Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

vrijdag 31 oktober 2025

Trage ambtelijk molens

Naar aanleiding van onze oproep om klachten over de trage en moeizame briefwisselingen en communicatie met de gemeente Rheden bij ons te melden hebben wij bij de raadsvergadering van afgelopen dinsdag 28 oktober vragen gesteld aan het college van B&W. De vragen werden beantwoord door de burgemeester.

Onderstaand onze vragen en de reactie van de burgemeester.

==
Klachten over trage ambtelijke molens

Rondvraag Raadsvergadering 28 oktober 2025

Volkspartij Politiek Rheden – Theo Kooijmans

Enige tijd geleden meldde iemand dat de gemeente niet had gereageerd op zijn brieven. Omdat wij graag wilden wij weten of dit vaker voorkomt en hebben wij een oproep op de sociale media geplaatst om te achterhalen of dit vaker voorkomt

Wij vroegen of er burgers zijn die in de laatste anderhalf jaar hebben meegemaakt dat de gemeente Rheden te traag of helemaal niet op hun brief heeft gereageerd of in de communicatie vergelijkbare ervaringen hebben gehad.

Wij kregen een zestal reacties van inwoners die ofwel geen antwoord kregen ofwel langere tijd (buiten de wettelijke termijn) moesten wachten op antwoorden. Ik weet niet of dat veel of weinig is als je het vergelijkt met het aantal brieven (incl. mails etc.) aan de gemeente maar iedere fout is er een te veel.                

Ik zal hier een tweetal voorbeelden toelichten.

·       Iemand die eindeloos moest wachten op een aanvraag voor een vergunning om voor het plaatsen van kunststof kozijnen. Brieven daarover die telkens nét voor het aflopen van de termijn werden beantwoord en per punt één brief dus niet alles in één keer. 

·       Ander voorbeeld: Klachten over een plantsoentje waar vuil wordt gedeponeerd waarbij de briefschrijver de suggestie doet om daarvan parkeerplekken te maken temeer omdat elders op deze straat geparkeerd wordt op plekken die daar niet voor zijn bedoeld zoals voor de garages van de bewoners. De brief was op 1 april verstuurd. Wellicht dacht iemand in gemeentehuis dat dit een grap was. Er kwam in ieder geval geen antwoord. De briefschrijver heeft daarom eind augustus een aanvraag voor een dwangsom ingediend. 

Daarom de volgende vragen:

1.    Hoeveel brieven (incl. mails) hebt u het afgelopen jaar vanuit de Rhedens burgerij ontvangen?

2. Hoeveel klachten heeft u ontvangen over de communicatie over deze brieven?

3. Daaronder beantwoording buiten de wettelijke termijn, nietszeggende antwoorden etc.

3.    4.   Hoe gaat u om met klachten?

     5. Wat doet u om het proces van de behandeling van brieven beter te doen verlopen?

Helaas deed de livestream van de raadsvergadering het niet. Dus ik kan de vergadering niet terugkijken en -horen wat er bij de behandeling van de vragen is gezegd en door wie precies gezegd is. 

Daarom onderstaand een samenvatting uit mijn geheugen. De beantwoording werd door de burgemeester gedaan.

De gemeente kreeg het afgelopen jaar 92 brieven zoals bedoeld in de vraagstelling. Er kwamen 25 klachten binnen over de afhandeling van die brieven.

Als er een klacht binnen komt dan probeert een klachtencoördinator dit op te lossen door informeel in overleg te gaan met de betreffende inwoner.  Als dat niet lukt dan kan de inwoner de formele procedures volgen. Bijv. via de bezwarencommissie en/of naar de ombudsman.

Overigens vindt de burgemeester met mij dat iedere klacht er één te veel is.

De behandeling van de brieven wordt permanent gemonitord en er moet beter gelet worden op de termijnen. De burgemeester dringt er bij de ambtelijke organisatie op aan om zo snel mogelijk duidelijk te maken als antwoorden langer duren. Bijv. door bij het begin van de afhandeling van de brief al aan de inzender aan te geven of dat de afhandeling langer kan duren, inclusief de redenen daarvoor. 

Daarnaast heeft de gemeente sinds 1 januari 2025 een gemeentelijke ombudsman waar burgers zich te allen tijde kunnen melden met hun klachten. Voor de goede orde: Deze ombudsman is volledig onafhankelijk. Deze ombudsman is op dit moment bezig met het opstellen van een rapport over de eerste maanden dat hij in functie is.

Conclusie: Het zit nog (lang) niet goed met de communicatie tussen gemeente en inwoners. Wij zullen daarom de vinger aan de pols houden.

Hierbij linkjes naar de klachtencoördinator van de gemeente en naar de Rhedens ombudsman.  

Klik hier voor het indienen van een klacht bij de gemeente Rheden.

Klik hier om naar de website van de Rhedense ombudsman te gaan.