Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

vrijdag 28 maart 2008

Dorpsvisie - Inspraak hr. Ottevanger

De Dorpsvisie Dieren werd afgelopen dinsdag in de Rhedense gemeenteraad behandeld. De heer Dick Ottevanger sprak op persoonlijke titel bij de raadsvergadering in.

Er is veel te zeggen over hetgeen voorligt met de titel ‘Dorpsvisie’. Dat ga ik echter niet doen. Ik had dit wel willen doen, maar dan in het kader van samenwerken aan ….. Dat is er echter van de zijde van college niet van gekomen.

Twee dingen wil ik kwijt.

Ten eerste is het samenwerken aan een Masterplan cq. dorpsvisie niet adequaat door uw college opgepakt. Oh jawel, er zijn maar liefst twee gesprekken geweest met het GBO en met de SSD. Gesprekken ook waarvan, evenals in de afgelopen drie jaar, het eerste initiatief steeds weer door de betreffende belangengroepering is genomen. Gesprekken ook waarbij keer op keer is gewezen op de ideeën over verkeerscirculatie zoals door het GBO aangehangen.

Het heeft niet mogen baten. Het college trekt haar eigen plan, niet beargumenteerd, wars van echte communicatie, niet samen op, maar overrompelend, met te weinig inzet, kwaliteit en echte ambitie. Na drie jaar praten, vallen en opstaan, strompelt het college verder in de gebaande paden van twee verkeerscirculatieplannen, dorpsassen, provinciale doctrine, geen geld, niet samenwerkingsgericht, niet robuust en niet toekomstvast.

En oh ja, in ons tweede overleg met dhr. Kock is aangegeven dat het communicatieplan, het wondermiddel waarop wij reeds weken wachten, afgelopen woensdag gereed zou zijn en ons zou worden toegestuurd. Aan de belofte inzake de dorpsvisie is tegemoet gekomen, maar het communicatieplan moeten we nog altijd krijgen.

Ten tweede wil ik iets opmerken over de dorpsvisie. Ik heb na het lezen van die paar velletjes tekst er boven beschreven ‘Weet je wat …. We jagen het regionale verkeer naar de regionale route, we richten een dorspas in en we doen verder niets!’ Vandaag spreek ik in op persoonlijke titel omdat ik persoonlijk zwaar wordt geraakt door deze flapdrol-mentaliteit en zienswijze.

Ik zal het u uitleggen. Ik woon namelijk op de hoek van de Spankerenseweg – Tellegenlaan. Deze straathoek is straks een zwaarbelaste verkeersader, omdat de negatieve gevolgen van het verjagen van het verkeer naar de oostkant van Dieren, in samenhang met het verkeersluw maken van de Wilhelminaweg betekent dat het verkeer massaal via de Spankerenseweg Dieren zal binnen moeten komen. Het woord Spankerenseweg komt niet eens voor in de Dorpsvisie! Compensatie van negatieve effecten, laat staan reservering van kosten in deze … ik lees er niets over.

Het ongeluk van Verdaas is geweest dat hij zijn ideeën slechts globaal heeft neergezet en vervolgens iedereen zegt op z’n minst in de geest van deze ideeën aan de slag te zijn gegaan. Of het nu de provincie is met hun eigenstandige aanpak of het is dit college.

Allen zeggen conform Verdaas aan de slag te zijn gegaan, maar ik herinner u de volgende letterlijk door Verdaas gepresenteerde teksten:

- Stop huidige aanpak (december 2007)

- Ga terug naar een breed gedragen opgave (januari 2008)

- Ga van alleen verkeersvraagstuk naar een stedenbouwkundige uitdaging (januari 2008)

- Legitimeer een nieuwe start met een gedragen bestuurlijk besluit (januari 2008)

- Herdefinieer de scope (januari 2008)

- Ontwikkel parallel aan de dorpsvisie het VCP voor groot Dieren (jan. – mei 2008)

- Stel beiden bestuurlijk vast als basis voor het vervolg (juni/juli 2008)

11 Maart jl. bent u als Raad voor het eerst sinds 18 december jl. bijgepraat. Vandaag wordt u verzocht om op basis van 6 velletjes raadsvoorstel en 6 velletjes Dorpsvisie uw goedkeuring te geven voort te gaan met het opstellen van een Masterplan.

Ik grijp terug op Verdaas:

- Is hiermee de aanpak zoals tot december 2008 gevolgd gestopt? Afgemeten aan de wijze waarop de dorpsvisie tot gekomen is, moet ik u hier negatief op antwoorden;

- Is hierbij sprake van een bij de bevolking breed gedragen opgave? Hierover is niet gecommuniceerd. Een antwoord hierop moet ik u dan ook schuldig blijven?

- Gaat de aanpak uit van niet alleen een verkeersvraagstuk maar ook van een stedenbouwkundige uitdaging? Afgemeten aan de 6 velletjes dorpsvisie, hetgeen gekscherend kan worden betiteld als een mislukt retourtje Den Haag, is in ieder geval aan de samenhang tussen deze twee benaderingen, geen vorm gegeven;

- Is bijgaand materiaal de basis voor een gedragen bestuurlijk besluit als start van het traject Masterplan? Nee, zover is het nog niet, maar wanneer dan wel? We zijn toch al begonnen?

- Ligt er een geherdefinieerde scope van het project? Nee, er liggen slechts voorwaarden voor waaronder een Masterplan tot stand kan komen. Maar wat de scope is van het Masterplan? Ik zou het niet weten.

- Wordt er een VCP parallel aan de dorpsvisie ontwikkelt? Ik heb het woord verkeerscirculatieplan niet gelezen in raadsvoorstel noch in dorpsvisie.

- Wanneer is het bestuurlijk besluit als basis voor het vervolg (na het Masterplan) voorzien? Ik zou het niet weten.

Ik trek uiteindelijk twee conclusies:

- het lopende proces is niet-Verdaas (aanpak, planning en communicatie);

- de inhoud van de dorpsvisie is bagger.

Ik vind het voorliggend raadsvoorstel beschamend!

Tsja, en toch moet u door. Zou u zich wellicht niet beter eerst eens af kunnen vragen wie u het vervolg van Hart van Dieren nu eigenlijk toevertrouwd, dan u keer op keer met dit soort bagger te laten opschepen, waarbij u in een door u ongewenste tijdklem, gedwongen wordt geleid in een situatie die u niet moet willen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten