De raadsvergadering van afgelopen dinsdag heb ik fragmentarisch, tussen de bedrijven door, kunnen volgen. Wat ik ervan begrepen heb is dat voor Hart van Dieren II enkele modellen worden ontwikkeld die van de week aan de Tafel van 10 worden voorgelegd. Eind juni wordt daaruit een keuze gemaakt.
Wat ik me afvraag is hoe die modellen nu werkelijk tot stand komen. Welke ideeën zijn door de Tafel van 10 aangedragen? En van welk lid cq welke leden van de Tafel van 10 komen die ideeën dan? En waarom zijn juist die ideeën in de modellen verwerkt? En waarom zijn andere ideeën juist weer niet in die modellen opgenomen?
Volgens mij is het zo dat de provincie en de gemeente samen plannen hebben uitgewerkt en dat de Tafel van 10 daar vervolgens wat over mag roepen. De Tafel van 10 is niet meer dan een legitimering. Een schaamlap die door de gemeente wordt betiteld als “draagvlak”.
Wethouder Kuiper toonde tijdens de raadsvergadering trouwens precies de mentaliteit van de bestuurders in deze regio. De delegatie, onder leiding van gedeputeerde van Haaren, gaat “aftasten” of de minister “geneigd” is zijn goedkeuring aan de plannen te geven. Dat alles in de “hoop” de rijkssubsidie voor Dieren te behouden. Met de pet in de hand dus. Watjes!
Het rijk heeft de NOV door de Achterhoek geschrapt, het rijk stuurt de goederentreinen hier over het spoor en het rijk heeft destijds de bijdrage voor Hart van Dieren verlaagd. Mede door toedoen van Haagse beslissingen krijgen wij problemen op ons bord. Het rijk moet dus niet zeiken maar gewoon met geld over de brug komen. En wij verwachten geen gunsten van bestuurders van rijk, provincie of gemeente maar wij verwachten dat bestuurders doen wat ze moeten doen: opkomen voor hun burgers!!
De raad meldde zich ook nog bedeesd. Zij wil ook nog wel wat over het plan zeggen voordat de bestuursdelegatie naar de minister gaat. Daar verwacht ik niet zo heel veel van hoor. De raad heeft niets in te brengen. Terwijl juist de raad zou moeten bepalen wat er gaat gebeuren. Maar ja, die laat zich liever aan het handje nemen en verschuilt zich samen met het college achter het “draagvlak” dat de Tafel van 10 op bestelling levert.
De echte beslissingen worden in Arnhem genomen, in het provinciehuis. Waar al zoveel “goeds” vandaan is gekomen. Ik herinner er nog maar eens aan: denk aan de rondweg Laag-Soeren, de compleet falende bestuurlijk controle in de eerste ronde van Hart van Dieren en het opnieuw van tafel laten vallen van de Dierense tunnel.
Die provincie-bestuurders bewaken een berg centen waar ze zelf niet overheen kunnen kijken. Jaarlijks houdt de provincie tientallen miljoenen over omdat ze gewoon niet in staat is om het geld uit te geven. Daar zitten uw opcenten op de wegenbelasting in en een deel van uw energiekosten zit ook al in de knip van de provincie.
De provincie zou de tekorten voor Hart van Dieren dus gemakkelijk kunnen en, gezien het bestuurlijk falen, ook moeten aanzuiveren.
Maar ja, da's natuurlijk niet in het algemeen belang, toch?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten