Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

donderdag 29 mei 2008

Overkapping A1-A10 wel, waarom A12 dan niet?

Hoe wonderlijk steekt de wereld in elkaar. Wat in de regio Arnhem niet mogelijk is kan blijkbaar wel in de regio Amsterdam. Daar pleiten de betreffende overheden namelijk WEL voor overkapping van snelwegen.

Geheel in lijn met de oplossingen die de Stichting Duurzame A12 in onze regio voor de A12 heeft voorgesteld. Het zou me niet verbazen als de Stadsregio Amsterdam is geïnspireerd door de activiteiten en voorstellen van de Stichting Duurzame A12.

De Stadsregio Amsterdam meldt:

“Een glazen overkapping over delen van de A1 en de A10-oost zal de leefbaarheid voor circa 35.000 omw_onenden in de toekomst verbeteren. Geluidsoverlast wordt aanzienlijk beperkt en ook de luchtkwaliteit wordt beter. Dit blijkt uit de resultaten van de ‘Overkappingsstudie A1 A10-oost’ van de gemeenten Diemen, Ouder-Amstel, Amsterdam, stadsdeel Oost-Watergraafsmeer, de provincie Noord-Holland en de Stadsregio Amsterdam. Bestuurders van deze overheden zetten zich in om deze oplossing bij het rijk te bepleiten. De indicatieve kosten van de overkapping bedragen 300 mln euro.”


Door de groeiende economie en extra woningbouw neemt het verkeer in het gebied Schiphol-Amsterdam-Almere de komende jaren met 30 tot 50 % toe. Het huidige wegennet is niet toereikend om de toenemende verkeersstromen op te vangen.

De rijksoverheid is daarom voornemens om vanaf 2011 het wegennet in de regio te verbreden. Onder andere de A1 en A10-oost zullen in beide richtingen worden verbreed. De verkeerstoename brengt meer geluidsoverlast en luchtvervuiling met zich mee.”


“Om de nadelige milieu-effecten te beperken, onderzoekt het rijk twee oplossingen: het plaatsen van geluidsschermen en het plaatsen van luifels (naar binnen gebogen geluidsschermen) langs de snelweg. Het uitgangspunt is om de milieu-overlast terug te dringen binnen de wettelijk gestelde normen.

Bestuurders uit de regio menen dat voor een goede lucht- en geluidkwaliteit méér nodig is en hebben daarom gezamenlijk onderzoek verricht naar andere oplossingen. De resultaten van dit onderzoek wijzen uit dat een glazen overkapping over delen van de A1 en de A10-oost de luchtverontreiniging en geluidsoverlast voor circa 35.000 omwonenden nog verder terugdringt.“


Lees het volledige bericht op de website van de Stadsregio Amsterdam. Op deze site is ook het volledige rapport te downloaden.

De overeenkomsten met de situatie in de regio Arnhem zijn frappant. Ongeveer hetzelfde aantal betrokken bewoners, precies dezelfde typen overheden (bestuurslagen), een evenredige toename van het verkeer, ongeveer dezelfde lengte van het te overkappen tracé, en dezelfde oplossingsrichting die de Stichting Duurzame A12 voorstaat. De tekst zou bijna letterlijk kunnen worden gekopieerd voor de A12 tussen Velperbroek en Waterberg.

De Stadsregio Amsterdam lijkt geïnspireerd door de activiteiten en voorstellen van de Stichting Duurzame A12. De Stichting heeft in ieder geval eer van haar werk.

Het grote verschil zit ‘m in de bestuurders. Terwijl de aanliggende gemeenten in de regio Amsterdam op hun strepen gaan staan (de gemeenten Diemen en Ouder-Amstel weigerden mee te werken met het rijk als er geen goede milieuoplossing zou komen) en voorop gaan in de strijd voor een beter leefmilieu daar laten de bestuurders het in de regio Arnhem afweten.

De Stichting Duurzame A12 had aanvankelijk de steun verworven van de gemeenten Rheden, Rozendaal en Arnhem, de provincie en de Regio Arnhem-Nijmegen, voor het uitvoeren van een haalbaarheidsstudie voor overkapping van de A12 tussen Velperbroek en Waterberg. Na een motie in de Tweede Kamer leek zelfs de minister over de streep. Gemeenten, provincie en stadsregio zouden ieder bijdragen aan de kosten voor het onderzoek.

Vorig jaar braken deze overheden hun woord. Zich verschuilend achter rapporten van het Gelders Genootschap (pArk12) en Rijkswaterstaat trokken zij hun toezeggingen in. De Stichting Duurzame A12 bleef met lege handen achter. Zie daarvoor mijn bericht Duurzame A12 van juli vorig jaar.

Hier nemen de bestuurders liever nederig de pet af voor het rijk dan dat ze opkomen voor de bevolking. Ze laten het afweten in Laag Soeren, ze laten het afweten met de A12, ze laten het afweten in Hart van Dieren en ze zijn niet te beroerd om gemaakte afspraken te negeren en toezeggingen in te trekken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten