en ook te kunnen leveren op de BOK? Volgens de gemeente telt dit al 150 kantjes aan onderleggers. De site van de provincie laat zien dat het er nog veel meer zijn!

Om bijvoorbeeld de toekomstvastheid van, de onder de BOK liggende Traverse Dieren tegen het licht te houden, richten wij de blik op het aspect “oversteekbaarheid spoor”.

Alvorens daarop in te gaan, het volgende:
Onder punt 1, pagina 3 van de BOK, staat vermeld dat de gemeente en de provincie het niet verstandig hebben geoordeeld te wachten op de besluitvorming over het PHS: het Programma Hoogfrequent Spoor.

En voorts, dat er inmiddels verkenningen zijn uitgevoerd naar de consequenties van mogelijke toename van het goederenvervoer.
De vraag is derhalve wat deze gevonden consequenties zijn en in hoeverre deze van invloed worden geacht, dan wel zullen zijn, op het plan?

Elders staat onder het kopje “Wat willen wij bereiken”, punt 3, pagina 3: dat de gemeente streeft naar een BOK waarin de belangen van de gemeente versus het ter beschikking staande budget, in balans zijn.
Hierbij mag de vraag worden gesteld of er nu sprake is van deze balans en of deze - ook straks nog - toekomstvast geacht kan worden?

Bij 90 goederentreinen per dag zullen er volgens Prorail nog een vijftal tunnels tussen Arnhem en Zutphen dienen te komen. Een tunnel onder het spoor in de Harderwijkerweg maakt daarvan deel uit.

Maar wellicht zijn deze tunnels ook al aan de orde bij een lager aantal treinen. Het is maar wanneer men deze laat rijden.

Een eerste vraag is wanneer er een dergelijk aantal treinen over de IJssellijn zal rijden?

Daarvoor zijn door V&W een aantal scenario’s voor het gedeelte IJssellijn ontworpen.
Het lage scenario van 80.000 ton vergt 90 treinen per dag, het middelste van 110.000 ton 124 treinen en het hoogste scenario van 160.000 ton, zelfs 180 treinen per dag. Dat zou zich dan voltrokken kunnen hebben in 2040.
Overigens zullen er hier geen 180 treinen kunnen rijden en is ook bij 90 treinen, reeds een nieuwe Noordtak nodig.

2040 is ver weg.
Gaan wij uit van 180.000 ton, dan is veronderstelbaar dat 90 treinen al rond 2020 een feit zullen zijn. Dat is dan slechts 2 jaar na ingebruikname van de Traverse Dieren.

Wanneer door het kabinet treinen vanaf de Betuwelijn zullen worden toegelaten, zal namelijk direct al sprake zijn van ettelijke tientallen treinen per dag. (o.a.Transito uit B.)Voorts dient bedacht te worden dat de Tweede Maasvlakte omstreeks 2013 in gebruik zal worden genomen waardoor redelijkerwijs verondersteld mag worden dat een boost in het vrachtaanbod zal ontstaan.

Daarbij stelt het rijk dat de groei van de aanvoer over zee, voor een zeer groot deel door binnenvaart en spoor dient te worden verwerkt. Punt daarbij is dat de economische groei van Oost Europa niet met binnenvaart kan worden bediend terwijl voor de nabije toekomst daar de grootste economische groei in Europa zal plaatsvinden.

In het raadsvoorstel inzake de BOK wordt dus gesteld dat men niet wacht op de besluitvorming over het PHS.

Uitgaande van Variant 3A zien we dat een tunnel in de Harderwijkerweg niet mogelijk is. De afronding van de besluitvorming rond het gebruik van o.a. de IJssellijn voor goederenvervoer is voorzien vóór zomer 2010.

De minister heeft zich tot nu toe hard opgesteld inzake het afhouden van aangedragen onderzoeken naar redelijk veronderstelbare problemen bij een dergelijk spoorgebruik.
Het ziet er dan naar uit dat Variant 3A in ieder geval ter hoogte van de Harderwijkerweg zal moeten worden aangepast.

De eerste vraag daarbij is of het rijk zonder meer akkoord zal gaan met een dergelijk ingrijpende wijziging van de beschikking die gebaseerd is op Variant 3A.
Een alternatief, waarbij de Variant 3A vrijwel gehandhaafd had kunnen worden, is de tunnel in het verlengde van de Doesburgse Dijk achter langs het Gelders Hof te leggen.

Toch geeft het handhaven van de overweg in de Harderwijkerweg een voordeel.
Het gemeentelijke doel deze weg wat meer verkeersluw te maken, wordt ongetwijfeld gehaald.
Het nadeel is dat Dieren verstoken zal blijken te zijn van efficiënt opererende hulpdiensten; ergo de aanrijdtijden zullen veelal niet gehaald worden.

Een ander gevolg is dat de ontsluiting van Dieren in veel grotere mate via de oostzijde van het dorp zal moeten verlopen dan nu via de centraal liggende Harderwijkerweg.

Een directe ontsluiting van Calluna vanaf de Kanaalweg ligt daarbij in het verschiet.
Het is daarom jammer dat er nog geen Verkeerscirculatieplan is om alvorens de BOK vast te stellen, eerst de mogelijke gevolgen daarvan goed af te kunnen afwegen.

Het brengt de Belangenvereniging er toe de raad te verzoeken nog eens goed naar de BOK te kijken of deze wel in de voorliggende vorm kan en ook nu al mag worden aangenomen.

Wij danken u voor uw aandacht.

Toevoeging Fred van Daalen:(de Raadsleden) zouden moeten vragen naar de (recent gewijzigde) uitgangspunten en/of randvoorwaarden voor het opstellen van het nieuwe (te herziene) VCP.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten